Vänta med gödning trots knoppande växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    Vänta med gödning trots knoppande växter?

    Hejsan!
    Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium, och köpte då en hink med bland annat JBL aquabasis. Med fick jag också två sorters växtnäring, den ena att ha i varje dag och den andra att ha i vid delvattenbytena och vid uppstarten.
    I instruktionerna till delvattensnäringen (Ferropol) stod det att man skulle vänta i 4 veckor med att hälla i den första doseringen eftersom det är först då som växterna börjar känna sig hemma i akvariet och ta upp näring ur vattnet (& om man häller i näring innan ska det bara gynna algerna).

    Det låter väl rimligt tänkte jag MEN det är så att bland annat en svärdsplanta redan efter en vecka har börjat skjuta upp nya blad och limnophila växer redan så det knakar. Även cryptocoryne ser ut att ha fräschat upp sig på bara en vecka. Detta måste väl betyda att de tar upp näring?
    Ska jag hälla i gödning redan nu eller lever mina små plantor bara på rot-näringen för tillfället?

    I juwel-filtret sitter en grön del som ska ta bort fosfor och nitrat (tror jag att det var) för att motverka alger. Gör det att jag kan hälla i näringen redan nu?

    Tacksam för svar
    ///Hannah
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Det låter väl rimligt tänkte jag MEN det är så att bland annat en svärdsplanta redan efter en vecka har börjat skjuta upp nya blad och limnophila växer redan så det knakar. Även cryptocoryne ser ut att ha fräschat upp sig på bara en vecka. Detta måste väl betyda att de tar upp näring?
    Japp. Växer växterna tar de upp näring och behöver således få det.

    I juwel-filtret sitter en grön del som ska ta bort fosfor och nitrat (tror jag att det var) för att motverka alger.
    Har du växter som trivs är det bara dumt att ta bort fosfor och nitrat som är näring om du inte har enorma mängder i vattnet från egen brunn t.ex.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • knaperstekt
      • August 2007
      • 77

      #3
      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Har du växter som trivs är det bara dumt att ta bort fosfor och nitrat som är näring om du inte har enorma mängder i vattnet från egen brunn t.ex.
      Jaha, det visste jag inte ens om. Den filterbiten följde med & ska bytas ut var 6:e vecka. Jag får göra ett vattentest när det är dags att byta, om värderna är ok då får det sitta kvar som ett vanligt filter.

      Tack för hjälpen!

      //hannah

      Kommentar

      Arbetssätt...