Växter blir bruna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julietta
    • October 2007
    • 101

    Växter blir bruna

    Hej,
    Mina växter blir bruna efter ett tag..Blad försvinner och trådas upp liksom. Vad kan det bero på? För lite ljus? Har ganska starka lampor och ca 26 grader i vattnet.
  • Piscator
    • August 2006
    • 735

    #2
    Hej, Julietta!
    Som du säkert förstår är det svårt att ge ett svar på vad problemet är i just ditt fall, med så få ledtrådar. Jag försöker mig på att göra en liten checklista:

    1. Är akvariet nystartat? Först när den s.k. nitfrifikationscykeln har kommit igång ordentligt kan man räkna med att växterna trivs. Det kan ta upp till ca. 3 månader.

    2. Har du säkerställt att det verkligen är vattenväxter du har köpt? Att de är köpta i akvariebutiken är tyvärr ingen garanti för det.

    3. Som du själv var inne på, ljus! På dina lyrör står det hur många watt de lyser med. Ett generellt tips är att det ska vara ungefär 0,5 W per liter.

    4. Har man mycket växter behövs tillsats av växtnäring. De flesta klarar sig dock med den näring fiskarna bajsar ut plus att överbliven fiskmat blir till växtnäring. Detta förutsätter dock att punkt 1 är uppfylld. Om du framgent vill tillsätta näring så görs det bäst och dessutom billigast med PMDD, sök på PMDD i forumet.

    5. Att skriva fler punkter vore överkurs
    Hälsningar, Tomas!
    "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

    Kommentar

    • Julietta
      • October 2007
      • 101

      #3
      Tack för svaren. Startade mitt akvarium i oktober, så det är relativt nystartat. Har dessutom ganska mycket växter, så det är säkert dessa två faktorer som gör det. Väntar ett tag och se, annars köper jag växtnäring. Tack

      Kommentar

      Arbetssätt...