Syrepump tar bort CO2???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Syrepump tar bort CO2???

    Hej!
    Jag har en syrepump till vårt 110 liters akvarium. Läste här på Zoopet att användning av syrepump tar bort CO2. Har mkt växter i akvariet och testade att ta bort syret, men då blev alla fiskar helt färglösa, och vissa dog. Så, vad är "rätt" egentligen?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En syrepump med tillhörande syresten syresätter syresätter vattnet minimalt för fiskarna. Däremot så driver det ut CO2 ur akvariet och är alltså dåligt för växterna.
    Varför fiskana tappade färg och dog är omöjligt att svar på.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pokerface86
      • March 2007
      • 86

      #3
      Syrepumpen sitter ihop med innerfiltret, använder ingen syresten, utan bara syret från luften i rummet som går genom en slang. Det blir ju massor med små bubblor i hela akvariet när jag använder det, men när jag tar bort syret så blir det ju inga bubblor i akvariet. Det måste väl vara av syrebrist fiskarna dör av då, eller tänker jag fel?

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Det bästa sättet at syresätta ett akvarie är att du har utblåset nära vattenytan så att det blir ytvattenrörelse. Jag tor inte att dina fiskar dog av syrebrist.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Pokerface86
          Syrepumpen sitter ihop med innerfiltret, använder ingen syresten, utan bara syret från luften i rummet som går genom en slang. Det blir ju massor med små bubblor i hela akvariet när jag använder det, men när jag tar bort syret så blir det ju inga bubblor i akvariet. Det måste väl vara av syrebrist fiskarna dör av då, eller tänker jag fel?
          Bubblorna är just "bara" bubblor och stiger snabbt till ytan och avger minmalt med syre i akvariet.
          Syresättning får du som matzen skriver främst genom att sätta vattenytan i rörelse - då dras syre ner i vattnet.
          Är det syrebrist i ett akvarium så står fiskarna vid ytan och kippar efter luft
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Pokerface86
            • March 2007
            • 86

            #6
            Jaha, då förstår jag! Tack för svaren, väldigt snällt av Er!

            Kommentar

            Arbetssätt...