Höga NO3 halter i Wahlstadburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stonefish
    • February 2006
    • 74

    Höga NO3 halter i Wahlstadburk

    Hej,
    Har lite funderingar om gödning i Wahlstadburkar.
    Har en Wahlstadburk som jag snart kört i 2 år. 50% Vattenbyte var 6'e månad. Brukar slänga i lite Micro+ och KNO3 ca varannan vecka. Det växer helt ok men jag är lite fundersam över nitrathalten i karet. Jbl-testet visar i regel mellan 80-120 ppm NO3. Växterna växer bra i början efter att jag hällt i KNO3 för att efter 1,5 vecka börja avstanna i växandet.
    Fiskarna mår bra men det känns ändå fel att skicka i mer nitrat när man ligger på de nivåerna. Ett tag slutade jag med KNO3, det växte betydligt sämre och nitrathalterna var fortfarande höga.
    Ett tag misstänkte jag att det var Kaliumet i Kno3 som fick växterna att växa bra, men efter att kört med K2SO4 så märktes ingen större skillnad.
    Jag tror att testet visar rätt, för efter vattenbyte visar det halva värdet mot vad det var före vattenbytet.
    Är det vanligt med så höga Nitratvärde i Wahlstadburkar?
    Ser man något tecken på fiskarna när man börjar komma för nära gränsen?
    Övriga tips och ideer välkommna.
    MVH Anders
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Jag vet inte men eftersom jag också kör ett Wahlstadkar så hänger jag på tråden!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Jag tycker att du skall köpa ett nytt fräscht test att jämföra med, blir ett test gammalt kan det visa för mycket.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Varför kör du 50%-iga vattenbyten? Är du säker på att växterna inte får kolbrist?

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Vattenbyte var 6'e månad.
          <snip>
          Brukar slänga i lite Micro+ och KNO3 ca varannan vecka.
          <snip>
          Jbl-testet visar i regel mellan 80-120 ppm NO3.
          Hur mycket doserar du, och menar du att du får 80-120 ppm direkt efter dosering?

          Jag tror att testet visar rätt, för efter vattenbyte visar det halva värdet mot vad det var före vattenbytet.
          Verkar ju ok. Frågan är om det ökar lika mycket som du doserar?
          Senast redigerad av BluesBoy; 21 December 2007, 09:45.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Stonefish
            • February 2006
            • 74

            #6
            Testet är nästan nytt. Det ökar också i värde ungefär lika mycket som jag doserar. Doserar en knapp tsk Kno3(torr) i ett 260l kar. Uppmätta värdet 80-120ppm är innan dosering. Testet blir lite rödare men efter en dryg vecka är det tillbaka och förblir där.
            Tycker att jbl-testet är lite lite färgskillnad när man är runt 80-120 ppm. Någon som har bättre erfarenhet från andra test som är mer lättläst.
            MVH Anders

            Kommentar

            • Stonefish
              • February 2006
              • 74

              #7
              Hmm, lite funderingar om testet.
              Testet nästan nytt skrev jag och menar på att det är bara ca en månad sedan jag öppnade refillförpackningen. Det inhandlades dock för ca 5 mån sedan. Kan kanske legat länge på lager?
              Gjorde några tester.
              I ett omgjort kar sen ca en vecka sedan där mycket vatten byttes pga expriment med att sänka ph med syra, mätte jag ca 40 ppm No3, enda kno3 tillsats var i går iform av 5ml av gamla "nisse" flaskan(55l akvarium). Detta skulle bara ge ca 5 ppm No3. Har visserligen inte massor med växter i det karet men några difformis och vattenpest är där, går 2 Apistogramma och 10 Kardinaltetror. Borde ju ej vara så mycket No3 i det karet.
              Men när jag kollar med kranvattnet visar det 0.
              Vad tror ni?
              Gammalt test?
              Prova annat märke, i så fall vilket?

              Mätte idag även det stora karet. Var mellan 80-120 ppm trots inga tillsatser av Kno3 på över 2 veckor. H polysperma har nästan stått stilla i växten sista veckan ca 5 cm under ytan. Den sista biten upp till ytan brukar gå fortast.
              Häller nog i en omg Kno3 trots allt så det börjar växa igen.
              MVH Anders

              Kommentar

              • Stonefish
                • February 2006
                • 74

                #8
                Ursprungligen postat av _Lena_
                Varför kör du 50%-iga vattenbyten? Är du säker på att växterna inte får kolbrist?
                Om det varit kolbrist borde väl inte växterna reagerat som de gör när jag häller i Kno3?
                MVH Anders

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Men när jag kollar med kranvattnet visar det 0.
                  Dosera t.ex. 5 ppm NO3 i en tiolitershink med kranvatten så ser du hur bra testet visar.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Stonefish
                    • February 2006
                    • 74

                    #10
                    Tackar, då har man ägnat eftermiddagen med lite tester.
                    Doserade 10 ppm i en 20 litersdunk, resultat:20ppm
                    Dubblade dosen, resultat:40 ppm
                    Dubblade den dubbbla dosen(40ppm), resultat:100 ppm

                    Slutsats, testet kan vara utgånget, har slängt förpackningen där bästföre datum stod. Men det tycks ju indikera ungefär dubbla värdena, så man kan kanske räkna med att jag ligger på ca 50 ppm NO3.
                    50 ppm borde ju ändå vara mer än tillräckligt utan att växterna skulle stanna.
                    Har förövrigt lagt märket till att mina vattenpest är smalare och glesare än de har varit förr. Någon som har tips om det kan vara brist på något annat?
                    MVH Anders

                    Kommentar

                    Arbetssätt...