Bra botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

    Bra botten?

    Funderar på hur jag kan optimera botten för växter i kommande kar. Är det 1/3 jord och 2/3 grus man blandar eller?

    Det och växtnäring, tex PMDD, borde väl kunna sätta bra fart på västerna eller?

    Vad menas egentligen med bottensubstrat?

    MVH
    MVH

    -------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    #2
    Ett substrat är den molekyl som binder till den aktiva ytan i ett enzym, varpå enzymet katalyserar en kemisk reaktion som gör att substratet omvandlas till en produkt. Produkten är på något vis kemiskt modifierad till skillnad från substratet, exempelvis reducerad, oxiderad eller metylerad.

    Fast i akvariesammanhang menas det rent av "bottenmaterial"
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #3
      Substrat, inom filosofin benämning på det underliggande subjekt som ting har, vilket bär upp egenskaperna.

      Inom metafysiken finns det olika teorier om vad konkreta ting är. Till skillnad från teorier som hävdar att ting endast är knippen (på engelska bundles) av egenskaper så hävdar substrat-teoretikern att det finns något ytterligare hos tingen som består trots yttre förändringar, och som på ett intuitionsmässigt sätt kan förklara identitet över tid. Tingets identitet, menar man, ligger inte hos de kontingenta egenskaperna, utan hos det underliggande substratet som självt helt saknar egenskaper.

      En känd substrat-teoretiker var John Locke som hävdade att det fanns någonting kvar hos tingen, efter att man "skalat bort" egenskaperna, nämligen substratet (även om han själv inte använde termen).

      - Wikipedia

      Går nog att hitta fler betydelser också, som till exempel den om bottenmaterial
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • Tottofagrin
        • July 2003
        • 330

        #4
        Fler betydelser från Wikipedia, men här börjar vi nog närma oss hur vi använder ordet...

        Substrate may mean:

        * Substrate (aquarium), the material used in the bottom of an aquarium
        * Substrate (biochemistry), a molecule which is acted upon by an enzyme
        * Substrate (materials science), the material on which a process is conducted
        * Substrate (biology), the natural environment in which an organism lives, or the surface or medium on which an organism grows or is attached
        * Substrate (chemistry), the catalytic material upon which chemical species react
        * Substrate (marine biology), the earthy material that exists in the bottom of a marine habitat, like dirt, rocks, sand, or gravel
        * Substrate (printing), the base material that images will be printed onto
        * The stratum on which another geologic stratum lies

        Substrate may also refer to:

        * Wafer (electronics), material upon which semiconductor devices are fabricated
        * Printed circuit board (electronics), or the electrically insulating portion of a PCB structure
        * Substratum, in linguistics, a language that influences but is supplanted by a second language
        * Neural substrate, in neuroscience, the set of brain structures that underlies a specific behavior or psychological state
        MVH Kalle
        "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

        Kommentar

        • issus
          • November 2007
          • 209

          #5
          Ingen som har något mer konkret att komma med?
          MVH

          -------------------------------
          Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

          Kommentar

          • patdah
            • November 2007
            • 659

            #6
            Ursprungligen postat av issus
            Ingen som har något mer konkret att komma med?
            Som både jag och Tottafagrin skriver...

            Ursprungligen postat av Tottofagrin
            Fler betydelser från Wikipedia, men här börjar vi nog närma oss hur vi använder ordet...

            Substrate may mean:

            * Substrate (aquarium), the material used in the bottom of an aquarium
            Bottenmaterial helt enkelt...
            /Patrik

            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

            Kommentar

            • issus
              • November 2007
              • 209

              #7
              Som jag skrev:

              Ursprungligen postat av issus
              Funderar på hur jag kan optimera botten för växter i kommande kar. Är det 1/3 jord och 2/3 grus man blandar eller?

              Det och växtnäring, tex PMDD, borde väl kunna sätta bra fart på växterna eller?
              MVH

              -------------------------------
              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

              Kommentar

              • Wezzlan
                • December 2007
                • 181

                #8
                Det finns att läsa om här på zoopet om hur man gör med jordbottnar.. Finns 2 olika. Men om du har jordbotten behöver du inte använda pmdd eller liknande gödningsmedel. Du ska ha mycket fiskar i karet så bildas det automatisk näring som PMDD när fiskskiten förmultnar. Tänk på att inte övermata fiskarna. Använd inte PMDD ihop med jorbotten. Större risk att du får stora algproblem då. Växterna får tillräckligt med näring från jorden. Om du ska ha jorbotten måste du starta med MASSA växter. Helst snabbväxare, (hygrophila polysperma, L.sessiflora, vattenpest mm). Har du inte tillräckligt med växter blir det massa överskottsnäring som inte växterna tar år sig och då bildas det mycket alger i karet.

                Jag göder mina växter enbart med PMDD. Iof har jag bara gjort det i 2 veckor hittills men jag tycker det är skillnad. tror inte det är så stor skillnad på hur fort växterna växer vilket du än väljer. Välj det alternativet som verkar enklast och mest praktiskt för dej. Det är ju inte lika mycket arbete med ett kar med jort "Low-tech"

                Är inte 100% säker att allt detta stämmer men det är som jag har uppfattat allt.
                Hör med defdac istället. han har svar på allt om växter
                **180**160**150**105**54**20**15**

                Kommentar

                • patdah
                  • November 2007
                  • 659

                  #9
                  Det här med jord som en del av bottensubstratet är någonting som har lockat mig lite sista tiden och nu har jag ett 54-literskar "över" att testa det hela med så jag kapar tråden lite då det ändå tar upp saker som även Issus undrade över.

                  Någon form av näringsfattig jord har jag ju läst mig till att jag bör använda och många verkar rekommendera ungefär 25mm jord och ungefär lika mycket grus ovanpå jordlagret. Många skriver dock att dom senare har använt ett tjockare lager grus på grund av att jorden ofta följer med rötterna upp vid omplantering eller gallring. Jag tänkte lägga ett finmaskigt nät mellan jorden och gruset, ungefär som ett myggnät i plast... då borde väl de finare rötterna hitta ner till jorden och förhoppningsvis gå av och stanna i jorden när jag vill dra upp växterna ur botten.

                  För att minska mängden alger i ett första uppstartsskede funderade jag lite över det här med vattenmängden i det uppstartade karet. Om jag börjar med jord, nät och sen grus som jag planterar växterna i och sen bara fyller med vatten så det precis täcker dom tänkta växterna och låter karet stå så i 14 dagar utan fiskar med med ljusramp monterad så lär det väl säkert bli en del alger men det är ju då bara i den nedre delen av karet.

                  Jag har ju nu runt 40 ancistrusyngel i ett annat kar... tror ni det funkar att ha dom i jordakvariet när jag har fyllt det med vatten till 100%?
                  /Patrik

                  I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                  Kommentar

                  • Wezzlan
                    • December 2007
                    • 181

                    #10
                    Det med att ha nät emellan är jag inte säker att det funkar då bra. Rötterna kommer nog fastna i materialet och dra med sig både nät och jord upp.. Tror inte att rötterna kommer gå av. Det är nog bättre om du är lite försiktig när du fyller på vatten istället. Lägg en tallrik eller tidning på botten så yr det inte upp massa jord. Tror inte heller att de kommer yra runt jord om du är försiktig när du gallrar och planterar om.

                    Dina Ancistrus kommer nog må som kungar i det akvariet Men tänk på att dom är botterfiskar och kanske drar upp en och annan växt?
                    **180**160**150**105**54**20**15**

                    Kommentar

                    • peter_m_jonsson
                      • April 2006
                      • 451

                      #11
                      Som sades ovan så bör du skippa nätet om du inte vill ha med hela botten med upp om du planterar om.
                      Jag kör själv med 2,5cm grus ovanpå lika mycket jord, och det är inga problem med att det grumlar.
                      När du ska plantera om växter så drar du upp dom så du ser ett par centimeter av rötterna, klipp sedan av med sax så nära botten det går. det lilla grummel som blir lägger sig snabbt igen.

                      Kommentar

                      • patdah
                        • November 2007
                        • 659

                        #12
                        Tanken med nätet var att jag skulle kunna hålla kvar nätet/botten med ena handen samtidigt som jag drar upp växten med den andra. Jag har enbart för avsikt att plantera tre växter som inte har så kraftiga rötter.

                        1. Anubias barteri var. nana
                        2. Sagittaria subulata
                        3. Microsorum pteropus (på en rot)

                        Till en början kommer jag även plantera några stänger med Cabomba aquatica men dessa plockas bort efter några veckor om allt går som det ska.

                        Finns det någon här som har provat att lägga ett myggnät eller liknande över jorden för att hålla isär jord och grus?
                        /Patrik

                        I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag gissar att det blir mer platser for bakterier att sitta om du blandar jorden med sanden/gruset. Jorden grumlar dessutom inget nar man rotar upp vaxter. Det blir en liten hog med jord om man ar forsiktig, knappt ens det.

                          Det ar inte som nar man rotar upp vaxter i lerbotten. Da har man ett harlig dis i nagra dagar.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #14
                            Ja, och risken för att det ska bildas gaser lär väl minska ifall jorden blandas med gruset... jag var dock lite rädd att det skulle bli fasligt grumligt om jorden kom upp över ytan.

                            Jag ska ta och testa det hela i mindre skala när jag får några timmar över. Tack för tipset!
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • Shagrat
                              • September 2004
                              • 335

                              #15
                              Det blir grumligt i början när man fyller på vatten första gången, sen när det laggt sig o man slammsugit upp den översta slammatta som bildas är det inga problem sedan. Visst kan det vara lite smågrumligt i några dagar eller så, men när det väl har laggt sig ordentligt så grummlar det inte även om man bökar en del i botten. Visst blir det ett litet dismoln som kommer upp, men det lägger sig på mindre än en minut.
                              När jag ganska nyligen testade jord/sandbotten fick jag först panik när jag såg hur grumligt det blev innan det första la sig, men nu är jag helnöjd.
                              Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...