Alger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    Alger!

    Det är nån slags alg som börjar ta plats på vissa växter i mitt akvarium. Den sätter sig änna på blanden o så hänger det långa trådar där ifrån som trasslar in sig i hela växten. Är det trådalger? eller ar ja fått allt om bakfoten? Jag tar bort dom hela tiden men endå kommer dom tillbax. Jag har tänt ca 12 timmar / dygn, massa växter och några stimm med tetror. Jag göder med PMDD. Vad göra för att bli av med skiten?
    **180**160**150**105**54**20**15**
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Tofsalger låter det som...

    Har du fart i växterna så prova att sluta göda och se vad som händer, annars är det att plocka bort dem för hand som gäller
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Alger reagerar positivt på förändringar. Att du börjat få trådalger när du börjat med PMDD tyder på att näringsnivåerna snabbt har blivit dom rätta och att de mindre algerna snabbare anpassar sig än växterna.

      När man börjat med en gödningsdosering så bör man hålla den i minst ett par månader för att låta växterna ska hinna anpassa sig och börja konkurrera ut algerna.

      Kräver lite tålamod och is i magen, vilket de flesta inte har och avbryter - vilket leder till ännu mer algodling.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Är föutsättnigarna de som defdac antar eller känner till så kör på det, annars får du prova något annat...
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • Wezzlan
          • December 2007
          • 181

          #5
          Då blir de till att vänta och se vad som händer.. Plockar bort algerna för hand när jag ser dom. Hoppas dom försvinner om ett tag.
          **180**160**150**105**54**20**15**

          Kommentar

          Arbetssätt...