Plantera cuba?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Plantera cuba?

    Hur gör man på bästa sätt?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Eftersom Ludwigia inclinata var verticillata "Cuba" och Proserpinaca palustris ''Cuba'' är vanliga stängselväxter som de flesta vet hur dom ska planteras så borde du mena Hemianthus callitrichoides ''Cuba''?

    Jag låter smådelar växa till sig på ytan och när det är dags att plantera så håller jag fast den vid bottne och häller grus/sand över den så bara en liten del tittar upp ovanför gruset. Trivs den så letar den síg snabbt upp genom gruset.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Tack

      tack, det är det, kallas så i affärerna, har gjort som du beskrivet, kom inte på något annat sätt, så här långt verkar det fungera

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Jag låter smådelar växa till sig på ytan och när det är dags att plantera så håller jag fast den vid bottne och häller grus/sand över den så bara en liten del tittar upp ovanför gruset. Trivs den så letar den síg snabbt upp genom gruset.
        Vet att tråden är gammal men det spelar väl ingen större roll

        Gör du alltid så för att få fart på dem?
        Har ett par klumpar HC fulla med trådalger, tänkte om man kunde rensa den från alger med pincett och låta de små delarna växa ihop vid ytan igen?
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Ja, dessa trådalger... suck... Så fort mossan tagit sig ordentligt så pluppar trådarna upp!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Jag och en kompis satt i 2h och rensade HC klumpar ifrån trådalger, nu ligger de små bitarna i en håv vid ytan för att växa ihop
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ursprungligen postat av Sultanen
              Vet att tråden är gammal men det spelar väl ingen större roll
              Jo det spelar roll för jag satt och tog bort alla prenumerationer igårnatt 8) Bara tur att jag såg din fråga.

              Gör du alltid så för att få fart på dem?
              Har ett par klumpar HC fulla med trådalger, tänkte om man kunde rensa den från alger med pincett och låta de små delarna växa ihop vid ytan igen?
              Nej numera planterar jag den bara. Den verkar extremt järnhungrig som dom skriver på Tropicas hemsida. Sedan jag började dosera bättre kelaterad mikrogödning (Mikro+) varje dag så verkar den även trivas bättre.

              En annan växt som är en bra signalväxt för järn är P. helferi. Den är också extremt hungrig efter järn.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Jo det spelar roll för jag satt och tog bort alla prenumerationer igårnatt 8) Bara tur att jag såg din fråga.


                Nej numera planterar jag den bara. Den verkar extremt järnhungrig som dom skriver på Tropicas hemsida. Sedan jag började dosera bättre kelaterad mikrogödning (Mikro+) varje dag så verkar den även trivas bättre.

                En annan växt som är en bra signalväxt för järn är P. helferi. Den är också extremt hungrig efter järn.
                Vilken tur att du såg den

                Jag måste verkligen börja lära mig det här nu! Hur ser man tecken på järnbrist?

                Har du något tips på bra ställen där man kan börja lär sig allt sånthär Kommer ju stöta på oerhört massa problem med min 140W MH belysning i 112L kar så jag måste ju förbereda mig bästa jag kan!
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Järn/mikrobrist är enkelt att se - nya skott blir likbleka.

                  En kille vid namn Greger Lindstrand har satt ihop ett litet beslutsträd man kank vandra i för att kolla vilken brist man har:
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Tack så mycket! Mycket bra tips, tror jag sett den en gång tidigare men då tror jag att jag hajade till på att den saknar bilderna den refererar till, någon aning om var man kan hitta den med bilder? Skönt att ha en visuell referens också.
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ah sorry, det var ju fel länk. Det var den här jag menade:
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Aha, okey, tackar!

                        Föresten, hur hittar du allt på defblog? Kommer du ihåg när du skrivit allt? Försökt hitta bilder på ditt underbara 60L kar men lär mig aldrig hur man klickar runt där för att försöka hitta det man söker
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag googlar med
                          Koda:
                          site:defblog.se
                          och de sökord jag letar efter.
                          Galleriet kommer jag eventuellt föra över helt och hållet till flickr om jag någon gång får tid, och då blir det enklare att tagga upp bilderna och leta efter dom. Här har jag alla aquascaperelaterade bilder, bla några på min 60-litrare:
                          The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

                          (Aquascapesgruppen framförallt)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • ivanelvis
                            • February 2004
                            • 408

                            #14
                            Ursprungligen postat av defdac
                            Jag googlar med
                            Koda:
                            site:defblog.se
                            och de sökord jag letar efter.
                            Galleriet kommer jag eventuellt föra över helt och hållet till flickr om jag någon gång får tid, och då blir det enklare att tagga upp bilderna och leta efter dom. Här har jag alla aquascaperelaterade bilder, bla några på min 60-litrare:
                            The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

                            (Aquascapesgruppen framförallt)
                            kanon.. nu kunde jag hitta pur-värdena som jag letat efter.
                            nu när du ändå är på tråden, är det skillnad på pur-värdet på T5 o T8
                            hemsida
                            http://hem.bredband.net/b734176/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...