Svärdsplantor blir gula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Auroraswe
    • November 2007
    • 55

    Svärdsplantor blir gula

    Mina svärdsplantor som jag haft i många år blir gula och sedan blir det hål i dem och ser allmänt trista ut. vad är felet. För lite ljus? dem har frodats i många år med detta ljus... Näring? använder någon näringsvätska som jag häller i akvariet med jämna mellanrum. kan det vara nån fisk som skadar dem? har en ancistrus som brukar hänga på dem med den äter väll alger. sitter endel trådalger på vissa blad.

    /Peter
    www.myspace.com/auroraswe
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Gula "genomskinliga" blad, låter som järnbrist.... Kan säkert vara i kombination med andra faktorer som ex. ljus, hur gamla är dina rör? Och har det fungerat bra tidigare?
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      För lite ljus har du inte, Snarare för mkt ljus isåfall.
      Hur många timmar om dagen har du tänt?
      Har du tillräckligt med alger i alvariumet till din Ancistrus? Eller ger du den algtabletter? Om inget av det så ger den sig på växterna
      Hur mycket växter har du?
      vad använder du för gödningsmedel?
      Hur ofta häller du i det i vattnet?
      hur ofta byter du vatten?
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • Auroraswe
        • November 2007
        • 55

        #4
        Växtnäringen heter Ålantenaering och kommer från tropica aquacare(?) Ger algtabletter till malen ofta. ljuset är på ~8 timmar om dagen gördningsmedlet använder jag när jag byter vatten ca 1 gång i veckan.
        www.myspace.com/auroraswe

        Kommentar

        • Wezzlan
          • December 2007
          • 181

          #5
          Okej. Ljuset kan allt vara tänt 12 timmar.
          Funderat på att göda med PMDD?
          Mina växter mår bra av det och dom växer som ogräs
          **180**160**150**105**54**20**15**

          Kommentar

          • Auroraswe
            • November 2007
            • 55

            #6
            mina växer som bara den.... bara det att blandejn är gula.... får rensa ut en massa blad varje vecka typ. vad är pmdd?
            www.myspace.com/auroraswe

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Auroraswe
              mina växer som bara den.... bara det att blandejn är gula.... får rensa ut en massa blad varje vecka typ. vad är pmdd?
              är det bara de äldre bladen som blir gula eller de nya också? sen kan man behöva använda bottennäring då svärdsplantan tar mycket näring genom rötterna!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Låter som brist på kalium. k2so4 eller kno3 råder brist på detta.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Eftersom ingen vet om det är gamla eller nya blad som blir gula är alla svaren i den här tråden rena gissningar.

                  Vissa ledtrådar finns - om växten växer snabbt så är det garanterat inte någon av de makrobrister som tex MattiasL föreslår. Om det alltså finns bra med makroämnen eftersom det växer så snabbt så borde det vara en mikrobrist som uppstår i de nya bladen.

                  Det som säger emot detta är att en näringslösning hälls i med jämna mellanrum. Alla näringslösningar som man kan köpa i zooaffärer innehåller mestandels järn. Trådalger tyder också på att detta finns.

                  Med andra ord är det något som inte stämmer i uppgifterna. Antingen växer dom dåligt och då är det som MattiasL föreslår, eller så växer dom snabbt och då är det ingen näringsbrist utan kanske en mal som är i farten...
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Auroraswe
                    • November 2007
                    • 55

                    #10
                    det är mest de gammla bladen som blir gula. nu har många brutits av i topparna också... ska försöka ta en bild nu.

                    /Peter

                    by the way defdac jäkligt snyggt akvarium!
                    www.myspace.com/auroraswe

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det som säger emot detta är att en näringslösning hälls i med jämna mellanrum. Alla näringslösningar som man kan köpa i zooaffärer innehåller mestandels järn. Trådalger tyder också på att detta finns.
                      Nu var det ju iofs Tropicas plantnäring, så "bara" järn håller jag inte med om.
                      Med lite tur är det dessutom plantnäring + (plus) som förutom micronäring även innehåller macronäring i form av Kväve och Fosfor.
                      Även om det inte är plus-varienten så innehåller den faktiskt ett macro ämne, nämligen Kalium, om en i ganska liten mängd.

                      Tropica Aquacare Plant Nutrition är det som tidigare hette Tropica Master Grow.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nu var det ju iofs Tropicas plantnäring,
                        Aha missade det. Då kan vi sannolikt avskriva mikrobrist speciellt som det även är dom gamla bladen som blir dåliga.

                        Om den växer så snabbt så snabbt så känns det dock som ett mindre problem eftersom det bara är att fimpa de fula bladen. Kommer det gula snabbare än vad man får trimma är det nog läge för PMDD (eller Tropicas Aquacare+, eller Seachem N+ + Seachem P+, eller Kent Botanica N+ och Kent Botanica P+, eller färrevattenbyten och mer matning.. *hämtar andan och fingrarna*)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Hagi
                          • December 2007
                          • 240

                          #13
                          Ljus på 8 timmar är inte tillräckligt i många fall...
                          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Att klippa bort de fula bladen hjälper bara växten att få nya fina blad. Det kan man lugnt göra.
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...