Långsamt växande växter önskas...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patdah
    • November 2007
    • 659

    Långsamt växande växter önskas...

    Som rubriken antyder är jag på jakt efter växter som växer långsamt. Förhoppningen är att jag ska kunna undvika att flytta, ansa eller på annat sätt ändra i akvariet under så lång tid som möjligt.

    Växterna ska helst även vara tåliga och gärna ganska "korta i rocken" så dom inte växer sig längre än 15-20 cm från botten men gärna breder ut sig och blir långt mycket kortare än så.

    Vad har ni för förslag till mig?
    /Patrik

    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    #2
    Pogostemon helferi
    Cryptocoryne i olika former
    Microsorum pteropus
    Anubias i olika former
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker

    Kommentar

    • patdah
      • November 2007
      • 659

      #3
      Tack Jerker,

      Microsorum pteropus och Anubias barteri har jag redan nu och dessa är jag helnöjd med.

      Pogostemon helferi ska jag absolut försöka få tag på. Är det någon som har sett den nyligen i en butik i stockholmsregionen eller kanske i Norrköping?
      /Patrik

      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        I mina kar växer "pogge" ganska fort, men de är lätta att hålla efter ändå.
        Jag rekommenderar den varmt! Snygg är den ju med.
        Men ta ett liten skott från en Bolbitis Heudelotii så kan vi börja snacka långsamväxare..(Men den är svår, men min klara favorit)

        Microsorum och Cryptocoryne tycker jag mer är medelväxare...

        Kommentar

        • patdah
          • November 2007
          • 659

          #5
          Med "pogge menas Pogostemon Helferi eller?

          Bolbitis Heudelotii verkar ju kunna bli ganska stor så den går nog bort är jag rädd men du har säkert fler bra förslag Anettejt
          /Patrik

          I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ja jag menar P.Helferi med "pogge".
            Den enda växt jag kommer på i nuläget som är liten och växer långsamt är Echinodorus parviflorus "tropica". Men den är ganska sällsynt.
            Tropica har ju en bra sida där du kan kolla in växter på.

            Tar du ett litet skott av B.Heudelotii så kommer den garanterat inte att göra dig besviken.

            Kommentar

            Arbetssätt...