Alla mina alger (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #16
    Ursprungligen postat av matlo
    Det andra ser mer ut som andmat. Vilket jag vill ha men får inte tag i !!
    Hur mycket vill du ha? Jag har så det räcker och blir över, skicka PM så ordnar vi det. (Om du fortfarande vill ha vill säga)
    Senast redigerad av ize; 21 January 2008, 15:56.
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #17
      ize- jag är också intresserad om det är andmat.
      De brukar suga ur näring och tar på så sätt död på algerna.
      Kan du skicka en 1liters fryspåse i ett kuvert skulle vara bra.

      Enligt de förslag av algsorter så stämmer tråd samt tofs på 4.

      Enligt vettig personal på "Norrköpings Akvarier" sa han att algerna troligtvis reagerar med kraftig tillväxt pga att kolvärdet inte är stabilt.
      Han rekommenderade mig att köra med 1ytterfilter(har 2 2217 i ett 540liters) samt tillsätta easycarbon...detta för att dels slippa dalar och toppar i kol...samt göda växterna...
      Alger förökar sig massa och det bästa man kan göra är att stabilisera värdena...
      Samt främja växternas tillväxt.

      Algförökning i akvarie beror på att någe är fel...dvs cirkulation, otillräcklig rening, vattenvärden, övermatning, fel ljus.

      De bruna algerna är hårda så de ger sig inga algätare på direkt...
      Cyanoalger går ju handgripligen att plocka bort.
      Kiselalger finns det vissa algätare som käkar(indisk algätare, guldalgätare har jag haft framgång med).
      Tråd/tofs alger brukar jag motverka med att ha två siamesiska algätare.

      Ancistrus och otoclincus samt siamesiska algätare är bra renhållare.
      Tillsätt/boosta ditt filter med filterbakterier antingen via pulver form eller flytande.

      OBS...brun alger är dessvärre väldigt härdig art och jag testade med att koka och skrubba bort dem utan vidare resultat....innan jag köpte easycarbon...och har fått nästan ett algfritt akvarium.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #18
        Ursprungligen postat av firefox75
        ize- jag är också intresserad om det är andmat.
        De brukar suga ur näring och tar på så sätt död på algerna.
        Kan du skicka en 1liters fryspåse i ett kuvert skulle vara bra.
        Sure thing. PM:a namn och adress så löser vi det. Vill du ha frogbit med? Svara i PM:et så blir di inte griniga för topicsnoendet
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        Arbetssätt...