Alla mina alger (bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    Alla mina alger (bilder)

    Jag har en del intressanta alger som jag dels undrar vad de är och dels vill veta om jag ska försöka bli av med och hur. Till saken hör att flera växter inte trivs så jag gissar att det är ljus eller gödning som felar, men med tanke på alla alger så vågar jag inte chansa på något... (Jag tror det här är en dvärgvariant av hygrophilia, och den ser ju inte ut att trivas så bra. http://www.nogg.se/upload/62775/8862...775_711658.jpg Den får små hål i bladen, tappar bladen nertill och är allmänt blek. Inte heller cabomban trivs så bra. Javaormbunken frodas.)

    Algerna:
    1. Mörkgrön "matta" som lägger sig på ytan runt flytväxterna. Väldigt lätt att plocka bort. Bild: http://www.nogg.se/upload/62775/8862...775_711664.jpg

    2. Grådaskiga bomullsliknande tussar, växer endast på min stora rot. 4-5 mm långa som mest, går ganska lätt att skrapa bort men då yr de runt i karet. Bild: http://www.nogg.se/upload/62775/8862...775_711660.jpg

    3. Brunaktig, slemmig beläggning främst på spikbladens rottrådar. Jag har en ancistrus som käkat upp alla alla bruna alger, men de här rör den inte. Spikbladen står längst bort från filterutblåset, men det är ändå rätt mycket drag i vattnet där. Bild: http://www.nogg.se/upload/62775/8862...775_711662.jpg

    4. Sprillans nya saker, 2 mm långa kanske, än så länge bara på cryptocorynbladen mitt i utblåset. Jag hann knappt sätta ner växten i karet förrän de var där. Är rätt snygga, man jag vill ju inte att de tar över... Bild: http://www.nogg.se/upload/62775/8862...775_711661.jpg

    Fakta:
    * Karet i gång sedan början av september.
    * Har just avklarat en aquafuranbehandling pga tidigare fiskdöd, så för ögonblicket finns det nog inte mycket baciller alls i karet.
    * 150 liter, byter 20 %/vecka, nytt innerfilter (med rätt liten volym, ska fixa en sån där blå filtermatta och stoppa i)
    * Ett nytt 30 W aquaflo-rör
    * "Vanlig" akvariegödning och nitrivec enligt doseringsanvisning 1 g/vecka i samband med vattenbyte.
    * Just nu 2 mosaikgurami, 1 ancistrus, 3 pansarmalar, 7 rosentetror.
    * 1 javaormbunke, 2 pytteanubias, 1 spikblad, ett gäng cabomba, 1 cryptocoryn, 2 dvärghygrophilia, lite mossa av något slag och en röd näckroslikande sak.
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    #2
    1) Andmat. Ingen alg men nog så hatad.

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Alltså det mörkgröna, som ligger runt bladen och liknar sjögräs ganska mycket? Jag trodde andmat var de små flytväxterna (dem gillar jag)...?

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        ingen?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13127

          #5
          säkerligen obalans i karet pga medicinering och nytt filter... ev lite ljusbrist om hygrophilan är gul! tycker du ska klippa och plocka bort så mycket alger du kan och prova att skaka av de bruna algerna och låta karet komma i balans genom att låta filter vara ifred och små vattenbyten...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            1. cyano.
            2 & 3. Kiselalger
            4. Ser inte.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Guest

              #7
              4 skulle kunna vara antingen hagtorn eller trådalger, men ordna en bättre bild.

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Ny bild på nr 4 (samma bild men större):

                Korta trådar med små frölikande saker i toppen, de ser nästan ut som uppochnervända maskrosfrön utan det vita luddet.

                Så, vad kan tänkas behövas eller finnas för mycket av i ett kar med kiselalger, cyano och bleknande växter?

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av nils_sverker
                  Så, vad kan tänkas behövas eller finnas för mycket av i ett kar med kiselalger, cyano och bleknande växter?
                  Skulle nog inte säga att det är för mycket av nå't utan snarare för lite näring till växterna. Sök på PMDD så får du massvis med tips på hur du får växterna att trivas och algerna att lägga ner och vänta på bättre tider
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Tackar! Jag har haft tankar på pmdd, men det känns ju lite mysko att ge växtnäring för att bli av med växter/alger....

                    Kommentar

                    • matlo
                      • May 2007
                      • 295

                      #11
                      sänk belysning om du vill bli av med dina alger? jag ser bara få. Det andra ser mer ut som andmat. Vilket jag vill ha men får inte tag i !!

                      Den bylisning jag rekomenderar om man vill få ner algerna,
                      10h lyst,
                      14h släkt.
                      Senast redigerad av matlo; 17 December 2007, 17:02.
                      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #12
                        Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                        Skulle nog inte säga att det är för mycket av nå't utan snarare för lite näring till växterna. Sök på PMDD så får du massvis med tips på hur du får växterna att trivas och algerna att lägga ner och vänta på bättre tider
                        algerna kommer när det är övergödt ju? speciellt brun alger. Eller har jag fel?
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • Maria - Sjöjungfru

                          • January 2004
                          • 4236

                          #13
                          Ursprungligen postat av matlo
                          algerna kommer när det är övergödt ju? speciellt brun alger. Eller har jag fel?
                          Kiselalger (bruna alger) är vanligast i nystartade kar med mycket låga näringsnivåer.
                          Maria - Sjöjungfru

                          Kommentar

                          • matlo
                            • May 2007
                            • 295

                            #14
                            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                            Kiselalger (bruna alger) är vanligast i nystartade kar med mycket låga näringsnivåer.
                            Jag har inte sett att du har svarat och jag är väldigt sen ;O
                            jag vill gärna se fakta på det.
                            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                            Kommentar

                            • annehult
                              • January 2006
                              • 149

                              #15
                              nils_sverker>>>
                              Läs denna tråd, passar bra in på dina frågor:


                              Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...