Bottenmatrial till växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brevid
    • November 2007
    • 113

    Bottenmatrial till växtakvarium

    Ska starta ett 180l akvarium med mestadels växter och senar ev lite fisk.
    har en Co2 utrustning med ph kontroller ,ytterfilter ,ramp med 3x30w t8 rör.

    Vad ska jag ha för bottenmatrial?

    Har läst lite men det har bara blivit mer frågor
    Alla stavfel är medvetna
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Ta det material du tycker är snyggt, växterna lär inte bry sig så mycket i hightev kar.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Jag tycker det är överlägset enklast att plantera i rundat finkornigt grus, och växterna bryr sig nog inte så mycket som sagt.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • brevid
        • November 2007
        • 113

        #4
        ok ,så det ska inte vara någon tillsatt näring i botten ,som jord torv lera.
        eller ?
        kan man ha lite kalksten i karet eller filtret ?
        Tänkte att det blir ett stabilare Ph värde då när man tillsätter Co2?
        Alla stavfel är medvetna

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          har hört att man itne ska ha för fin sand,stämmer det? jag har jord botten i mitt kar. har växgödning och det växer på som f*n
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • Pazappa
            • May 2007
            • 330

            #6
            En röst på Aquaclay (södermalms akvarieaffär bl.a.) Snyggt och superbra för växterna enligt de som "vet".

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av patriksg
              har hört att man itne ska ha för fin sand,stämmer det? jag har jord botten i mitt kar.

              Har man växter med kraftiga rotsystem funkar sand jättebra, eller det är iaf så det funkar för oss

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Hmm, hade fått för mig att för fint material kan skapa problem (ska tillägga att jag inte på något sätt har varken bred eller fördjupad kunskap vad beträffar växtligheten)...

                Är det kanske en myt!?
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • brevid
                  • November 2007
                  • 113

                  #9
                  Jag har skaffat blästersilikat (svart ganska fint 0,5-2mm)
                  funkar detta bra?
                  Alla stavfel är medvetna

                  Kommentar

                  • jerker_s
                    • January 2007
                    • 356

                    #10
                    Om man har för fint bottenmaterial blir det svårt för cirkulation och syresättning till nedbrytningen av slaggprodukter vilket kan leda till syrebrist i botten och sumpgas bildas. Har man däremot för grovt grus urlakas botten och näringsämnen försvinner/nebrytningen kulturen stannar ej kvar i botten och växterna har svårare att rota sig.. Optimal grovlek på gruset brukar sägas vara 1-3 mm.
                    Bottennäring kan du använda dig av om du vill.. Det finns lite olika meningar om detta är nödvändigt.. Men jag vill nog påstå att det finns växter som föredrar näring i botten, sen klarar de flesta växter att vara utan (och bara tillsätta gödning i vattnet).
                    Man brukar tala om Lowtech och Hightech. Lowtech = mycket bottennäring, en jordbotten med ev lera och grus. I detta byter man vatten ytterst sparsamt eller helst inte alls för att det ska bildas en microkultur som bryter ned foderrester och avföring i botten till näring (flytande näring tillsätts bara vid behov). Vid Hightech bryr man sig inte om att sätta näring i botten och få någon vidare microkultur, utan tvärt om så byter man vatten ofta och mycket men tillsätter näring i vattnet.
                    Båda ideerna grundar sig i att ha så stabila vattenvärden som möjligt fast på olika sätt.

                    (Själv kör jag med en kombination av dessa)

                    Snäckskal eller kalksten kan du med fördel använda om du vill ha ett stabilt ph runt 7 för att undvika phfall.. Själv har jag en filterpåse med krossat snäckskal i filtret som jag tvättar ur ett par gånger i månaden för att få bort beläggning som minskar effekten.
                    Senast redigerad av jerker_s; 12 December 2007, 23:51.
                    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                    M.v.h. Jerker

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      jordbotten med ev lera
                      Jord/torv kombinerat med lera brukar ge en ganska elakartad trådalgsodling under uppstart eftersom det bildas för massiva reduktionsprocesser (som slukar syre, dvs ungefär likadana förhållanden du nämner vid för fin sand).
                      Men som vanligt handlar det om dosering. Tar man det väldigt lugnt med leran typ några korn så kan det säkert gå bra. Se BluesBoys nya som ett bra exempel på det.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • brevid
                        • November 2007
                        • 113

                        #12
                        Leran ni skriver om,är det någon speciel ?
                        Jag kan tänka mig att använda lite lera i bottenmatrialet ,torv är uteslutet pga att jag redan har lite surt kranvatten (egen brunn)
                        tror att jag förberet mig när det gäller alger ,skaffat en uv-c lampa på 5w som jag matar med en liten pump på 150l/tim .
                        jag kan dra igång detta om det behövs
                        Alla stavfel är medvetna

                        Kommentar

                        • MattiasL
                          • September 2006
                          • 1479

                          #13
                          Grov rådasand är aldrig fel. Snyggt och mycket bra för växter.
                          Qui audet adipiscitur!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...