För svagt ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    För svagt ljus?

    Hej
    Mitt problem är att växterna blir så fula, som min Hygrophila Polysperma som rullar ihop bladen dom till och med lossnar i små bitar!? Mina andra växter får avlånga och små blad. Jag göder med Sera Florena och har gjort det i cirka 1,5 månad men det värkar inte hjälpa!? Jag har lysrören Life Glo och Power Glo med ljusreflektorer kan ljuset vara för svagt? ska jag prova med starkare ljus? eller kan det vara något helt annat fel? karet är på 200l
    Bladen på min Hygrophila rullar ihop sig även närmast ytan.
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Hej!

    Kolla in trådarna i denna forumdel så har du nog flera handfasta råd där!

    EDIT:stavning
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • annehult
      • January 2006
      • 149

      #3
      Hej!

      Det låter som Kaliumbrist, K2SO4 en ingrediens i PMDD.
      Finns flera som säljer det på nätet.

      Peter

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Ok!
        Vad är det mer för ämnen i PMDD och kan man göda med enbart Kalium?
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • annehult
          • January 2006
          • 149

          #5
          Sök på PMDD här eller på nätet så får du svar på dina frågor.
          Finns hur mycket som helst att läsa om det här på Zoopet.

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Ok, tack för svaren!
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Jag göder med Sera Florena och har gjort det i cirka 1,5 månad men det värkar inte hjälpa!
              Florena innehåller endast mikrogödning som förbrukas ganska lite av växterna. För att man ska lyckas förutsätts att man även ser till att det finns makroämnen som växterna förbrukar mycket av. Makrogödning är t.ex. kväve och fosfor som man får från fiskmat via fiskarnas avföring eller från en gödning som innehåller dessa ämnen - t.ex. PMDD. Byter du vatten ofta tömmer du ut den näring som växterna behöver och det hinner det inte bildas tillräckligt av dessa ämnen helt enkelt. Då är PMDD ett bra alternativ.

              Jag har lysrören Life Glo och Power Glo med ljusreflektorer kan ljuset vara för svagt?
              Kanske det. Berätta gärna hur mycket ljus du har (watt).
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                lysrören är på 30w. Måste man göra rent varje vecka om man göder med PMDD?
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                Arbetssätt...