UV-filter mot toffsalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • clayman
    • December 2006
    • 26

    UV-filter mot toffsalger?

    Hej, jag har kämpat i ungefär ett halvår mot toffsalger. Måttligt kul när man har investerat i en dyr BTN bakgrund, men ganska intressant och lärorikt....

    Algerna är på tillbakagång och om några månader borde dom vara borta men det är en seg historia.

    Spontanköpte dock ett UV-filter som en akvarieaffär rekommenderade. Har satt in det som ett komplement till ytterfiltret. Karet är på 375 l.

    Frågan är nu: Hjälper UV-filtret mot toffsalger och får jag bort algerna snabbare??

    När jag sysslade med akvarier på 70-talet så kunde jag inte påminna mig att det var några problem med toffsalger (kanske minnet sviktar). Är det en ny företelse? Akvaristen som sålde UV-filtret påstår att det har blivit en algexplosion i Stockholmsområdet och det beror sannolikt på vattenkvaliten och att man snarare skall glesa ut vattenbytena. Kan det vara så??
    Senast redigerad av clayman; 09 December 2007, 23:19.
  • Öronräv
    • March 2007
    • 754

    #2
    rätta mig om jag har fel, men UV-filtret biter bara på alger som finns fritt i vattnet och kan passera delen där de bestrålas med UV-ljus.
    Det kommer inte att få bort dem men möjligtvis förhindra en del av spridningen.
    There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

    http://oeronraev.bilddagboken.se/

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Helt rätt, uv-filter biter inte på tofsar, inte ett dugg.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • annehult
        • January 2006
        • 149

        #4
        Vill du ha bort dom från din BTN-bakgrund?
        I så fall penslar du på konc. AquaSafe då du gör nästa vattenbyte, dvs då du kommer åt dom över vattenytan.
        Att du får tofsar beror på alla stora vattenbyten som gör att CO2-halten varierar kraftigt.

        Kommentar

        • clayman
          • December 2006
          • 26

          #5
          Att pensla på AquaSafe eller liknande var något nytt för mig. Annars har jag nog testat det mesta förutom algdödande medel eller tömma akvariet, låta det stå några veckor och sedan starta upp det igen.

          Det skulle vara intressant att göra ett rejält vattenbyte, pensla på t ex AquaSafe och hoppas att UV-filtret förhindrar tofsalgblomning.

          Jag är helt säker på att det inte finns något universalknep utan det är flera faktorer som spelar in. Orsakerna till tofsalgerna i mitt fall var nog för mycket ljus och att jag skaffade för mycket fisk under kort tid. Jag har dock matat försiktigt.

          Mina råd är:
          1 Ha tålamod, det tar säker 5 ggr så lång tid att bli av med dom som att få dom. Var observant och slå till direkt. Det är krig!!!
          2 Minska lysrörstiden, 9-10 timmar räcker. Släck mitt på dagen när ni ändå inte är hemma. Och byt lysrör.
          3 Skaffa Siamesiska algätare men förvänta er inga underverk. Jag har märkt att de betar gärna om man noppar bort alger så gått man kan för hand. Kanske gillar dom algprimörerna bakom de äldre toffsarna. Gamla toffsar äter dom inte. De blir snabbt lata men ibland så överraskar dom.
          4 Jag byter ca 10 % av vattnet varje eller varannan vecka därför att jag tror att fiskarna mår bra av det och att algtillväxten blir måttlig. Hoppas nu att UV-filtret skall göra så att inga nya tofsar dyker upp.
          5 Mycket växter som konkurrerar ut algerna. Växter där algerna gärna sätter sig, ersätt dem med andra.
          6 Noppa bort algerna så mycket ni hinner, minst en gång per vecka. Det kommer som sagt algätarna att uppskatta. Ta ur stenar och rötter och låt dom torka ett par veckor så försvinner algerna.

          Nu är algerna klart på tillbakagång i karet och det finns inga tecken på att det uppstår nya kolonier. Men det tar tid.....

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Toffsalger har att göra med varierande CO2-halter i akvariet. T ex pga för dålig cirkulation, CO2 i kranvattnet, vattenbyten där man sänker ytan så att vissa delar av inredningen står i kontakt med luften, stor biologisk aktivitet i botten/filter som producerar CO2 osv..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ivanelvis
              • February 2004
              • 408

              #7
              Jag får mer problem med alger när jag kör med UV filter än utan, JAG tror att UV filtret sabbar "Eko-systemet" i akvariet, därför har jag lagt mitt UV-filter på hyllan..
              OBS! detta är vad jag tror.... inget annat
              hemsida
              http://hem.bredband.net/b734176/

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Mina tofsar är stadiga, men tycks inte sprida sig mer nu när jag nästan inte byter vatten i mitt växtakvarium. De är bara så oändligt tråkiga och ihärdiga. De som sitter där har ingen lust att tyna bort trots frodiga vattenpestplantor och förhoppningsvis stabil co2 nivå.
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Vet inte om det hjälper men i dammen här hemma kör jag vattnet igenom UV-Ljus och där är inte en alg i den dammen,men lampan ska bytas ur vart år annars funkar det inte om det är det som är problemer att man kör med samma lampa alltid det gäller även akvarie bruk inomhus.
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • clayman
                    • December 2006
                    • 26

                    #10
                    Penslade på det koncentrerade vattenberedningsmedlet Prime (Seachem) på överkanten på bakgrunden vid ett vattenbyte.

                    Medlet sopade rent och bakgrunden blev som ny på den penslade delen! Helt otroligt!

                    Man blir ju lite misstänksam mot innehållet?!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...