Bästa sättet att fysiskt avlägsna Cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Bästa sättet att fysiskt avlägsna Cyano?

    Någon som har ett bra tips på hur man fysiskt avlägsnar cyano från botten, stenar och växter.

    Har funderat på att använda en grillpensel, men det kanske finns någon som har testat fram ett bättre alternativ.

    Har naturligtvis plockat med fingrarna och försökt med hävert, men tycker att det borde finnas något bättre sätt.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag har läst nårra tips som att man ska mörklägga hela karet i 3-4 dagar ocg inget ljus får komma in.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • TheRoblin
      • July 2007
      • 310

      #3
      Nytt vatten!!

      Ett par täta vattenbyten kan hjälpa (och eventuellt tillsätta flytande växtnäring!!??)

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        UV-Filter tar nog bort cyano också. Det fungerade i varje fall bra när jag fick svävalger.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Jag frågar efter metod att fysiskt avlägsna cyano!

          Det finns massor av trådar om hur man ”kemiskt” ska bli av med cyano på forumet så det behöver jag inte hjälp med.

          Min taktik är regelbundna vattenbyten och hitta tillbaka till rätt balans. Men under tiden behöver skiten avlägsnas fysiskt.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Enligt min erfarenhet så är det hävert som är det bästa då du inte sprider runt skiten om den ligger lös utan den hamnar utanför burken direkt. Hade själv stora problem med detta i höstas men nu är det cyanofritt i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Fysiskt är ju svårt. Men en del provar med att vända ner så cyanon kommer under gruset. Annars funkar total mörkläggning. Kan skrubba ren rötter och stenar först. Byta vatten kan trigga så det kommer tillbaka gång på gång.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Tänk på att cyano även sprider sig med fragmentering, dvs borstar du bara sönder dom så bildas tusentals nya fragment som flyger omkring och kan bilda nya kolonier. Därför är hävert nästan ett måste om du ska rota runt bland Cyanon.

                Mörkläggning eller Tetramedica GeneralTonic är effektivt för att döda Cyano. Dosera Generaltonic för hela akvarievolymen och låt akvariet vara några dagar medans cyanon dör och den neongröna färgen försvinner. Gör ett vattenbyte och dosera igen, upprepa tills allt är borta om det behövs. 2 ggr brukar dock räcka fint.

                Innan du nukar dom förslår jag dock att du optimerar cirkulationen i hela akvariet så du inte har några döda spots med dålig cirkulation - använd GeneralTonic-doseringen för att se var det är sämst cirkulation. När du doserar tonicen så sprider sig ett neongrönt moln i hela akvariet och då ser man enkelt var det är dålig cirkulation.

                Har du växte är det även läge för PMDD så att kvävenivåerna blir högre.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...