Hur stimulerar jag tillväxt av grönalger!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Hur stimulerar jag tillväxt av grönalger!

    Har ett kar med Malawi. Inredning består för tillfället av kolsten och en ensam svärdsplanta. (givetvis bottengrus). Har även en del flytväxter. Nu till min undran. Akvariet har varit igång i cirka 4 månader. Jag har läst mig till att det vore fint med lite grönalger för fiskarna att mumsa på för att komplettera sin kost. Saken är bara den att det kommer inga alger alls överhuvudtaget. Det är iofs trevligt då akvariet ser rent och snyggt ut, men, var är grönalgerna? Du som har ett tips om hur jag kan stimulera tillväxten av dessa alger - skriv en rad
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Se till att du har ljus i akvariet. Ju mer dess bättre.
    2) Köp blomstra näringspinnar, och tryck ned en eller två såna i gruset.
    3) Inse att man bör vara försiktig med vad man önskar sig, för man kan få det.

    Ett mindre "quick-and-dirty" men mer kontrollerat sätt, betydligt sannolikare att ge ett snyggt resultat, är att du tittar i andra akvarier efter alger du tycker är snygga, och ber att få några tussar till ditt kar. Risken för grönt vatten eller halvmeterlånga trådalger är betydligt mindre på det sättet.
    Senast redigerad av Azur; 08 December 2007, 14:17.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Skaffa ett starkt lysrör (LifeGlo2 är ett sådant), och ös i växtnäring med nitrat och fosfor i burken.
      Ovanligt att det är någon vill ha alger i burken!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Skaffa ett starkt lysrör (LifeGlo2 är ett sådant), och ös i växtnäring med nitrat och fosfor i burken.
        Ovanligt att det är någon vill ha alger i burken!
        '


        - Haha! Kan så vara. Har ganska många burkar igång och har "misslyckats" med att få grönalger i alla. Det närmaste jag kommit fram till nu är något gråbrunt som sätter sig lite på glaset i 2 burkar. Men andledningen till min önskan om grönalger är att det ser "sterilt" ut med ett "rent" akvarium. Man behöver ju bara stoppa ned näsan i närmaste vattendrag eller sjö för att inse faktum - alger finns det! Botten-stenar-rötter är täckta av en fin grön växtlighet. Det ser verkligen levande ut - till skillnad mot mitt "sterila" akvarium.

        Faktum är att då jag en gång i tiden strävade efter att hålla alger borta ur mina burkar - jag då grönskade det överallt i burken!


        - Tack för tipset/en. Detta med blomsterpinnar tycker jag låter lagom bekvämt att prova.

        * grön är skönt *
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Jag förstår faktiskt vad du menar! Jag kollar i karen och tänker samma som du; sterilt. Men hur mycket jag än vill ha alger, så vill jag ha RÄTT sorts alger. Du får rapportera hur det går med blomsterpinnarna!! *Utnämner dig härmed till testperson*
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Precis- rätt sort! Inte trådalger som trasslar in sig överallt, inte penselalgodlingar och de där svarta prickarna på blad och inredning.

            Lycka till!
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Ursprungligen postat av lili76
              Jag förstår faktiskt vad du menar! Jag kollar i karen och tänker samma som du; sterilt. Men hur mycket jag än vill ha alger, så vill jag ha RÄTT sorts alger. Du får rapportera hur det går med blomsterpinnarna!! *Utnämner dig härmed till testperson*
              - Testperson! Javisst! He he! Ja jäklar. Intressant att fler än jag funderar/reflekterar över detta. En lagom patina av alger i ett akvarium är absolut på sin plats. Skall under morgondagen påbörja operation alg.

              Funderar bara på hur jag skall dokumentera min framfart i detta akvaristiska utanförskap då ideen i princip strider mot gängse normer


              *grönt är skönt*
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Du får beväpna dig med okänt nick...
                Håll i hatten!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Kunde inte låt bli

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Klinten
                    • July 2007
                    • 1313

                    #10
                    Ursprungligen postat av c90368

                    - Haha! Såg den tråden oxo! Vet inte om den kom innan jag lade in min. Detta är komik! En som ropar på hjälp för att få bort alger - en annan stolle som medvetet vill ha - alger!

                    Ja ja! Jag har läst tråden men inte fått klarhet i varför han får "massa" alger

                    *grönt är skönt*
                    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Å sen lite allvar. Jag planterade in Vallisneria i mitt TA kar och för att ge dem en chans att få lite start så satte jag dem i en rund kruka med lite jord i. Jag misstänker att denna jord har orsakat en alg tillväxt i mitt kar som både är önskad och sen kanske inte är riktigt vad jag förväntat mig.



                      Efter grönalgerna kom trådalger, dessa blev dock utkonkurrerade av cyano. Vilket jag försöker bekämpa nu.
                      Senast redigerad av c90368; 08 December 2007, 21:35.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Ursprungligen postat av Olof Loklint
                        - Haha! Såg den tråden oxo! Vet inte om den kom innan jag lade in min. Detta är komik! En som ropar på hjälp för att få bort alger - en annan stolle som medvetet vill ha - alger!

                        Ja ja! Jag har läst tråden men inte fått klarhet i varför han får "massa" alger

                        *grönt är skönt*
                        Du får inte ha så bråttom, det tar tid att författa "riktiga" inlägg
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Å sen lite allvar. Jag planterade in Vallisneria i mitt TA kar och för att ge dem en chans att få lite start så satte jag dem i en rund kruka med lite jord i. Jag misstänker att denna jord har orsakat en alg tillväxt i mitt kar som både är önskad och sen kanske inte är riktigt vad jag förväntat mig.



                          Efter grönalgerna kom trådalger, dessa blev dock utkonkurrerade av cyano. Vilket jag försöker bekämpa nu.
                          - Ja jädrar! Så där vill jag ha! Snyggt! Men i ditt fall var det tydligen en bieffekt eller bonus Jaja! Som sagt. Skall testa först med några sådana därna blomsternäringspinnar....sedan får man se! I övrigt verkar det lite sinkadus om man skall få eller inte få mer eller mindre tillväxt av olika alger.
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            De på den länkade bilden ser ut att vara Oedogonium, dvs den allra vanligaste akvariealgen. Den bildar såna där fina gräsmattor om man har gott om djur som betar den - amano-räkor t.ex. - men hålls den inte efter blir (de ogrenade, hårt fastsittande) trådarna 4-5 cm långa.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olof Loklint
                              Har ett kar med Malawi. Inredning består för tillfället av kolsten och en ensam svärdsplanta. (givetvis bottengrus). Har även en del flytväxter. Nu till min undran. Akvariet har varit igång i cirka 4 månader. Jag har läst mig till att det vore fint med lite grönalger för fiskarna att mumsa på för att komplettera sin kost. Saken är bara den att det kommer inga alger alls överhuvudtaget. Det är iofs trevligt då akvariet ser rent och snyggt ut, men, var är grönalgerna? Du som har ett tips om hur jag kan stimulera tillväxten av dessa alger - skriv en rad
                              Finns det snäckor i dina kar? Du ska nog plocka bort alla snäckor om du vill ha alger för de är väldigt effektiva på att städa.

                              Håller med om att du ska försöka få såna alger som du vill ha av någon. Eller ympa in lite från en sjö. Kanske kan du ta en sten med alger eller bara lite vatten. Det finns en risk att dina fiskar blir sjuka om du göra så men den risken finns om du köper en ny fisk också.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...