CO2 - Ekonomiskt & enkelt sätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    CO2 - Ekonomiskt & enkelt sätt?

    Jag skulle väldigt gärna vilja börja att tillföra CO2 såsmåningom i mitt 200L kar (sällskapsakvarium). Men det skulle vara väldigt optimistiskt att tro att mina föräldrar ska låta mig köpa någon dyr utrustning för det...


    Så jag undrar om det finns något billigt fungerande sätt?

    Jag själv har bland annat hört talas om följande och
    vill gärna veta om något av det skulle kunna fungera:

    "Loka metod" - Har fått höra från en medlem här på zoopet att hon hällde i Loka (utan någon smak lr annan tillsats i) en gång i veckan (kommer ej ihåg hur mycket). Detta fungerade väldigt bra för henne, men andra säger att lätt ger ojämna nivåer CO2.

    Syresten i pump - Minns inte var på zoopet jag läste det, men någon nämde att man kunde tillföra CO2 genom att koppla in en vanlig syresten i en pump. Luftbubblorna från syrestenen skulle då hamna i vattnet då de slås sönder av "propellern" i pumpen, istället för att bara åka upp till ytan. (OM jag minns rätt alltså).

    Soda Stream - Ingen metod jag vet om, men om någon vet något sätt man kan använda en Soda Stream (eller tillbehör till den) för att tillföra CO2 så vill jag gärna få veta det då jag har en hemma.


    Om inget av detta skulle kunna tänkas fungera, Vet någon något annat sätt?
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Jag vore lite väldigt glad om någon kunde svara under helgen, då jag åker till Thailand sen, och jag skulle gärna vilja få ett hum om det hela innan dess

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Det finns en liknande tråd där detta behandlas, kolla denna..:


      Något som inte tas upp är din metod med syresten.. Den tycker jag låter konstig då kraftig cirkulation i ytan och luftning av akvarievattnet gör att kolsyran försvinner..
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Tack så mycket, hade missat den tråden!

        Jag kanske kom ihåg fel då ang. syrestenen (jag har alltid varit glömsk)...

        Kommentar

        Arbetssätt...