Pogostemon Helferi beskärning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tenkare
    • May 2005
    • 2519

    Pogostemon Helferi beskärning?

    Hej fick idag ett gäng Pogostemon Helferi.
    Roten upp till bladen är 5-6 cm lång, undrar om jag ska begrava hela roten eller om man kan skära till den så att man kan plantera lite närmare botten?
    Vill ju ha den lågt i mitt 84 liters akvarie. Hoppas att belysningen räcker till för att hålla den nere också. 2*15w med reflektorer på.
    Neca eos omnes, deus suos agnoscet


    Min zon Min Tenkare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Försök att plantera den så hel som möjligt, kanske halvliggande så kommer det snart att bildas nya rötter på stammen.
    Hoppas att den tar sig bättre för dig än vad jag klarade av då den blev ganska pesig efter ett tag trots bra belysning.
    Skitsnygg växt om den ser ut som den ska och lycka till!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Jag tycker oxå att du ska plantera den så hel som möjligt.. Jag delade upp min i massor med småskott och det slutade med att nästan alla tynade bort och dog.. Nu är det bara tre skott kvar, de som över levde var de med störst rotsystem på, men nu börjar dessa att ta sig.. Så jag tror att de är känslig för nyaklimatisering och är i behov att rota sig ordentligt först..
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • Tenkare
        • May 2005
        • 2519

        #4
        Ok då begraver jag hela stammen halvliggande. Provar ut Aquatic nature ferti stick på växterna i det karet så jag kommer att sticka in en vid sidan om dom också. Den är lite ljus nu efter transport, hoppas att den tar sig för den är snygg och passar i mitt lilla akvarie. Där e ganska gott om rötter mitt på stammen också sså den har nog trivts där den kom ifrån.
        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


        Min zon Min Tenkare

        Kommentar

        Arbetssätt...