Någon erfarenhet av Vermiculit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    Någon erfarenhet av Vermiculit

    Hej alla glada!!!

    Läste lite på http://aqualandpetsplus.com/Plant,%20Vermiculite.htm och tydligen ska Vermiculite kunna fungera som jord under gruset i växtakvarier och ge näring och så. Visste att vermiculiten var bra i vanlig växtodling på land tillsammans med Perlit och så men att ha det i akvarie var nytt för mig.

    Någon som tror att deet kan vara värt ett försök eller som testat kanske rent av?

    // Jörgen
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Den vermiculit jag har använt har flutit och varit till för att täcka frösådder med utan att en hård skorpa bildas. Inget jag skulle ha i akvariumet.

    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #3
      Ursprungligen postat av _Lena_
      Den vermiculit jag har använt har flutit och varit till för att täcka frösådder med utan att en hård skorpa bildas. Inget jag skulle ha i akvariumet.
      Ja, finns ju bara en sorts vermiculit, har haft det i jordblandningar och täckt frösådder jag med. Men enligt artikeln så får man ha vermiculiten i blöt ca en vecka innan den sjunkter till botten på en hink och sen använder man den i akvariet.
      men jag kände mig skeptisk eftersom jag använt vermiculiten på land så att säga och vet hur lätt och flygig den är så..... Men alla synpunkter kan ju vara bra. Tydligen ska man kunna lägga den i strumpa och i filtret så avger den näring till vattnet oxå.... Men jag vet inte.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vermiculit är ett nedbrutet glimmermineral, och har förmodligen liknande egenskaper som lera - dvs håller näring bra och är själv kemiskt neutralt. Det är poröst och håller också luft bra, påminner lite om sågspån faktiskt.

        Funkar säkert bra att plantera i, förutsatt att du kan hindra det från att flyta.

        Inget växtfolk som har börjat fundera på perlit än? Perlit är ett vitt sintrat glas som nog också kunde ha användningar inom akvaristiken.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Har testat både perlit och vermiculit. Ingen av dom funkar eftersom båda flyter.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Jag har lurat på min granne att testa vermiculiten, hon har lagt den i blöt idag så nu får vi vänta till den sjunkit och sen testa på hennes 90 liters.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Vermiculit använder man väl mer vid äggkläckning
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • jubbe063
                • November 2007
                • 343

                #8
                Ursprungligen postat av eriahl
                Vermiculit använder man väl mer vid äggkläckning
                Det hr jag ingen aning om, men användningsområdena är många, spindelterrarium botten substrat, täcka frön vid odling, luckra jorden vid odling, dvala oramar, mm mm....

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Menade att det är vanligt vid äggkläckning och att jag iaf inte hört om att ha det i akvarium tidigare
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • jubbe063
                    • November 2007
                    • 343

                    #10
                    Grannens 90 liters ser ut att fungera bra än så länge med vevmiculit i bottensubstratet. Inget har flytit upp och växterna har börjat växa allt snabbare nu. I och för sig inga grävande fiskar i karet men några sandsnäckor. Men inte ens de har grävt upp någon vermiculit.
                    Men vi får väl se hur det ser ut om ett par månader om det fortfarande ser bra ut eller om katastrofen kommer senare.

                    Kommentar

                    • Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

                      #11
                      Jag har testat det för akvarieväxter...

                      Dels som emersodling med jord, perlit och vermiculite blandat...funkade alldeles utmärkt att driva upp algangripet nålgräs i.

                      Dels som ett litet experiment nanokar med en massa jox i...det projektet lades ner pga massiv algboom. Tänker inte gå in och beskriva det projektet mer ingåendem vill bara säga att vill man experimentera så går det att ha både perlit och vermiculite i akvarium förutsatt att man lägger något som tynger ner det ovanpå.
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Än så länge funkar det fint för min granne. Inga problem med flytande eller så.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...