Gröna alger invaderar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle76
    • September 2007
    • 50

    Gröna alger invaderar

    Jag har haft mitt 400 l igång i 2 månader. Jag har 24 Malawi och 3 malar. Jag vet att det är en lite tuff inledning på ett nystartat kar. Men nu är det så i alla fall ; ) Karet är ett nytt Juwel Rio med en 1000 l pump och en cirkulationspump på 2300 l. Jag har blästersand från Biltema, lite grottor, lite stenrösen, 1 stor hålsten, 2 kalkstenar.

    Fiskarna verkar må bra men jag har fått så mycket gröna alger som sätter sig på min back to nature. Det ser inte särskilt kul ut liksom : (
    Kalkstenarna är skitfula och är inte alls tillfredställande. De var ju vita från börjen liksom. Nu är de helt bruna och fula : (
    Har provat att borsta med diskborste på inredning men det kommer tillbaka efter bara nån dag.

    Jag har enbart plastväxter och en belysningstid på ca 16 h per dygn. Jag har ett stort filter bakom bakgrunden. Fiskarna får varannan dag torrfoder (kulor) och varannan dag fryst foder. De äter i regel alltid upp maten inom 2-5 min.
    Jag har gjort vattenbyten varannan vecka (30%) och haft i nåt vitt pulver som jag glömt vad det heter. Mina vattenvärden ser bra ut.

    Vad gör jag för fel? Eller är det inget fel? Beror det på belysningen? För mycket mat? Inga växter? Hjälp snälla ni med tips på åtgärder.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Är det vanliga snygga grönalger ger dom patina till annars lite för plastiga bakgrunder och för rent overkligt intryck till stenar/inredning.

    En sak som sticker ut som kommer hjälpa algtillväxten är dock dina sexton timmas belysningstid. Eftersom du inte har några växter så dra bara på ljuset när du är i rummet så borde algerna inte gilla läget längre.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Växter kan ju motverka alger, ta typ vattenpest eller något som växer fort och mycket! varför har du bara plast?

      sen finns det ju iofs andmat, men den kan vara svår att få bort sen..... =)
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Ursprungligen postat av Lelle76
        Vad gör jag för fel? Eller är det inget fel? Beror det på belysningen? För mycket mat? Inga växter? Hjälp snälla ni med tips på åtgärder.
        Jag skulle säga för mycket mat, för mycket ljus och för lite växter som kan konkurera ut växterna.

        Kommentar

        • surinam
          • September 2007
          • 673

          #5
          Cerathophyllum konkurrerar näringen med alger och vinner storslaget
          1 st malkar
          1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Cerathophyllum konkurrerar näringen med alger
            När växter dör av näringsbrist överlever däremot alger och kan tom frodas, dvs växter kan aldrig konkurera ut alger med avseende på näringen..
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • surinam
              • September 2007
              • 673

              #7


              Bara för att visa vart jag läst det nånstans
              Senast redigerad av surinam; 06 December 2007, 21:36.
              1 st malkar
              1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Är dina malar verkligen av algätande typ som ancistrus? De brukar vara mycket bra mot brun och grönalger som sitter som en matta på glas och inredning. Annars är väl belysningstiden väl lång. Kanske kan du ha kvällsbelysning i form av lite led "månljus " lampor en del av tiden?
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Lelle76
                  • September 2007
                  • 50

                  #9
                  Tack för alla svar : )

                  Jag har till att börja med satt en timer på belysning. Nu skall den lysa 10 timmar i sträck har jag tänkt mig. Kanske kan göra nån skillnad?

                  Sen ska jag vara nogrannare med matningen tänkte jag. De får bara så mycket de direkt äter upp.

                  Jag vet inte namnet på malarna? Men de är av sån där art att de på sikt kan bli enorma! Typ upp emot 40 cm. De verkar gilla algerna i alla fall för de sitter jämt och suger på rutan och på stenar. Dock försvinnande lite på bakgrunden tyvärr?

                  Hur ofta bör man göra vattenbyten? Och varför skall de göras egentligen om vattenvärden etc är bra? Eller är det en direkt orsak att jag har så mycket alger?

                  Tänkte kanske i alla fall köpa en snabbväxande växt. Min ursprungliga tanke var att inte ha levande växter just för att inte få för mycket alger : (
                  Malawi behöver inga växter.

                  Kommentar

                  • Joubert
                    • June 2007
                    • 108

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lelle76
                    Jag har haft mitt 400 l igång i 2 månader. Jag har 24 Malawi och 3 malar. Jag vet att det är en lite tuff inledning på ett nystartat kar. Men nu är det så i alla fall ; ) Karet är ett nytt Juwel Rio med en 1000 l pump och en cirkulationspump på 2300 l. Jag har blästersand från Biltema, lite grottor, lite stenrösen, 1 stor hålsten, 2 kalkstenar.

                    Fiskarna verkar må bra men jag har fått så mycket gröna alger som sätter sig på min back to nature. Det ser inte särskilt kul ut liksom : (
                    Kalkstenarna är skitfula och är inte alls tillfredställande. De var ju vita från börjen liksom. Nu är de helt bruna och fula : (
                    Har provat att borsta med diskborste på inredning men det kommer tillbaka efter bara nån dag.

                    Jag har enbart plastväxter och en belysningstid på ca 16 h per dygn. Jag har ett stort filter bakom bakgrunden. Fiskarna får varannan dag torrfoder (kulor) och varannan dag fryst foder. De äter i regel alltid upp maten inom 2-5 min.
                    Jag har gjort vattenbyten varannan vecka (30%) och haft i nåt vitt pulver som jag glömt vad det heter. Mina vattenvärden ser bra ut.

                    Vad gör jag för fel? Eller är det inget fel? Beror det på belysningen? För mycket mat? Inga växter? Hjälp snälla ni med tips på åtgärder.
                    Man kan köpa algbollar,dom är stora som tennisbollar.Ska vara ganska efektiva.Äter upp fosfor och andra algbildande ämnen
                    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Algbollar? Men jag undrar om de är effektiva mot alger? Det har jag aldrig någonsin märkt. De är ju otroligt långsamväxande och normal sett ska man använda snabbväxande plantor mot alger. Dock växer det inte andra alger på dem (utom möjligtvis någon trådalg som slitit sig från ett annat föremål. )
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Ditto MattiasL ang algbollar. Slöväxare käkar inga störra mängder näringsämnen, och även om dom gjorde det så skulle det inte vara anledningen till att andra alger konkurreras ut.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Lelle76
                          • September 2007
                          • 50

                          #13
                          Nu har det gått ett par veckor med kortade belysningstider och lite mindre mat. Tycker det börjar se för anskrämligt ut nu! Hela bakgrunden är snart knall grön av alger : (

                          Gjorde ett vattenprov i dag. NO3= 25, NO2= typ 0, KH= 3, pH= 7,6

                          Tycker att testet är svårt att läsa av och anar viss skepsis i pålitlighet...
                          KH värdet ligger lite lågt tycker jag. Brukar ligga lite högre.

                          Jag har ännu inte köpt någon snabbväxande planta. Tiden har inte räckt till!

                          Vad tror ni? Är detta normalt? Vad gör jag för att minska algväxtligheten rent konkret?

                          Kommentar

                          • patdah
                            • November 2007
                            • 659

                            #14
                            Handla några snabbväxande plantor och några flytväxter så ska du se att det ordnar sig.
                            /Patrik

                            I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                            Kommentar

                            • clayman
                              • December 2006
                              • 26

                              #15
                              Att tro att algerna försvinner efter ett par veckor är en önskedröm. Det tar nog minst några månader, kanske upp till ett halvår.

                              Det finns en mängd faktorer som spelar in så det är bara att bena ut och testa. En sak är säker, det finns inget universalknep. Börja med att ta reda på vilken algtyp det är. En sak är säker: det är krig!

                              Här är mina tips (visserligen för mina justa tofsalger, men ändå)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...