Odla växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    Odla växter

    Jag har ett kar på 150L där jag ska försöka odla lite växter. bla hygrophila polysperma, valsinera och lite andra snabbväxande växter. jag har inte tänkt använda mig av jordbotten då jag inte har så mkt växter, så jag tänkte börja lite försiktigt för att undvika alger. Någon som har lite tips och trix som man ska tänka på? jag har beställt PMDD som jag har tänkt använda, är det nödvändigt? jag ska ha ett litet stimm rödmunstetror i. kan PMDD skada fiskarna? vad ska jag ha för pump? syresten? temperatur? ljus? Ni får gärna dela med er med lite egna kunskaper om detta.

    Tacksam för svar
    **180**160**150**105**54**20**15**
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Gör en jordbotten och sluta gör vattenbyten. Mata rikligt med flingfoder. Ha bra cirkulation så att du kan se vattenytan våga sig en gnutta. Skaffa reflektorer och timer till lysrören och doppvärmare för att få jämn temperatur.

    Växter älskar stabilitet - därav så lite vattenbyten som möjligt, doppvärmare och timer till lysrören. Alla parametrar (värme, gasutbyte, vattenparametrar osv) ska hållas så stabila man nånsin kan.

    Jordbottnen gör du genom att blanda 1/3-del jord (vilken som helst) och 2/3-delar sand (inte för finkornig) och rörihop i en så jämn blandning som möjligt och fyll upp med vatten. Låt vattnet stå en stund tills allt bös ramlat ner på bottnen och använd en hävert att suga bort resterna.

    Plantera så mycket snabbväxare du kan men inte så tätt att dom inte får ljus pga självskuggning - fördela jämt och glest för att maximera ljusinflödet. Har det virvlat upp en massa jord så vänta en stund och slamsug bort resterna igen.

    Vänta ett par veckor och gör bara vattenbyte om vattnet blir för gult eller du rotar i bottnen/planterar om växter osv. Sätt i fisk och mata ordentligt varje dag.

    Om växterna efter några månader blir lite bleka om nosen så kan du göda en dos för hela vattenvolymen med PMDD. Växterna i akvarier utan CO2 växer så sakta att överblivet flingfoder räcker gott och väl att tillgodose växternas näringsbehov, men börjar dom dra iväg ordentligt kan dom börja få lite vita toppar som PMDD avhjälper.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Wezzlan
      • December 2007
      • 181

      #3
      det finns ju 2 olika typer av "jordakvarium." en där man rör ihop både sand och jord och en där man lägger först jord och plattar till och sen grus över.
      Jag har inte tänkt att använda jord eftersom jag inte har så mkt växter. vill INTE ha alger. + ska man använda jord i akvariumed ska den vara OGÖDSLAD
      Jag ska bara ha ett litet stim fiskar och så mycket mat behöver dom inte. sägs att det inte är bra att det ligger kvar.
      Hat tänkt att bara använda PMDD som växtnäring.
      har du tips på fler växter som växer snabbt?
      HUr många timmar ljus ska dom ha?
      **180**160**150**105**54**20**15**

      Kommentar

      • Piscator
        • August 2006
        • 735

        #4
        Hej, negerolle! Du bad om tips för att odla snabbväxande växter och det är precis vad du fått av defdac. Följ dem så har du skapat en bra miljö för växterna, det finns inget i hans tips som ger dig alger. Har du ett väl uppstartat akvarium där nitrifikationsprocessen är i gång och med hungriga snabbväxande växter så kommer inte det överblivna flingfodret att ge några problem. Men visst, känns det tryggare med PMDD så använd det.

        Växterna vill ha mycket ljus, men bara högst i 10-11 timmar (längre belysningstid kan ge alger). Sumatraormbunke, hornsärv, vattenspikblad, cabomba och vattenpest växer fort
        Hälsningar, Tomas!
        "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ursprungligen postat av negerolle
          det finns ju 2 olika typer av "jordakvarium." en där man rör ihop både sand och jord och en där man lägger först jord och plattar till och sen grus över.
          Ja, hur man gör spelar mindre roll. Ska man kunna välja vilken jord man vill och ha lite fisk så är det jag föreslog bättre.

          Jag har inte tänkt att använda jord eftersom jag inte har så mkt växter.
          Ämnet var "Odla växter", hur ska du ha det?

          vill INTE ha alger. + ska man använda jord i akvariumed ska den vara OGÖDSLAD
          Det spelar ingen större roll om den är gödslad eller inte när man gör som jag beskrev.

          Jag ska bara ha ett litet stim fiskar och så mycket mat behöver dom inte. sägs att det inte är bra att det ligger kvar.
          Jorden är till för att vara grogrund för mineraliseringsprocesser som bryter ner den överblivna maten till renare kemikalier som växterna kan ta upp.

          Hat tänkt att bara använda PMDD som växtnäring.
          Det är svårt när man ska sluta göra vattenbyten. Vattenbyten+PMDD utan CO2 är inte att rekommendera. Växterna luras att aldrig ställa om sig till låga CO2-nivåer pga vattenbytena så du sätter krokben för dom med varje vattenbyte.

          Metoden jag gav dig är några resor bättre.

          har du tips på fler växter som växer snabbt?
          L. sessiliflora och M. mattogrossense är två riktiga ogräs.

          HUr många timmar ljus ska dom ha?
          10.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Wezzlan
            • December 2007
            • 181

            #6
            är det nödvändigt med timer?
            jag fick PMDD från aquascape idag. trög som du redan märkt att jag är så förstog kag inte receptet riktigt
            (Varje pulver (OBS! 1 st. KNO3 50 gr, 1 st. NutriSi/Mikromix 8 gr och 1 st. KH2PO4 8 gr) löses i var sin flaska med 500 ml vatten och doseras 10 ml/100 liter akvarievatten) Ska jag blanda en påse av varje i vasrsin egen flaska? Eller ska jag ta en påse av varje o blanda i samma flaska så att alla pulvren är ihopblandade?
            Om jag ska blanda dom i varsin flaska, ska jag då blanda i 10ml per 100L av varje flaska eller sammanlagt?

            Tack Piscator för listan med växter jag fick
            Tack defdac för din "bra att tänka på" lista som jag inte riktigt litade på i början
            **180**160**150**105**54**20**15**

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Det är billigt och bra med en timer till lyset. Jag kör försiktiga doser med PMDD till vanlig sandbotten och massor med växter. Ingen co2 och ett vattenbyte på 6 månader. Det fungerar. Om jag skulle göra om akvariet nu så skulle jag nog göra en med jordbotten i stället. Det verkar vara ännu stabilare och bekvämare.
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • Wezzlan
                • December 2007
                • 181

                #8
                okej. jag har tänkt att ha jord i karet lite längre fram när jag har fått lite mer växter.

                Någon som kan svara på doseringen med PMDD?

                (Varje pulver (OBS! 1 st. KNO3 50 gr, 1 st. NutriSi/Mikromix 8 gr och 1 st. KH2PO4 8 gr) löses i var sin flaska med 500 ml vatten och doseras 10 ml/100 liter akvarievatten)

                Ska jag blanda en påse av varje i vasrsin egen flaska? Eller ska jag ta en påse av varje o blanda i samma flaska så att alla pulvren är ihopblandade?
                Om jag ska blanda dom i varsin flaska, ska jag då blanda i 10ml per 100L av varje flaska eller sammanlagt?
                **180**160**150**105**54**20**15**

                Kommentar

                • Piscator
                  • August 2006
                  • 735

                  #9
                  PMDD ska doseras i varsin flaska. Du har ju skrivit det själv om du tittar efter.. Sedan doserar du 15 ml ur var flaska 1 gång i veckan till ditt akvarium efter vattenbyte (40% har jag för mig). Vattenbytet är viktigt för att man ska ha koll på hur mycket näring som finns i vattnet. Men samtidigt innebär det att det kommer in koldioxid med det nya vattnet. Det gillar växterna, men kan samtidigt lura dem att inte ställa in sig på ett liv med låga CO2-nivåer och växa långsammare, som defdac beskriver. Det är skälet till att han föreslog att du ska undvika vattenbyten och istället för PMDD göda med för mycket flingfoder.

                  Angående snabbväxare: Under menyn "Avdelningar" finns en sökfunktion för växter, den kan du ställa in på att söka snabbväxare och får då en lista på växter. Du kan se bild också, så att du ser vilka som är snyggast.
                  Hälsningar, Tomas!
                  "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                  Kommentar

                  • Wezzlan
                    • December 2007
                    • 181

                    #10
                    Tack för alla svar!!! ska testa PMDD och får se vad som händer
                    **180**160**150**105**54**20**15**

                    Kommentar

                    • Wezzlan
                      • December 2007
                      • 181

                      #11
                      En sak till.. Växter det mycket bättre om man använder jord än om man bara kör med PMDD?
                      **180**160**150**105**54**20**15**

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nej, men däremot slipper man dosera PMDD och behöver därför aldrig vara rädd för att det blir så höga näringsnivåer att växterna börjar strejka. Toxicitetssymptom hos växter är ganska lika näringsbristsymptom.

                        Jord utan vattenbyten och bra med matning är ett sätt att garantera stabilitet och bra näringsnivåer.

                        Kör man CO2 kan man göra stora veckovattenbyten med efterföljande PMDD-puls för att få garanterat stabila nivåer.

                        Stora vattenbyten i akvarier utan CO2 är inte bra eftersom vattenbytena lurar växterna att inte anpassa sig för låga CO2-nivåer. När man sänker ytan mycket i ett akvarium står växterna en stund i luft som relativt vatten innehåller mycket mer CO2, det är därför det bubblar rikligt från växterna i lowtechs en stund efter vattenbytet.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Wezzlan
                          • December 2007
                          • 181

                          #13
                          Tack att du svarade.! ska inte besvära er mer
                          **180**160**150**105**54**20**15**

                          Kommentar

                          Arbetssätt...