Hur lång tid för balans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry_
    • December 2007
    • 16

    Hur lång tid för balans

    Hur lång tid borde jag räkna med att det tar för mitt nystartade akvarium att komma i balans?

    Jag har under senaste veckan märkt en avsevärd ökning av grönalger på stenarna och i morse upptäckte jag att stora mängder brunalger har börjat frodas. Det känns inte bra. Läste på forumet att jag kan börja med att endast ha tänt ca 8h per dag. Är det en bra början?

    Eftersom jag håller på att starta upp akvariumet har jag bara några provfiskar.
    3st Platy(honor i olika färger)
    2st Guppy(1 hona, 1 hane)
    Samt 9 st yngel som tittate fram dagen efter jag införskaffade guppysarna.
    2st Malar (platta malar som kryper och suger på väggar och botten, vet inte namnet på dem)

    till detta har jag en vattenpest växt som jag delat upp i små plantor som jag tänkt skall försöka sig.

    Är det något som ni erfarna ser ut att inte stämma och som jag måste åtgärda snarast för att hitta balansen? Jag byter 20% vatten 1 gång i
    veckan.
    Senast redigerad av Harry_; 05 December 2007, 21:07.
    Nybörjar akvarist
    Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.
  • Paroonen
    • April 2007
    • 282

    #2
    Hejsan jag är väl ingen expert men lite fler snabbväxande växter är nog inte fel.
    håll koll på nitrit så ska nog allt lösa sig (tror jag)

    Kommentar

    • Harry_
      • December 2007
      • 16

      #3
      det här med nitrit och nitrat, måste jag bry mig om det?
      Hur kollar jag det? Och vilka värden skall man ha?
      Nybörjar akvarist
      Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Harry: Nitrat är bra i lagom mängd (gynnar växterna) Nitrit skall man INTE ha det dödar fiskarna...

        det finns test för att kolla båda dropptester är att föredra och mest pålitliga ett bra märke är JBL
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Harry_
          det här med nitrit och nitrat, måste jag bry mig om det?
          Hur kollar jag det? Och vilka värden skall man ha?
          Nitrit och nitrat bör du ha ordning på.
          Nitrit kan få dina fiskar att bli sjuka eller så kommer dom dö..
          Det bästa du kan göra är att antingen köpa ett test på en djuraffär,
          det finns för de olika ämnena, men även alltiett test.

          Eller så kan du säkert fråga i din djuraffär om dom kan ta ett vattenprov.
          Då lännar man in ungefär 1 dl vatten, och sedan kollar dom vattnet åt dig,
          och kan därefter säga vad du bör göra.
          Brukar vara kostandsfritt.

          Men jag skulle rekomendera att köpa ett, så du har hemma fall liknande saker skulle dyka upp under din tid med dina akvarium..

          Lycka till

          Anna

          Kommentar

          • Harry_
            • December 2007
            • 16

            #6
            Okej det låter enkelt. Men måste jag inte kolla nitrit och nitrathalten återkommande? Det låter lite omständigt att behöva gå till handlaren varje vecka för att testa
            Nybörjar akvarist
            Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              ett dropptest kostar ju ngn slant men du får många tester i en omgång för detta nitrat behöver man inte testa om man inte tillsätter nitrat i form av extra växtnäring men nitriter är bra att kolla vid ny start och ibland vid vattenbyten..
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Fler växter motverkar algbildning, så skaffa några till om du vill bli av med algerna snabbare. Köp några snabbväxande. För mitt akvarium tog det cirka tre månader från start innan det var i balans. Numera göder jag med PMDD, men det är inget måste. Har lyset tänt tio timmar om dagen.
                Det allra allra viktigaste för att ditt akvarium ska må bra är delvattenbytena, och där gör du redan vad du ska =)
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Håller med; mer växter och de gröna algerna är snart utkonkurrerade!
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    Ursprungligen postat av Harry_
                    Okej det låter enkelt. Men måste jag inte kolla nitrit och nitrathalten återkommande? Det låter lite omständigt att behöva gå till handlaren varje vecka för att testa
                    Jag har gjort så att jag har lämnat in ett test i djurbutiken, så har dom sagt hur jag ska gå till väga (har nu aldrig haft något problem med vardera sakerna) Men har man för mkt av något, så får man råd till hur man ska göra, och sedan ska man återkomma en vecka - 4 veckor senare, och se om värderna i bättre.

                    Ditt kar är ju så pass nystartat, mata försiktigt och håll koll på dina fiskar, så ska du se att det blir bra

                    Kommentar

                    Arbetssätt...