Problem med brunalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Problem med brunalger

    Jag startade upp ett hundralitersakvarium för ett par veckor sedan, och har nu fått en invasion av vad jag misstänker är brunalger - brunt "damm" som lägger sig löst ovanpå växter, rötter och stenar. Är nybörjare tyvärr, så säkert är det något vi gjort fel på vägen som gjort att det blivit såhär. Men förhoppningsvis är det inget som inte kan åtgärdas, så jag undrar hur jag ska bära mig åt för att bli av med dem?

    Akvariet har varit igång i två veckor ungefär, första veckan med bara växter, andra veckan med 4 pansarmalar (corydoras sterbai), och sedan helgen även med en L-mal och en siamesisk algätare. Framförallt första veckan gjorde vi täta vattenbyten, eftersom akvariet även innehåller en stor redmoor-rot som dels var full med lera, dels färgade vattnet väldigt mycket. (vi gjorde missen att sätta roten direkt i akvariet när vi startade upp det, utan att laka ur den innan - det har vi dock gjort nu, men den både slemmar och färgar en hel del fortfarande).

    Vi har rätt mycket växter i akvariet: tre hygrophila polysperma, ytterligare en snabbväxande växt som jag inte vet namnet på, en liljelök, en javaormbunke, en stor anubias, och en hornsärv. Bottenmaterialet är ganska grovkornig sand.

    Första veckan frodades växterna, men nu andra veckan har hygrophilorna börjat tappa livslusten, de bleknar och tappar bladen. I kombination med att det blir alltmer brunt ludd i akvariet så känns det ju inte som att saker går åt rätt håll precis.

    Belysningen fick vi med när vi köpte akvariet (nytt), det är ett lysrör som är c:a 35 cm långt, och det är tänt 12-15 timmar per dygn. I övrigt får akvariet inte mycket ljus.

    Så, vad ska jag göra för att förhindra att algerna fortsätter breda ut sig?

    Det jag har lyckas läsa mig till att man ska göra är skaffa malar (har vi redan) och ha mycket växter, framförallt snabbväxande som hornsärv och hygrophila (har vi redan). Men något är uppenbarligen fortfarande fel.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Det är normalt med alginvasion i så pass nystartade kar! Låt det gå 2-3 månader och se om problemet återstår. Man bör endast ha 2-5 fiskar den första månaden, så du har också gått lite fort fram. Köp inga fler fiskar förrän månaden har gått, och var sparsam med matningen, annars kan ämnet nitrit bildas i vattnet! Gör inte rent filtret heller, det är viktigt att nyttobakterier får bildas där.

    Vad står det på själva lysröret? Det kanske är gammalt, köp ett bättre, typ Sylvania Aquastar eller liknande så att du är säker på att lysröret inte är problemet.

    Växterna ser alltid fina ut cirka 2 veckor från att man köpt dem, sedan börjar de anpassa sig till de rådande förhållandena... Och dessa är i nystartade kar ofta att det finns alldeles för lite näringsämnen i botten, samt att rötterna som inte tagit sig börjar må dåligt....

    Det tar lång tid för växterna att rota sig. Du har väl tagit ur dem från krukan och tagit bort allt brunt "ludd" som följer med? Man bör även klippa rötterna litegrann, för de rötter som bildats kommer ju inte automatiskt fästa sig i den nya sanden, bättre att nya bildas.

    En sak till: Lysröret ska vara tänt max 12 timmar per dygn, 10 timmar räcker gott. 15 är alldeles för mycket och kan gynna algerna! Skaffa en vanlig timer från typ Clas Ohlson och se till att den tänds exakt på samma tid varje dag.

    Att växterna inte trivs efter så kort tid är helt normalt. Fortsätt med regelbundna vattenbyten (30% en gång i veckan), men börja också göd växterna med PMDD. Det är rena näringsämnen som man beställer på nätet i form av pulver. Man blandar ut detta pulver (portionspåsar, en till varje flaska) i olika vanliga plastflaskor (ramlösa, 50cl) tillsammans med vatten. Sen doserar man rätt mängd till akvariestorleken i samband med vecko-vattenbytet. Då får växterna tillräckligt med näringsämnen redan från början!

    Grovkornig sand är bra, men har den runda hörn? Pansarmalar är fiskar som "silar" finkornig sand mellan gälarna och älskar att böka i sanden... De trivs bäst i finkornig sand, enligt mig blir de olyckliga om de inte får sådan sand. Men sanden bör iallafall vara rundad, med runda hörn, om du har en större storlek. Var uppmärksam på hur deras skäggtömmar ser ut, börjar de nötas ner är något fel.

    Så det som är fel är alltså troligen: Brist på näringsämnen, fel ljus, för mycket ljus, och att växterna ej tagit sig och bakteriebalansen i akvariet inte alls stabiliserats ännu.

    1-3 månader bör du vänta innan du börjar se vilka alger som på lång sikt trivs i ditt akvarium.
    / Ebba

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Ancistrusmalarna brukar vara väldigt effektiva på brunalger. Annars så brukar dessa alger försvinna av sig själv efter en tid. Om växterna bleknar och tappar bladen beror det säkert på näringsbrist. En lagom och regelbunden dos växtnäring (gärna PMDD) eller liknande brukar bota dessa problem och dessutom minska algproblem. Sök trådar om detta.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Mabuse
        • December 2007
        • 101

        #4
        Jo, tanken var ju inte att köpa så många fiskar från början, utan att börja med pansarmalarna som jag i min enfald trodde var algätare. Eftersom de är stimfisk så köptes några stycken för att de skulle kunna bilda ett stim. L-malen och siamesiska algätaren köptes för att försöka råda bot på algerna och allt slem som roten bildar - och då ville vi ju inte gärna slänga bort pansarmalarna. Men vi kanske borde ha avlivat dem innan vi släppte ned L-malen, så att det inte blev för många fiskar?

        När det gäller växtnäring så avrådde akvariebutiken (akvarielagret i Sthlm) från växtnäring när vi startade upp akvariet, det skulle bara leda till övergödning och algproblem ifall vi använde det?

        Sanden har runda hörn, med tanke på pansarmalarna.

        Växterna är i övrigt planterade i enlighet med alla konstens regler, långa rötter har klippts av, etc.

        Lysröret är som sagt helt nytt, eller kan det åldrats och bli sämre även om det aldrig varit tänt innan vi köpte det?

        Så problemet är alltså då både för mycket (för lång tid) och för lite (för svagt) ljus? Eller?

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Ursprungligen postat av Mabuse
          Så problemet är alltså då både för mycket (för lång tid) och för lite (för svagt) ljus? Eller?
          Ja och Ja!
          Sänk till max 10H.
          Vad är det för akvarie du köpt? Låter extremt lite att bara ha ett 35cm rör till 100L. Är du säker på 35cm? Står det vad det är för rör, samt Watt?

          Kommentar

          • Hagi
            • December 2007
            • 240

            #6
            De s.k. "brunalgerna" (kiselalger) är vanligt att man får när man nystartar en burk, brukar bli bättre med tiden... man kan tänka på att ej överutfodra då det förvärrar problemet. Det är ex. ett vanligt problem med kiselalger i vissa yngelkar där man matar hårt. Kiselalger trivs och uppträder främst i hårt vatten och/eller vid undermålig vattenkvalitet.

            Att sänka belysningstiden kan förvärra problemet om du har frisk växtlighet, har du det så kanske du behöver öka belysningstiden! Troligen skulle dina växter må bra av starkare belysning (fler rör), detta hämmar då algtillväxten om du får bra fart i växterna... 12-14 tim för växter skulle jag vilja påstå!

            Brunalger finns bara i havet mig veteligen!
            "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #7
              Ok, nu är jag förvirrad.

              Så jag ska både tillsätta mer näring och vara försiktig så att jag inte tillsätter mer näring???

              Både korta ljustiden till max 10 timmar och låta den vara 12-14 timmar?

              Akvariet är åttkantigt, ungefär 50x50x50. De flesta växterna ser ut att må ganska bra, det är hygrophilorna som inte gör det, framförallt den ena. Övriga 5 växter ser ok ut. Den hygrophilan som ser värst ut har bleknat och börjat tappa bladen.

              Tittade lite närmare på lysröret idag, och det är av märket Leuci, 38 cm långt, 14-16 W, 6500 K. Sen står det T8 TI också, vet inte vad det betyder?

              Behöver jag byta lysrör?

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Ursprungligen postat av Mabuse
                Ok, nu är jag förvirrad.

                Så jag ska både tillsätta mer näring och vara försiktig så att jag inte tillsätter mer näring???

                Både korta ljustiden till max 10 timmar och låta den vara 12-14 timmar?

                Akvariet är åttkantigt, ungefär 50x50x50. De flesta växterna ser ut att må ganska bra, det är hygrophilorna som inte gör det, framförallt den ena. Övriga 5 växter ser ok ut. Den hygrophilan som ser värst ut har bleknat och börjat tappa bladen.

                Tittade lite närmare på lysröret idag, och det är av märket Leuci, 38 cm långt, 14-16 W, 6500 K. Sen står det T8 TI också, vet inte vad det betyder?

                Behöver jag byta lysrör?

                Det beror på omständigehterna, och jag förstår om det är förvirrande, men det finns inget enkelt svar utan att ha koll på alla parametrar...

                VÄXTER behöver cirka halva dygnet belysningstid. FISKAR har inget särskilt belysningsbehov. Utan växter skulle jag generellt förorda mindre belysningstid, med rejäl växtlighet skulle jag generellt förorda mer belysningstid. Detta förutsätter dock att ljuset är tillräckligt. Välmående växtlighet brukar innebära små eller inga problem med alger.

                Använd bara växtnäring om växterna ser ut att behöva det (ex. järnbrist -gula genomskinliga blad)!

                Ett 16 Watts lysrör låter väldigt lite med tanke på att vattendjupet är ca 50cm, det kan vara problemet! Alltså för svag belysning... (svag belysning kan ej kompenseras med längre belysningstid)

                Men som också sagts: Påväxt av kiselalger är vanligt vid nystart av akvarium, främst vid hårt vatten, bristande vattenkvalitet (pga. ex. hård belastning pga stort fiskbetsånd, hård matning, låg nivå av nyttobakterier pga. av ex. nystart) och för svag belysning!

                Någon Ancistrus borde dock hålla algerna på moderat nivå...

                Mitt tips är alltså: mer ljus, inte nödvändigtvis mer belysningstid (men ca 12h för växtligheten). God livskraft i växterna brukar göra att algerna hålls på en låg nivå!

                Blev det något klarare, eller än mer förvirrat?
                Senast redigerad av Hagi; 04 December 2007, 17:26.
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Mabuse
                  • December 2007
                  • 101

                  #9
                  Ja, nu blev det lite klarare.

                  Jag tror jag börjar med mer ljus i första hand, så får vi se sen med växtnäringen. Vill ogärna börja hälla ner extra näring nu i uppstartsfasen. Matningen har verkligen inte varit hård (de får en liten tablett varannan- var tredje dag).

                  Hur mycket watt verkar rimligt att ha till akvariet?

                  Kommentar

                  • Hagi
                    • December 2007
                    • 240

                    #10
                    Man brukar tala om 1 W/ 2 liter vatten (upp till ca 50cm vattendjup), men allt är beroende av omständigheter och vilka växter som skall hållas. Hygrophila trivs bäst i starkt ljus om jag inte missminner mig...

                    Egentligen är det ingen risk att du får för mycket (starkt) ljus med de lysrör som du kan använda till den burken! Men dubbla rör bör du väl iaf. ha! Ett lysrör har tappat uppemot 50% av sin ljusintensitet efter ca ett halvår. Bör bytas varje år!
                    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...