Vad är det för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon B
    • January 2005
    • 395

    Vad är det för fel?

    Hej allihop!

    Jag har två stycken sällskaps akvarium. 112l 0ch 89l.

    Detta har jag gjort med 112l och följande har hänt:

    1) Ansträngde mig mycket med bland annat PMDD, gödningstabletter, nya Powerglo lysrör. Bottensubstratet är mycket gammalt (3-4 år).

    Resultat: Svärdplantan dör bort, bladen gulnar och orkar inte växa ut. Slutligen blir det hål i dem. Endast Valisineria spiralis och Javaormbunke växer ok. Ceratopteris thalicotrodesens blad växer ut och ruttnar bort omgående....

    Akvarium 2 (89l)

    Nytt fintkornigt bottensubstrat, ett lysrör av sorten "Blue sky Royal". Tillsätter/tillsatte här ingen gödning. Brydde mig inte särskilt mycket om det.

    Resultat: Inga alger, växterna växer bra och är mörkgröna i färgen. Svärdplantan i detta kar skjuter stora mörkgröna blad så fort den hinner med. Ceratopteris thalicotrodesens blad är hur fina som helst och växer snabbt. Har här i även en Hygrophila corymbosa som tagit fart efter att ha halvdött i det andra karet.

    Vad är problemet med 112liters karet? Vad är skillnaden mellan karen?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!!

    MVH Simon B!
    Mina akvarier:

    180l Sällskap
    112l SA biotop
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Kolbrist i det större karet?

    Kommentar

    • Lill_Lena
      • September 2006
      • 173

      #3
      jag skulle tro att du har "fel" lysrör i det större akvariet. i det mindre vet jag inte vad det är för lysrör.
      Jag har power glo i mitt stora med, men jag tycker inte det är tillräckligt starkt för växterna, så jag ska iallafall snart byta till aquarelle..den är jättebra, har det i mitt mindre 60 liter och växterna mår fin fint!!

      Kommentar

      • Simon B
        • January 2005
        • 395

        #4
        Ja, jag anar också att det är lysrören som är fel. Enligt kartongen är de inga direkta växt lysrör. Sedan är de inte splitter nya heller. Ljusbrist skulle ju även förklara varför vissa växter växer medan andra inte gör det.

        Tack för era svar!

        MVH Simon B!
        Mina akvarier:

        180l Sällskap
        112l SA biotop

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Åk ner till Barres i stan och beställ Philips Aquarelle där, så sparar du ca 30% på priset jämfört med zoobutiken. Det är ingen av akvarieaffärerna i Varberg som för Philips som märke tyvärr.
          Vad är det för wattantal du har till karet och hur många rör?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Åleds har alltid Aquarelle hemma t8 o t5(nytt kanske inte allt hemma)
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Simon B
              • January 2005
              • 395

              #7
              Aha, Varbergare! Nä, jag har inte heller sett till några Philips i stans akvarie affärer.

              Angående priset är de ju keligt att Stenåsa Zoo mer eller mindre fått monopol på akvariegrejer i stan. De andra två affärerna har inte mkt att erbjuda i alla fall e jag rädd!

              MVH Simon B!
              Mina akvarier:

              180l Sällskap
              112l SA biotop

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det kan jag hålla med om, men å andra sidan så tycker jag att man får väldigt bra hjälp om det är något man vill beställa hem eller något udda som man söker.
                Men ska du ha Philipsrör till karet så hör efter i elaffären då det är lite långt att åka till Åled för ett par rör.
                Hur många behöver du och vilket wattantal ska du ha?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Simon B
                  • January 2005
                  • 395

                  #9
                  Det är det jag funderar på, då tanken var att jag skulle göra om mitt 180l kar till ett sällskapskar med mycket växter. Då behöver jag lite längre lysrör.

                  Skall jag använda mig av två stycken Philips aquarelle (2/2) eller ett + nägot annat?

                  MVH Simon B!
                  Mina akvarier:

                  180l Sällskap
                  112l SA biotop

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    I de kar som jag har lysrör kör jag med uteslutande Philips Aquarelle, växterna växer bra och fiskarna får fina färger i det.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Lill_Lena
                      • September 2006
                      • 173

                      #11
                      Ursprungligen postat av Simon B
                      Det är det jag funderar på, då tanken var att jag skulle göra om mitt 180l kar till ett sällskapskar med mycket växter. Då behöver jag lite längre lysrör.

                      Skall jag använda mig av två stycken Philips aquarelle (2/2) eller ett + nägot annat?

                      MVH Simon B!
                      jag har aquarelle och powerglo i mitt 100 liters för jag ville ha kvar ganska mycke blått ljus..men jag ska byta det mot aquarelle med,,tycker inte det blir tillräckligt med styrka med ett powerglo och ett aquarelle.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Aquarelle och PowerGlo är i princip identiska. Båda är trifosfor och lika bra vad gäller tillväxten hos växterna, dvs några av de bättre rören man kan ha. Blue Sky Royal låter också som ett typiskt trifosforrör i samma klass.

                        Är det kalksten/kalkgrus i 112-litraren? Vilken dosering av PMDD kör du med i båda akvarierna?
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Simon B
                          • January 2005
                          • 395

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Aquarelle och PowerGlo är i princip identiska. Båda är trifosfor och lika bra vad gäller tillväxten hos växterna, dvs några av de bättre rören man kan ha. Blue Sky Royal låter också som ett typiskt trifosforrör i samma klass.

                          Är det kalksten/kalkgrus i 112-litraren? Vilken dosering av PMDD kör du med i båda akvarierna?

                          112l (det tråkiga....) : Ingen PMDD eller gödning. Inget kalkhaltigt grus. Ett Powerglo och ett fluora rör just nu.

                          89l (det grönskande) : Inge PMDD eller gödning. Vit sand, möjligen kalkhaltig. Ett Blue sky royal rör.

                          Tack för alla era svar!

                          MVH Simon B!
                          Mina akvarier:

                          180l Sällskap
                          112l SA biotop

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Tippar på att akvariet du inte brydde dig om gjorde att växterna anpassade sig bättre till låga CO2-nivåer/närignsnivåer eller nått sånt.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              KH i båda ?

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...