Bruna kanter på växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Bruna kanter på växter?

    Jag har tvingats köpa nya växter, dom gammla fick ett brunt ludd runt kanterna som sakta "åt upp" bladen. Vad är detta, toffsalger, eller??
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Penselalger skulle jag tro! Brukar sitta som berg... Man kan hålla efter och ta bort de angripna bladen eftersom.
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • rolnor
      • June 2007
      • 143

      #3
      Ursprungligen postat av Hagi
      Penselalger skulle jag tro! Brukar sitta som berg... Man kan hålla efter och ta bort de angripna bladen eftersom.
      Tack, äntligen ett svar, får se om dom nya växterna jag köpt angrips, ser ju så tråkigt ut... Har fått lite tofsar på glaset också, och dom sitter stenhårt, går inte bort med alg-magneter. får försöka med rakbladet.

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Ursprungligen postat av rolnor
        Tack, äntligen ett svar, får se om dom nya växterna jag köpt angrips, ser ju så tråkigt ut... Har fått lite tofsar på glaset också, och dom sitter stenhårt, går inte bort med alg-magneter. får försöka med rakbladet.
        Ja, de brukar sitta som f_n (ursäkta språket) De brukar ofta finnas på äldre växter, sällan på unga exemplar. Det kan ju vara tofsalger också, men de har längre "trådar" och gillar vattenströmning, brukar kunna sitta i filterströmmen (ibland direkt på utblåset som mörkgröna trådar). Penselalgerna är i ungefär samma färg fast går nog mer åt det svarta hållet och "trådarna" är korta (typ någon millimiter bara) och brukar främst sitta på bladkanter.

        Det är inte omöjligt att du har bägge typerna i ditt akvarium (talar av egen erfarenhet)
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        Arbetssätt...