Alger och balans i karet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    Alger och balans i karet.

    När jag städade mitt 54 liters kar för två veckor sedan, passade jag på att ansa växterna, som hade brett ut sig något otroligt. Tog också bort gröna algfläckar på rutorna.
    Förra veckan bytte jag bara vatten som vanligt, slamsög det mesta böset, etc.
    Denna veckan var rutorna fulla av vita tofsalger, det ser ju inte så roligt ut, men är ju mest en utseendefråga.

    När jag matade i morse bestämde jag mig för att ta ett tag med algborsten nu i eftermiddag, vill ju ha lite fint, och ta bort resten av böset på botten.
    Men när jag kommer hem och tittar så finns det inte en tofsalg kvar, gruset är fullständigt rent, det ser helt enkelt nystädat ut.
    Vilket det absolut inte är (om nu inte 12-åringen har slagit sig VÄLDIGT hårt under dagen).
    Inga fiskar har tillkommit eller försvunnit, men jag har dragit ner matningen med ungefär tio procent.
    Så jag tror helt enkelt att balansen har slagit över från alger och bajs till växter och bakterier.
    Intressant att det kan slå så på så liten skillnad. (Det var inte så att jag övermatade förut heller). Så man ser, att det stämmer att man hellre än att storstäda ska försöka få balans i akvariet!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst är det stor skillnad på ett kar med balans än ett som man väl börjat få problem med, då är det svårt att häva den nedåtgående spiralen.

    Men vita toffsalger låter lite skumt, du har ingen bild på dem?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Nä, tyvärr. är teknisk idiot, och datorn är rätt gammal, får inte det att funka. Dessutom är de ju borta nu....
      Men de är vita, sitter på insidan av glaset, så man tror att vattnet är mjölkigt. Det är det inte, när man tittar ovanifrån.
      De sitter rätt hårt, och blir ja ,som vit, små, små tofsar. Eftersom de förfular så mycket har jag aldrig låtit dem bli längre än några millimeter.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror nog mer att det är en annan sorts alg som det fastnat skit på, därav den ljusa färgen. Tofsalger är mer åt det grön-svarta hållet men inte mycket roligare för det.
        Hoppas att karet håller sig på den inslagna vägen och du får mycket nöje framför det.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...