Hur skall jag göra???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Hur skall jag göra???

    Nu har jag skaffat nitrat- och fosfat-test, då undrar jag när jag skall göra testerna för att de skall göra rättvisa. Före vattenbyte, efter vattenbyte eller en viss tid efter att jag hällt ned gödning.

    I första testet visade den 10ppm nitrat och 7.5ppm fosfat. Jag gjorde om akvariet, DVS på sätt och vis gjorde jag en nystart med viss del gammalt vatten. Gödde, och mätte dagen efter då jag hade 20ppm nitrat och 2ppm fosfat. Men vad bör jag ligga på...

    Jag kör för tillfället med 2st aquarelle 36W på 310 liter och med medel stor växtmassa göder PMDD 1 gång i veckan och ingen CO2. Jag har så att jag kan köra 4x 36W aquarelle. Rören är kanske inte de färskaste heller, jag vill ha så mycket tips som möjligt för att det skall börja växa ordentligt igen.

    Efter omstarten bytte jag ut blästersanden som jag hade i botten mot ett lager torv, fiberduk ovanpå det så att inte gruset deras ner i torven och uppe på detta 4-8mm grus.

    Det var så jag hade när jag hade den bästa tillväxten innan, bort sätt från att jag inte hade fiberduk då. Växterna verkade inte trivas när jag hade bästersanden.
    Senast redigerad av Pannecke; 30 November 2007, 20:01.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    #2
    Räcker väll med din andra kopia till tråd


    ps.gör gärna nåt radbyte också..ofta orkar folk inte läsa en klunga av ihopsatta meningar
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Nivåerna du nämner låter rimliga. Numera kör jag gärna runt 10 ppm NO3 och 1 ppm PO4 eller under.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Men tror ni att det funkar med 4x36W utan att algerna kommer tillbaka eller skall jag bara köra 2x36W.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        Arbetssätt...