Kvicksilverlampa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mano
    • May 2007
    • 30

    Kvicksilverlampa?

    Har ett litet 40-liters akvarium där jag skulle vilja ha en belysning som hänger från taket. Akvariet är 40cm högt och inte tillräckligt långt för att kunna ha lysrör.

    Växterna växer bra och jag göder med TMG, KNO3, KH2PO4, Easy Carbo och CO2 (mäsk).

    Använder idag ett 18W kompaktrör, en 25W neodymglödlampa och en 7W lågenergilampa, dvs 18+25+7 = 50W. Trots att akvariet är öppet ser jag knappt ytan för alla lampor och funderar på att skaffa en 80W kvicksilverlampa.

    Är detta en bra eller dålig idé och isåfall varför?
    Mano
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Det kan nog bli riktigt snyggt med en ensam lampa över karet. Men kolla så inte kvicksilverlampan har ett allt för varmt ljus. Visst det är bra för växterna men vattnet ser väldigt gult ut. Du bör ligga runt 6000k

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Kvicksilverlampor är mycket ineffektiva, och ger ut det mesta av sin energi som värme. Ljuset från dem är antingen knallgult eller en läskig grönvit färg (du har säkert sett det - används ofta i gatlyktor). I bägge fallen är färgåtergivningen rätt dålig.
      Jag tror inte växter har särskilt mycket glädje av en kvicksilverlampa, men de är bra för reptiler pga att de ger ut mycket värme och har en relativt hög andel UV-strålning.

      Kort sagt - kvicksilverlampa funkar för all del, men för ett så litet akvarium är nog kompaktlysrör det bästa alternativet. Vill du ha hängande lampa finns metallhalogen i storlekar ned till 70 watt (fast var man får tag i en 70W MH vet jag inte).

      Skulle du ändå köra med kvicksilver är en lampa jag använt och tyckte var rätt hyfsad Osram HQL-R deluxe. "R" står för att den har inbyggd reflektor, och "de luxe" för att den har grönvitt ljus istället för knallgult.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • mano
        • May 2007
        • 30

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Kvicksilverlampor är mycket ineffektiva, och ger ut det mesta av sin energi som värme. Ljuset från dem är antingen knallgult eller en läskig grönvit färg (du har säkert sett det - används ofta i gatlyktor). I bägge fallen är färgåtergivningen rätt dålig.
        Jag tror inte växter har särskilt mycket glädje av en kvicksilverlampa, men de är bra för reptiler pga att de ger ut mycket värme och har en relativt hög andel UV-strålning.
        Jo att kvicksilverlampor är ineffektiva har jag förstått men så länge värmen inte blir ett problem så stör det mig inte att det drar en del ström.

        Varför används kvicksilverlampor så ofta i växtförsäljningskaren i affärer om de inte är bra för växterna?

        Ursprungligen postat av Azur
        Kort sagt - kvicksilverlampa funkar för all del, men för ett så litet akvarium är nog kompaktlysrör det bästa alternativet. Vill du ha hängande lampa finns metallhalogen i storlekar ned till 70 watt (fast var man får tag i en 70W MH vet jag inte).
        Jag skaffade 18W kompaktröret för att jag trodde att det skulle räcka men jag har nog för ljuskrävande växter för det (alternanthera bla).

        Jag har funderat på 70W MH men det verkar bli betydligt dyrare än kvicksilver och jag har inte hittat någon snygg armatur heller.
        Mano

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av mano
          Varför används kvicksilverlampor så ofta i växtförsäljningskaren i affärer om de inte är bra för växterna?
          Förmodligen för att Osram säljer en billig armatur + HQL-R deluxe som växtlampa, och det är betydligt bättre än glödlampor även om de inte är lika bra som lysrör eller mh.

          Jag skaffade 18W kompaktröret för att jag trodde att det skulle räcka men jag har nog för ljuskrävande växter för det (alternanthera bla).
          Ja, 18W är inte mycket. Totalt sett har du mindre än 0.5W/L i belysning (glödlampan räknas inte annat än som värmare, och energisparlampan torde väl av vanlig hushållstyp, och då har den dåligt ljus för växter), och det är rätt mörkt.

          Jag har funderat på 70W MH men det verkar bli betydligt dyrare än kvicksilver och jag har inte hittat någon snygg armatur heller.
          Oh ja, mycket mycket dyrare.
          Senast redigerad av Azur; 28 November 2007, 17:51.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            finns 50w HQL oxå....
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              La till den där Osram 80-wattaren till min ljuskalkylator:

              0.22 i PUR-effektivitet är verkligen jättedåligt. Att spendera 80 watt på att producera 3000 lumens är inte ens det speciellt bra, och det trots att den producerar mest gult ljus.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Japp, den suger. Been there, done that.
                Det där med att den är 3000K skall man dock inte ta för allvarligt, den har så uppfuckat spektrum så ljuset är inte alls gult trots den låga kelvin-ratingen, utan grönvitt.

                Frågor für alle:

                1) Ushio sägs ha en kvicksilverlampa som har bra ljus, åtminstone för nåt år sen var den lampan den som hade högst PUR av alla. Den brukar normalt säljas som MH-lampa pga att den går att köra i MH armaturer, men det är egentligen en kvicksilverlampa. Nån som vet om den går att få tag i i Sverige, eller, som så mycket annan specialutrustning, finns endast i USA?

                2) Osrams pendellampa säljs med den sunkiga HQL-R deluxe lampan - men är det nån som vet om det går att plugga i en 70W metallhalogenlampa med E27 sockel i den? Det lär ju vara samma driftdon på både metallhalogener och kvicksilverlampor...
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...