Mossa - heltäckande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    Mossa - heltäckande

    Om man vill ha mossa heltäckande över bottnen. Vilket är bästa sätt att få fast den då? Har man sådana där akrylplattor så blir det ju som en heltäckande platta mellan mossa och grus...är det verkligen så bra? Då hamnar ju skit och annat på akrylplattorna.

    Kan man ha någon sorts nät istället och i så fall vad för sorts nät?
    Såg att det fanns något nät i plast som man eg har till kompost eller något sådant i trädgården. Kunde det gå? Då är de ju ios i grönt, svart eller grått, så innan mossan vuxit till sig lär det ju inte vara snyggt. Men borde det inte vara bättre i längden? Om det inte är gjort på någon giftig plast förstås, men det kan man väl lätt kolla i så fall.

    Hur har ni gjort som har mossbotten?
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    #2
    Jag har inte testat detta, men vad tror du om att testa med tyll (polyesternät tyg)? Det borde ju följa botten, släppa igenom en del skräp och man kan nog sy påsar av det som kan kan stoppa mossan i. Nackdelar är väl att det inte ligger på botten av sig själv. Jag vet inte om det klarar akvarievatten i längden utan att lösas upp och jag tror att man bör välja en ofärgad sort och tvätta det noga innan för att bli av med eventuella vattenlösliga ämnen det behandlats med.

    En annan tanke är myggnät av typen som man sätter i fönster, jag tror iaf att det är gjort av plast. Det är styvare än tyll.
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Vad är det för mossa du pratar om, jag har fäst javamossa på en massa små träbitar som jag la över botten sen fick mossan breda ut sig mellan träbitarna och bilda en matta. Men om du pratar om ricca kan du inte göra så.

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Nej, jag tänkte mig javamossa eller de liknande flame mossa, taiwan mossa, christmas mossa osv. samma typ som java fast med annat växtmönster i princip. Inte ricca.

        Fastnar mossan på bottnen mellan träbitarna då?

        Kommentar

        Arbetssätt...