Få fart på växterna!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Få fart på växterna!

    Mitt största kar på 180L blir börjar mer och mer likna ett växt kar.. =)
    vad finns det för altenativ som kan hjälpa till att få fart på allt?

    tillsätter växtgödning 1 gång i vecka, mer gör jag inte.
    När denna tub med gödning är slut så ska jag köpa pmdd för det ska tydligen vara bäst!

    Är det Co2 som man behöver för att få fart på allt? eller finns det något som kan motsvara detta?
    Mvh Patrik
  • Guest

    #2
    Det finns mer än Co2 för att få fart på växterna, men har du inga problem i akvariet i dag så varför inte behålla det så.
    Risken för stor algtillväxt finns både med Co2 och mäsk.
    Samt det kräver mycket kunskap o översikt.
    Jordbotten är ju med ett alternativ men som passar bättre i ett Low-tech.
    Att PMDD skall vara bäst vet jag inte, men det är helt klart bäst för plånboken...

    Kommentar

    • patriksg
      • May 2007
      • 1705

      #3
      Ursprungligen postat av Anettejt
      Det finns mer än Co2 för att få fart på växterna, men har du inga problem i akvariet i dag så varför inte behålla det så.
      Risken för stor algtillväxt finns både med Co2 och mäsk.
      Samt det kräver mycket kunskap o översikt.
      Jordbotten är ju med ett alternativ men som passar bättre i ett Low-tech.
      Att PMDD skall vara bäst vet jag inte, men det är helt klart bäst för plånboken...
      Det växer bra nu men jag vill att mina acicilaris ska bli till en stor fin matta, även en annan växt som jag dock inte kommer ihåg namnet på nu.

      Då jag är rätt ny på detta måste jag fråga vad det där mäsk är. :P ???

      Jordbotten? vad är det? jag la i jord innan jag la i sanden i karet, är det de?

      Sen står det att många växter behöver co2 för att bli riktigt fina.
      Synd att det är så dyrt med det bara :P Är det någon som har växtkar utan Co2????
      Mvh Patrik

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av patriksg
        Är det någon som har växtkar utan Co2????
        He he, jo hon du diskuterar med har visst 3st...
        Och jag har vissa växter som kräver Co2, men de trivs fint i mina kar...
        (Men psst! Berätta det inte för någon, alla Co2 fantaster skulle halshugga mig)

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          He he, jo hon du diskuterar med har visst 3st...
          Och jag har vissa växter som kräver Co2, men de trivs fint i mina kar...
          (Men psst! Berätta det inte för någon, alla Co2 fantaster skulle halshugga mig)
          Det är gött att höra att det inte alltid behövs =) är det dina kar som är med på sidan du länkar till?

          Någon som hade svar på mäsken och jorden?
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            #6
            Mäsk (i akvariesynpunkt)=hemmagjord CO2 i form av vatten, socker och jäst.. Och med jordbotten menas nog en sån du har; d.v.s. en botten som till viss del består av jord/en microkultur..

            Ett relativt billigt, men deffenitivt enkelt alternativ till CO2 skulle kunna vara kolgödning i flytande form ex. Easy Carbo.. Detta använder jag mig av och tycker det är ett bra allternativ, med goda resultat på växterna.. Det är ju kanske inte lika effektivt som CO2 gödning men en bit på väg.. Se dock bara upp med att överdosera då detta eventuellt kan ha negativa effekter på bakteriekulturen i akvariet (speciellt med tanke på din jordbotten)(detta är dock ej vetenskapligt bevisat)..
            Men genom att du har en jordbotten frigörs det även en del kol av nedbrytningen i denna..
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av patriksg
              Det är gött att höra att det inte alltid behövs =) är det dina kar som är med på sidan du länkar till?
              Jo mina kar, mina växter o mina fiskar...

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Ursprungligen postat av jerker_s
                Mäsk (i akvariesynpunkt)=hemmagjord CO2 i form av vatten, socker och jäst.. Och med jordbotten menas nog en sån du har; d.v.s. en botten som till viss del består av jord/en microkultur..

                Ett relativt billigt, men deffenitivt enkelt alternativ till CO2 skulle kunna vara kolgödning i flytande form ex. Easy Carbo.. Detta använder jag mig av och tycker det är ett bra allternativ, med goda resultat på växterna.. Det är ju kanske inte lika effektivt som CO2 gödning men en bit på väg.. Se dock bara upp med att överdosera då detta eventuellt kan ha negativa effekter på bakteriekulturen i akvariet (speciellt med tanke på din jordbotten)(detta är dock ej vetenskapligt bevisat)..
                Men genom att du har en jordbotten frigörs det även en del kol av nedbrytningen i denna..
                Easy Carbo motsvarar det växgödning då? tex pmdd?
                vill bara att mina acicularis ska växa till sig =)
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Jag skulle råda dig till att testa PMDD först. Det är en metod som inte kostar skjortan. Det med CO2 så skall du nog få lite fart på växterna i första hand och lära dig balansera gödningen så växterna mår bra. När du kör CO2 så finns inte mycket utrymme för att göra fel. får du inte rätt näringsnivåer så tror jag att det kan gå riktigt illa. Mäsk har jag kört med, men det är mycket jobb om man skall ha en bra nivå. Jag tycker att det verkar lättare med tub än med mäsk.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Jo mina kar, mina växter o mina fiskar...
                    Jättesnyggt!! Vad är det för sorts nät du använder till Riccan?

                    Kommentar

                    • jerker_s
                      • January 2007
                      • 356

                      #11
                      Ursprungligen postat av patriksg
                      Easy Carbo motsvarar det växgödning då? tex pmdd?
                      vill bara att mina acicularis ska växa till sig =)
                      Nej Easy Carbo är en kolgödning d.v.s. ett alternativ till CO2.. Växtgödning exempelvis PMDD bör du också ha..
                      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                      M.v.h. Jerker

                      Kommentar

                      • Guest

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eurydike
                        Jättesnyggt!! Vad är det för sorts nät du använder till Riccan?
                        Tack!
                        Jag använder mest grovmaskigt nylonnät då jag upptäckt att det fungerar bäst.
                        Myggnät tycker jag inte om alls, alldeles för finmaskigt och svårt att få till snyggt runt stenar. Myggnät fungerar däremot ypperligt att göra sandwichar av som man täcker botten med.

                        Kommentar

                        • brams
                          • June 2003
                          • 891

                          #13
                          Visst går det att köra växtkar utan co2, men...
                          det blir inte på långa vägar samma tillväxt som med co2 (eller annat kolkälla). Växterna blir inte alls lika fluffiga och täta. Men är det bara Acicularismatta du är ute efter så borde det funka utan...
                          C.Brams

                          Check out:
                          brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anettejt
                            Tack!
                            Jag använder mest grovmaskigt nylonnät då jag upptäckt att det fungerar bäst.
                            Myggnät tycker jag inte om alls, alldeles för finmaskigt och svårt att få till snyggt runt stenar. Myggnät fungerar däremot ypperligt att göra sandwichar av som man täcker botten med.
                            Var får du tag på detta grovmaskiga nylonnät? *nyfiken*

                            Kommentar

                            • issus
                              • November 2007
                              • 209

                              #15
                              PMDD?

                              Hur många grejer är det egentligen? Såg diverse paket på www.aquascape.nu



                              Ska man ha alla tre prylarna? Vilket av de två paketen är bäst?

                              Är helt ny på detta och mina växter behöver komma igång....

                              MVH
                              MVH

                              -------------------------------
                              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

                              Kommentar

                              Arbetssätt...