låga växter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaLeva
    • September 2007
    • 189

    låga växter..

    Hejsan alla glada växtmänniskor

    Undrar om ni kunde ge mig bra tips på växter som håller sig låga, som man kan ha i framkanten av akvariet.

    Som det är nu är det så tomt och ser lite tråkigt ut, för jag har bara växter som är långa, fick rensa ut en hel del häromdagen.
    Dom växer så fort upp till vattenbrynet hela tiden, jag kapar och planterar toppen än så länge.

    Skulle vilja ha några som liksom breder ut sig mer på botten för att få lite mer naturliga buskage framför de grottor jag byggt av stenkol och skiffer.

    Även framför roten som vilar på en stor stenkolssten, den har även javamossa på sig (tror det heter så), en finbladigväxt som liksom blir långa stängslar.

    i överigt har jag valiseria(reservation för stavning).Både rak och skruv,cabomba,vattenpest,Hygrophila polysperma
    Indisk Hygrophila, Rotala rotundifola, och någon som i mitt kar är väldigt storbladigt ca 13 cm i diameter de största bladen den är iofs mellan i höjd.

    ja det där e kanske en väldigt blandning från alla världens hörn men de flesta är växter jag fått, vilket jag är evigt tacksam för=)

    men det saknas nått som kan täcka botten lite och växa framför roten och stenkolen.

    Det får växa sakta det gör inget, och kanske inte så himla krävande i sin gödning heller för jag kör bara vanlig tetra glödning.

    så har ni några tips på vad som kan vara bra för mig?

    Är nybörjare så jag fixar nog inte svårskötta växter.
    Har än så länge bara vanliga daylight lysrör, inser jag måste skaffa andra dock, tänkte börja med att byta ut en lampa ganska snart ialf.

    är svag för gräsliknande plantor

    i karet går blå,och marmor gurami, zebror och anscirstus mal(stavning)

    tackar i förväg för trevliga förslag...

    gurset är engelsk sjösten 0.3 tror jag eller lite större och sån där lite mjölkaktig vit stengrus, asch minns ju inte namnet... jo jag har 2 sorter

    /eva
  • Guest

    #2
    Det låter som om du beskriver: Pogostemon helferi
    Snygg, lättskött, och inte så ljuskrävande...

    Annars så om du tycker om att skapa, så varför inte: Riccia Fluitans

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Den enda växt som stämmer in på din beskrivning, d.v.s. låg, vacker och lättskött skulle jag säga vara Anubias nana...

      ps. är det daylight lysrör från Juwel du har så är de relativt bra ljus, ev. kan man tillsätta ett ljus med lite mer orangrött spektra i; d.v.s. nature eller ännu bättre collour (Juwels)..
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • EvaLeva
        • September 2007
        • 189

        #4
        har ingen aning varifrån lysrören kommer står bara daylight på dom.. men dom ger ett vitt stakt sken.

        hmm är det ett så litet utbud när man inte kan ge växterna liter mer i form av skötsel?

        anettejt den du rekomendera har jag inte ens hittat än... skall undersöka mer

        kapa vill jag gärna låta bli, visst blir dom buskigare och ser fina ut men dem verkar ha lite svårt innan dom rotat sig.
        Skulle vilja ha nått smått som blir som en flikig matta ... men då kanske jag måste bli bättre växtvårdare

        vill ju hells ha det så enkelt som möjligt med växter som klarar sig på lite gödning, och det finns ju så många sorter

        stör det malarna om det skulle vara en mattliknande växt på botten, dom söker ju sin föda där oftast.

        dessutom vill jag ju ha *riktiga akvarieväxter* och inte sånna som ruttnar bort, som jag lyckades köpa innan jag viste bättre , dom såldes ju som akvarievöxter dessutom.
        Men dit har jag inte gått igen undviker det stället.

        *den som söker han finner*

        /eva

        Kommentar

        • EvaLeva
          • September 2007
          • 189

          #5
          litet tillägg
          jag fann den där pogostemon helferi , den var ju jätte söt.. undrar om man lyckas få tag på en sån =)
          läste den var ganska ny i sortimentet... =)

          /eva

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Regga dig här om du inte redan är medlem:

            Där kan du sen lägga in en annons om växter sökes.
            Bilder både på P.H och Riccia finner du på min akvarist-sida, samt på Tropicas hemsida: http://www.tropica.com/default.asp

            Vill du ha en flikig matta så rekommenderar jag Riccia, men det är ju lite pill.
            Malar trivs bra med Riccia med.

            Kommentar

            • jerker_s
              • January 2007
              • 356

              #7
              Visst är Pogostemon helferi vacker och det är den som är lite enklare av förgrundsväxter. Men med just förgrundsväxter är det ganska svårt då de offtast delvis eller helt står över vattenytan i naturen. De kräver då oftast väldigt starkt ljus (>0.5 watt/liter+reflektorer) och i vissa fall en näringsrik botten (ex. Pogostemon helferi) och gärna tillsats av CO2..
              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

              M.v.h. Jerker

              Kommentar

              • EvaLeva
                • September 2007
                • 189

                #8
                Anettejt oj så driftig du är med dina hemsidor kul och inspererande =)
                Fann du hade en hel del intressanta växter, och att jag faktiskt har en del av dom redan själv=)))
                Mycket kul att se tillväxten på pogostemonen, och hur man kan få till det på stenar och rötter med dessa *strumpor*.

                Jag skulle tro att nu är det lite för kallt att skicka växter på posten..

                och så kanske jag skulle kolla upp det där med pmdd det kanske inte är så svårt, för det ökar ju chanserna att jag får till det som jag vill ha det med just växterna.

                I början så är man ju inte så insatt så man blandar ju ganska hejdlöst från världens alla hörn, man skaffar ju sånt man tycker är snyggt.

                Min javamossa växer fort väldigt fort, den fick jag som bonus några trådar med i en annan planta jag fick.Rullade den några varv på roten och la på en liten sten som tyngd.
                Ja jo man kanske inte skall göra så men det funka, den växer där som en trevlig trasselsudd =)

                Jag har nån småbladig hygrofolia av nån sort med, den är även den snabb men trevlig.

                men har klart fått mersmak av växterna och hur man kan göra för att få ett härligt grönskiftande kar, med grottor av div krukor eller lite vad som.Natruligtsvis sånt som inte skadar fiskarna på något sett.

                Här skall planeras om lite och tänkas efter före, har kommit på att det gick nog väl fort när jag köpte fiskar.Vill kanske ha andra fiskar egentligen idag, men nu har jag dom jag har och skall ge dom ett liv som dom är värda.

                tackar för bra info och förslag

                /eva

                Kommentar

                • ubjs
                  • April 2007
                  • 192

                  #9
                  Hej

                  Jag tycker du ska prova en låg Cryptocoryne Wendtii.
                  Det finns massor av Wendtii så kolla att det verkligen är en av dom lägre varianterna.
                  Cryptocoryner anses svåra men låter man dom bara vara ifred så blir dom jättefina. Ibland rasar dom bara ihop och bladen upplöses, växten ser i princip död ut. Men ta det bara lugnt, bladen växer ut igen, plantera inte om dom, dom vill vara ifred.
                  Cryptocoryne nevilli är ännu lägre och också en bra akvarieväxt. Blir fin kontrast intill något gräsaktigt.

                  Cryptocoryner är långsamväxande och du borde nog byta ut en del av dina växter mot långsamväxande arter. Anubias Nana är också långsam.

                  Mvh Ubjs

                  Kommentar

                  • EvaLeva
                    • September 2007
                    • 189

                    #10
                    jo jag har ju mest snabba växter i karet så alger finns inte mycket av, har inte sett något bildande av det nånstans faktiskt.
                    Så nog stämmer det bra att snabba växter är att föredra vid nystart för både alger och balans i övrigt.
                    Karet borde ha cyklat klart då det vart igång sedan slutet på augusti/början av september.

                    kanske är det för jag har så många snabba växter som jag klarade av det klassiska nybörjarfelet, förmånga fiskar för fort i karet.

                    Egentligen så har jag haft en otrolig tur för jag satte in 2ancistruts 2 marmorgurami och 10 zebrafiskar samtidigt vilekt är helt fel, vet jag nu.
                    Har bara haft 3 döda fiskar varav en pga att jag räkade skada fisken i påsen för dom låg i samma påse som div stenar.Hur klantigt som hellst jag vet.Nu skulle jag aldrig blanda sten å fisk i samma påse igen.
                    De andra som dog är zebrafiskar som vart dåliga, men dom har nu förökat sig så den förlusten är upphämtad.

                    Så jag har haft enrom tur med att de flesta överlevt och att jag råkade få tag på så snabba växter.

                    Balansen borde väl kunna förbli bra om man kanske har lite mer blandat långsamma och snabba växter, kanske förbättras tillochmed.

                    Balansen är väl det viktigaste man har att tänka på i val av växter, att man bibehåller alg reducering och att syret blir så bra som man önskar.Även att botten klimatet håller sig på en nivå som passar de fiskar man har.

                    oj vad knepigt det vart nu med val av växter, hur ser idealet ut egetligen för alla invånare ?? hur många snabba kontra långsamma?

                    Påverkas vattenkvaliteten av detta så mycket som jag vill tro att det gör ?

                    nyförvirrad/eva

                    Kommentar

                    • Piscator
                      • August 2006
                      • 735

                      #11
                      Ursprungligen postat av ubjs
                      Hej

                      Jag tycker du ska prova en låg Cryptocoryne Wendtii.

                      Mvh Ubjs
                      Wendtii blir 30 cm höga. Det krävs ett ganska stort akvarium för att ha den som förgrundsväxt..
                      Hälsningar, Tomas!
                      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                      Kommentar

                      • ubjs
                        • April 2007
                        • 192

                        #12
                        Det finns massor av Wendtii-varianter, den jag har nu i akvariet är ca 10 cm hög efter ett år. Den blir något högre om ljuset minskar, tex pga flytväxter.

                        Jag köpte en växtbok för ett år sedan och där fanns säkert 10 Wendtii-varianter med rätt olika utseende och höjd. Verkar ju lite korkat att kalla allt Wendtii.

                        Mvh Ubjs

                        Kommentar

                        Arbetssätt...