Tofsalger, i mängder!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    Tofsalger, i mängder!

    Jag har ett 54l akvarium som jag har haft mkt problem med. Först fick fiskarna munröta, 7 dog på två dagar. En vecka senare ser jag att min guppyhona har masken Callamaunus (kommer inte ihåg riktigt vad den hette), alltså röda trådar ut ändan. Medicinerade med en maskmedicin för atvariefiskar. Honan dog efter några dagar. Sedan har jag inte haft några större problem med det på två veckor fram tills nu. Det är tofsalger precis överallt! Dessutom har en guppyhane försvunnit spårlöst under dagen.

    Akvariummet innehåller:
    2 Zebrafiskar (resten dog av munröta)
    1-2guppy (är 1 död?)
    1 Liten anciduktus (kan ej stava det) Den skulle ändast bo där tillfällit men med alla sjukdomar kan jag inte flytta tillbaka den till det stora akvariummet.
    2 crystal redräkor (2 har dött)


    akvariumfakta:
    54L
    temp: ca 26 C
    nitrit: ok
    ph: ca 7
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • J Stefan J
    • July 2006
    • 74

    #2
    Det är alltid mer jobb med små akvarium än stora. Därför rekomenderar jag att du skaffar akvarium som är minst 150l. Mindre akvarium kan man använda som yngelakvarium högst under några månader sedan bör man tömma det. Det finns bra priser begagnat samt billiga utmärkta tillbehör på pwss.nu. Handlar du där kan du säkert komma undan med samma pris som du har lagt ut för ditt 54l. Det finns så klart även billiga nya akvarium där om man vill ha det. Aquaels innerfilter för 700l/h ger ett mycket bra flöde för ett akvarium i 150l storlek & är lättskött. Nypris endast 195:-. Likaså bra lysrör finns för på 90cm & uppåt helt nya för endast runt 130:- . Nya lysrör tar död på alla onödiga alger tillsammans med flödet från innerfiltret eller rättare sagt uppkommer aldrig. Det kan ju vara värt de pengarna ( + frakt) för att slippa slita ihjäl sig varje vecka.
    Men man kommer givetvis inte ifrån vattenbyten & rengöring av filtret med jämna mellanrum samt rengöring av rutor med diskborste som inte får blandas ihop med den du diskar med. Dvs akvariet sköter inte sig självt men man behöver inte göra det lika ofta & tiden att göra det blir avsevärt mindre. Mvh Stefan

    Kommentar

    • Mia A
      • February 2007
      • 357

      #3
      Ursprungligen postat av Uddaveka
      Jag har ett 54l akvarium som jag har haft mkt problem med. Först fick fiskarna munröta, 7 dog på två dagar. En vecka senare ser jag att min guppyhona har masken Callamaunus (kommer inte ihåg riktigt vad den hette), alltså röda trådar ut ändan. Medicinerade med en maskmedicin för atvariefiskar. Honan dog efter några dagar. Sedan har jag inte haft några större problem med det på två veckor fram tills nu. Det är tofsalger precis överallt! Dessutom har en guppyhane försvunnit spårlöst under dagen.

      Akvariummet innehåller:
      2 Zebrafiskar (resten dog av munröta)
      1-2guppy (är 1 död?)
      1 Liten anciduktus (kan ej stava det) Den skulle ändast bo där tillfällit men med alla sjukdomar kan jag inte flytta tillbaka den till det stora akvariummet.
      2 crystal redräkor (2 har dött)


      akvariumfakta:
      54L
      temp: ca 26 C
      nitrit: ok
      ph: ca 7
      Usch vad trist för dig
      Jag lider verkligen med dig.

      Jag har tyvärr inga teorier men ville bara inflika att algätaren heter ancistrus

      Men som du fått tips om tidigare så kanske du ska prova på ett större kar
      Mvh / Mia

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #4
        Det är inte alls omöjligt att ha ett fint litet akvarium. Akvarier måste inte alls vara jättestora. Ett tips är att ha växter och att få dem att trivas. Om växterna trivs är chansen stor att fiskarna också mår bra och att du slipper alger. Har du lysrör som är kopplat till en timer? En annan bra sak är att byta lite vatten (inte mycket) och göda växterna med pmdd regelbundet.

        Kommentar

        • J Stefan J
          • July 2006
          • 74

          #5
          Det är helt sant Krax, men tyvärr dör intresset ofta ut när det lilla akvariet slammar igen och man inte orkar tömma ur det för tredje gången på ett kvartal & fiskarna flyter upp&ned på ytan. Det enda jag försöker säga är att om "Uddaveka" skaffar bra saker till sitt 102l så kanske det funkar med fiskar & växter samtidigt som det inte behöver bli så dyrt. Det är ju en glädje att få se fina fiskar i ett friskt akvarium. Mvh Stefan

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Något jag undrar över är hur ofta det sker vattenbyten och hur du sköter ditt filter?
            Tofsalger betyder ju inte att fiskarna inte trivs eller tar skada, men på att du har någon sorts obalans i karet.
            Jag har själv ett 54L, helt utan problem.
            (PMDD är ett måste!)

            Kommentar

            • Uddaveka
              • June 2007
              • 431

              #7
              Jag kan tyvärr inte köpa ett större akvarium då jag endast har dom i mitt rum och får inte har dom någon annan stans. Jag byter vatten ca 1 gång i veckan och då ca 20-30%. Pumpen rengör jag endast när den slammat igen och då i en hink akvariumvatten. Kan det hjälpa att köpa bättre pump? Pumparna i båda akvariummen är sådana som jag fick med dvs. Aqua El 's pumpar. (det är två Aqua El akvariumpacket). I sånna fall får inte pumparna vara för dyra och tysta, då dom är i mitt rum. Som växtgödning andvänder jag Easy Life Pro Fit tror jag den heter... Men ska köpa pmdd och köpa bättre lysrör till båda akvariummen. (har redan bytt 1 i det stora).

              hur ska jag göra mer för att få bra balans i akvariummet? Advänder redan aquatan och ektozon samt växtgödningen.

              När vet jag att sjukdomarna är borta och akvariummet är stabilt? Hade tänkt göra om det till ett litet guppyakvarium.
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                Hur ofta matar du och hur mycket?

                Kommentar

                • J Stefan J
                  • July 2006
                  • 74

                  #9
                  Vet du om det är Aquael fan 1, 2 eller 3. Det står då fan & nr på pumpen & den sitter på akvarieväggen med sugkoppar. Är det en sådan som du har så kan du prova med att ta ur det mjuka filtret inuti & köra utan för bättre flöde. Se också till att den genomskinliga slangen fästs på pipen längst upp på kupan så får du in bra med syre i akvariet. I andra änden på slangen finns det en plugg som du reglerar luftflödet med & du behöver oftast bara ha en liten springa öppet på pluggen.

                  Andra aquaelfilter har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Men du kan då säkert experimentera lite själv eller med hjälp av någon för att få den att pumpa så bra som möjligt.

                  När det gäller alla dessa tillsatser & växtnäring så är det säkert bra men jag har aldrig använt något under de 25år som jag har haft akvarium. Växterna växer så det knakar ändå om man har bra lysrör & av näringen som fiskarna avger :-) samt en väl fungerande pump. Då räcker det om du byter 30% av vattnet var tredje vecka & samtidigt rör om i gruset så du får ut en del av skiten el,om man nu vill kalla den växtnäringen då det blir lite för mycket.

                  Ett annat tips jag kan ge dig är att om du har en magnet till rutorna så skippa den. Om den får sitta på glaset ständigt så rostar den & försämrar vattenkvaliten. Försök istället få en egen diskborste som du bara använder till akvariet. Lycka till!

                  Mvh Stefan

                  Kommentar

                  Arbetssätt...