Växt som tål malar ????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Växt som tål malar ????

    Hubba !

    Har lite problem med mina växter.

    Mina malar tuggar sönder dom. Svärdsplantorna ser ut som f-n, och tigervallesnerian ser ännu värre ut.

    Så, står inför 2 val.

    1) Spola ner malarna i toastolen
    2) Skaffa lite mer tåliga växter.

    Option 1 ser jag inte som rimligt........

    Så, vilka växter kan rekommenderas som tål ganska häftiga angrepp av tugganda malar ?

    Jag har gjort diverse sökningar på växtbeskrivningarna här på zoopet och har en liten lista på växter som kanske skulle vara intressanta. Men jag skulle hemskt gärna få lite fler tips.

    Tipsen får gärna passa ett kar som innehåller scalarer / bolivianer. (Utöver tuggande malar....)

    Tacksam för input.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #2
    dom flesta finbladiga växter brukar dom strunta i även dom varianter av anubias som jag har haft har dom lämnat ifred.

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Javaormbunke
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Vad får malarna för mat förutom akvarieväxter? Tycker nog de låter bli växterna bara de får bra alternativ. Squasch, gurka, potatis, ärtor.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          De får, squasch, gurka, potatis, ärtor, broccoli, brysselkål, maltabletter, etc etc etc....

          Har gett dom i princip allt som finns "i boken".

          De äter upp ALLT......inklusive alla växter....tuggat sönder en rot....

          Hjälper inte att ge dom mer mat....de bara äter mer....

          Skiter som om deras tarmar har 4-dubbla turboaggregat inkopplade....

          Strax innan det veckoliga vattenbytet ligger det drivor med skit på några ställen.

          Helt fantastiskt att 4 malar, storlek 6-9 cm kan tugga igenom den mängden mat.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Vad är det för malar? Jag har ett antal olika malar i mina kar och de enda växterna som får stryk är Svärdsplantor och det är av mina Ancistrus.
            Det som många tror är skador från algätare kan i många fall vara näringsbrist av något slag och då kan man börja göda lite mer med det som saknas.

            Att de tuggar sönder en rot tyder på en Panaque av något slag, och det är klart, ser man på deras tänder så förstår man att växter kan fara illa.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Det är den här lilla marodören vi pratar om.



              Näringsbrist tror jag faktiskt inte på. Har några andra växter som växer som f-n.
              Samt att det finns en liten grupp med vallesneria de inte har börjat tugga på...ännu...
              Och den växer så att jag får ansa den varje vecka....men snart så går nog den åt oxå...
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag har en grupp på 5 st P.maccus i ett 240 liters kar och de rör faktiskt inte växterna, men det kan vara mina som är väldresserade.
                Att de skulle gå på svärdsplantorna kan jag acceptera, men vallisnerian tycker jag låter lite underligt. Är karet ågorlunda nystartat så växterna inte har kommit igång kanske, utan de gamla plantorna har gått ner sig medans de nya som kommer får vara ifred?
                Men det kan givetvis vara som du säger att det är fiskarna som är bovarna i dramat och i ditt fall är det nog bara att vänta ett tag och se på vad som händer.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  karet är igång sedan jan i år...dvs snart ett år...

                  Men det är helt klart malarna som är boven.

                  Mina malar är VF....kan det spela någon roll för deras aggresivitet mot växter ?


                  Har sett flera ggr när de tuggar på växterna. De suger sig framåt och lämnar en sträng med uppäten växt bakom sig.

                  Vad som dock är roligt är att de småalger jag hade innan...är helt borta.....

                  Måste byta ut växterna.....vilket är OK, skall ändå köpa nya växter till mitt 222 inom en månad, så tanken är att flytta växter från malarna till nytt kar, och plantera in växter som är lite mer robusta..,....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Jag är också förvånad att malarna äter Vallisneria. Trodde inte någon fisk utom möjligen gräskarp gjorde det...
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      mmm....gissa hur jag såg ut för någon vecka sedan....som en levande fågelholk när jag ser två malar, i fullt dagsljus tugga sig igenom vallesneriabladet...som dessutom ligger på ytan....hade varit mer förståligt om de tuggade på de lite tjockare delarna ner vid botten...men inte då....tuggar glatt i sig hela bladet.......
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #12
                        Mina rara malar tuggar gärna i sig anubias oxå, och då ger dom sig på dom nya bladen när dom fortfarande är ihoprullade så när bladet äntligen rullar ut sig är det redan halvätet
                        Jag misstänker min 204:a
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          hhmmmmmm....kanske man skall investera i plastväxter....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...