snabb fråga om co2 anläggning.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • konstigrej
    • July 2006
    • 89

    snabb fråga om co2 anläggning.

    Jag har bestämt mig för att börja med co2 igen, har använt såna mäsk varianter tidigare men inte funkat något vidare för mig. Så, nu vill jag ha ett ordentligt till mitt stora akvarium o har kollat typ alla trådar här om det... lite förvirrande men ja tror jag börjar hänga me, har hittat en anläggning på nån tysk sida som många skrivit om. http://www.aquaristic.net/shop.php/s...netic%20valve/
    nån som vet om den e bra? Det står att den är complete men jag skulle gärna höra det från nån som kan de här oxå o om det kanske finns nått annat alternativ?

    Läste oxå något om att man sen ska ha brandsläckare eller nått sånt när tuben e slut? hur går det till?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Aquamas har många intressanta CO2-paket, t ex det här som motsvarar det du visar på Aquaristik - men detta är billigare och du får även med en keramikreaktor med inbyggd bubbelräknare:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • konstigrej
      • July 2006
      • 89

      #3
      den såg bra ut, nu kan jag ju då inte ett ord tyska o hittade ingen egelsk knapp på den sidan, men jag misstänker skarkt att "Komplette CO2-Anlage für Aquarien bis etwa 300 Liter", betyder att den e för akvarium upp till 300 liter? mitt e på 500 liter... kan den funka ändå eller måste jag gå upp en prisklass?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ja det är väl främst reaktortypen som skiljer, du ska helst ha någon form av CO2-reaktor istället för bara en diffusor när du har ett större akvarium.

        Jag själv kör med mitt ytterfilter som reaktor, så jag själv hade valt ett CO2-paket utan reaktor. Det viktigaste är magnetventil (vilket båda paketen ovan har) så du kan sätta timer till den.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • konstigrej
          • July 2006
          • 89

          #5
          hur går man tillväga om man ska ha ytterfiltret som reaktor då? funkar de på alla ytterfilter o hur kopplar man det?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Man får se upp med så att man inte matar in så mycket gas så att filtret chokas, alla reaktorer har en gräns för hur mycket gas som dom kan lösa upp så det är inget konstigt.

            Jag kör bara "makaroner" i mitt filter och ingen form av vadd eller skumplast.

            Kopplingen är enkel, du stoppar in CO2-slangen i insuget.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Här kan du se i den undre bilden hur jag stuckit in den vita CO2-slangen in i insugsgallret:
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • konstigrej
                • July 2006
                • 89

                #8
                ok, de skulle man ju kunna göra... påverkar det inte bakterierna i filtret? jag har lite blandat material i filtret, måste man ta bort vadd o sånt för att de ska funka?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det viktigaste är att det är bra flås igenom filtret så att eventuell gasuppbyggnad lätt rapas ut. Bakterierna är bara backup, växterna tar det som filtret normalt sett käkar (ammonium).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • konstigrej
                    • July 2006
                    • 89

                    #10
                    ok, jag skulle säga att det e bra flås, o på de sättet så behöver man inte ha nån aparat i karet som syns va?
                    nu har suttigt o stirrat på olika sidor i 2 dar nu men känner mig bara mer o mer förvirrad över vad jag ska välja... finns det nått paket med eller utan reaktor som passar mig på sidan du länkade här innan? dom borde skaffa en engelsk översättning! eller nån annan sida?

                    Kommentar

                    • Paroonen
                      • April 2007
                      • 282

                      #11
                      URSÄKTA att jag hoppar in här lite!!
                      Hur funkar detta med en fx5
                      och är detta bra?
                      mitt kar är på 540l
                      har hört att det minskar livslängden på pumpen?

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        finns det nått paket med eller utan reaktor som passar mig på sidan du länkade här innan?
                        Jag skulle köpa ett paket utan tub men med regulator, nålventil och magnetventil. Tuben skulle jag köpa en 6 kg:s här hemma i Sverige, tuben borde gå på runt 600:-. Jag köper tuber hos Linköpings Brandservice.
                        Dvs ett styck sådan:

                        och ett styck sådan:


                        + lite luftslang och backventil från en zooaffär nära dig.

                        Reaktor = Ytterfiltret.

                        Hur funkar detta med en fx5
                        Ingen aning.

                        har hört att det minskar livslängden på pumpen?
                        Det har jag inte märkt. Jag och flera andra har kört såhär i flera år. Det enda som kan slitas är isåfall impellern och keramikstaven - som båda är enkla och billiga att byta ut.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • konstigrej
                          • July 2006
                          • 89

                          #13
                          Hej igen!

                          Jag har nu köpt en CO2 anläggning och fick den på posten idag.. det blev en begagnad aqua medic ist, vet inte om den e bättre eller sämre men fick allt med de va billigare o lite lättare instruktionerna är ganska självklara men det är lite knöl med reaktorn. Av vad jag förstår ska man koppla till en pump som ordnar vattenflödet in/ur reaktorn.. men visst borde det gå minst lika bra att göra en hobbykoppling från utflödet på ytterfiltret och reaktorn?

                          Sedan står det också i instruktionerna att man ska säkerställa att ph-värdet ligger mellan 7-7.4. Förstår jag rätt att den tillsatsen jag gör kommer att höja ph-värdet oavsett vad? Jag har ph 7.5 och förmodar att jag behöver sänka det? går det bra att använda torv isf? Något annat som rekommenderas?

                          Kommentar

                          • kat
                            • January 2004
                            • 6

                            #14
                            Tillsats av CO2 sänker pH-värdet.
                            Hörnakvarium ca:180l

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              #15
                              Ursprungligen postat av konstigrej
                              Av vad jag förstår ska man koppla till en pump som ordnar vattenflödet in/ur reaktorn.. men visst borde det gå minst lika bra att göra en hobbykoppling från utflödet på ytterfiltret och reaktorn?
                              Har man ett ytterfilter med passande pumpkapacitet så kan man givetvis använda denna istället för ytterligare en pump.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...