HC i nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    HC i nanokar

    Köpte idag en planta med HC. Min tanke är att starta upp ett nano kar i en helt vanlig IKEA vas (enbart växter, inga djur ).

    Växten och vasen har jag redan, imorgon skall jag fixa belysning och bottensubstrat.

    Har tänkt att göda med PMDD (om det nu går att dosera i en sån liten mängd ) men jag har funderingar kring belysning och även substrat.

    Borde jag ha speciell belysning eller funkar det med en vanlig skrivbordslampa från IKEA med lågenergilampa i?

    När det gäller bottensubstrat, borde jag ha något med gödning i eller räcker det med vanligt grus om jag skall använda pmdd?

    Mycket mycket tacksam för svar!
    Räkbiten


  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #2
    Ingen som kan råda mig...?
    Räkbiten


    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Min IKEA-vas satte jag upp såhär:


      Spotten känns en gnutta för stark - det blir gärna trådalgsodling i mossan nära ljuset när jag gött med några korn av min PMDD-torrmix. Överlag växer det ruggigt långsamt, även med EasyCarbo och PMDD, men Anubias och javaormbunkar håller sig helt algfria åtminstone.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        Tack för denna inspiration!
        Räkbiten


        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Nu är allting inhandlat och jag har fixat... och fan vad svårt det är att planta HC. Känns som om jag totalt misshandlade hela växten! Just nu ser den ganska trist ut men jag hoppas att den tar sig snart
          Räkbiten


          Kommentar

          • petter hjalmarsson
            • June 2007
            • 127

            #6
            hc är en jäkla växt att plantera jag har gjort ett litet försök med att plantera hc (med pincett) i ett nästan vattentomt kar men det har inte gått så där jättebra ännu för den vill inte breda ut sig som man skulle önska. får man se bilder sedan när det tagit sig ?
            fantastisk signatur.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Man kan låta den flyta ett tag på ytan och bilda en stor patch som man sedan bara häller lite grus över. Även om den nästan helt täcks så letar den sig snabbt fram.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Då kanske jag helt enkelt skall hälla på mer grus! Köpte en ganska stor planta som jag fick dela på.
                Räkbiten


                Kommentar

                Arbetssätt...