Hagtorn-alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Hagtorn-alger

    Jag har ett nystartat räk/yngel-kar på 10 L som nu varit igång en vecka. Vatten och växter kommer från ett annat moget akvarie och jag har doserat Nitrivec varannan dag. I burken går det 4 st veckogamla platyyngel och två Körsbärsräkor. ca 15% av vattnet byts varannan dag.

    På bara några dagar har det växt upp Hagtorn-alger (tror jag efter att ha läst här på zoopet) och de har spritt sig snabbt.

    Hur får jag bort algerna ?

    (växterna i karet verkar trivas och växer bra)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du menar antagligen Staghorn (hjorthorns) alger. De ser ut så här:

    5-10 cm långa grå-lila-röda historier. Det känns osannolikt att du fått såna efter en vecka. Jag skulle gissa dina alger ser mer ut så här:


    Det är de typiska "nystartat akvarium" algerna.

    Lite alger får man alltid räkna med att ha, men huvudhemligheten med att ha lite alger är att få växterna att trivas - när de gör det konkurrerar de ut algerna. Ditt akvarium är alldeles nystartat, och det har inte balans än; med lite tur kommer algerna att klinga av i takt med att växterna kommer igång.
    Enligt min mening bör du inte sätta igång med att ändra allt i karet eller tillsätta några kemikalier, utan vänta och sköt växterna så bra du kan. Har du fortfarande problem när akvariet varit igång en månad är det dags att börja fundera om nåt är snett.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...