Mäsk drickande "växter"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hobie
    • October 2007
    • 31

    Mäsk drickande "växter"

    Hej!

    Funderat på en CO2 anläggning, har haft taletter som ja märkte fungerade fint men måste ha något mer bestående..
    Läste då om mäsk flaskorna här?? låt skoj o experimentera med.
    Men hittar inget om hur det ska se ut, någon som har bild på deras fungerande system som man kan få se?
    Vad gör reningsflaskan? och vars ska den sitta?

    Och.......... är det olagligt??? mäsk.. sprit.. fast dom borde ju fatta att det är till fiskarna.. men man vet ju aldrig...?
  • Jodahl
    • March 2005
    • 298

    #2
    Sök på "mäsk" i forumet, finns miljoner trådar om detta ämne.
    220 liter växtsoppa.
    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
    Aquarelle 0,3 W/liter

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Det är ju lagligt att göra eget öl och vin.. Till vilken procent vet jag inte.. Men det kan väl inte vara någon fara.. Du ska väl inte destilera mäsken..
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Med tanke på rubriken, hoppas jag att du inte tänkt hälla mäsken i akvariet
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Hobie
          • October 2007
          • 31

          #5
          hehe ne då gjort ett "mäsk system" nu. brukar det ta länge innan det börjar bubbla?

          Använde detta recept
          5l vatten (använder själv akvarievatten).
          5dl socker.
          2msk vällingpulver (eller mjölkpulver).
          1tsk Bikarbonat (bakpulver går att använda).
          2krm Torrjäst.

          Hade dock inget vällingpulver, så tog inte med det. och använde bakpulver.

          Har stått nu kanske 30-60 min. o inga bubblor.. fast jag hade endast halva satsen först i en 5l dunk. men tog resten nu.. så får se.. attans att man ska vara så otålig

          men roligt är det :P morsan vart inte så glad när ja nämnde mäsken :P hon tror nog ja ska ha det själv. haha

          Kommentar

          • Hobie
            • October 2007
            • 31

            #6
            Jo har ett eheim ytterfilter, satte den utgående slangen ifrån mäsken som ska vara i akvariet till insuget av filtret i akvariet, borde nog funka fin fint?

            Kommentar

            • Sintei
              • May 2006
              • 501

              #7
              jag kan säga att ett "nybörjar"-misstag är att "systemet" inte är tätt. Bara en heads-upp ifall det inte börjar bubbla.
              www.akvascape.se - design i vattenvärlden

              Kommentar

              • Hobie
                • October 2007
                • 31

                #8
                Nu fungerar allt! =) riktigt imponerad, det kommer CO2 hela tiden, men det tar ett tag innan pumpen är "full" och spottar ur sig det. Har slangen direkt inne i insugs slangen till ytter filtret.
                Varannan minut ungefär skulle jag tro så gurglar det i filtret

                Måste man stänga av detta på natten?
                Det är c:a 140 liter, 10 st tetror, 2 st albino malar, 1 st "vanlig" alg mal och 2 st skalare.
                Vattnet rörs om rätt så mycket då jag satt munstycket att skjuta upp mot ytan ifrån c:a 5 cm under ytan. så det är ganska fin rörelse. Kanske räcker?

                Annars måste jag säga det var en billig lösning på CO2 systemet =) köpte silikon slang för c:a 60 kronor, hade dunken sen tidigare, men då var det förädlad mäsk "ops", silikon tub. kanske 30.. så hela kalaset för under 100 kronor.

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Kan du mäta pH på kvällen och på morgonen innan ljuset tänds? Så ser du om det är stor skillnad.

                  Det är olagligt att göra mäsk av socker och jäst och att äga mäsk. Men ingen åklagare skulle bry sig om att åtala för det om det var till akvarier. Det var någon här på forumet som ringde en åklagare och kollade en gång.

                  Kommentar

                  • Hobie
                    • October 2007
                    • 31

                    #10
                    ok. ja o c:a 5l mäsk blirre nog inte mycke sprit utav?..

                    jaja skönt ialla fall he bubblar på
                    Har ingen ph mätare måste nog skaffa mig en.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Om pH sjunker för mycket under natten (dvs CO2 halten blir för hög) kan du skaffa dig ett powerhead som du leder in CO2'n i. Denna Powerhead låter du gå på samma timer som ljuste. Det gör att mindre CO2 komer lösas på natten.


                      Ang. Mäsken laglighet har jag för mig att det åste finnas ett uppsåt att "förädla" den till sprit för att det ska vara olagligt. Om jag nu har fel får man lägga i tillräcklig mängd frukt/bär för att det ska räknas som vin istället.
                      Jag har dock inga problem att köra socke roch jäst bara. Om det nu är olagligt och en åklagare skulle ta upp fallet så kommer jag attföra alla "mäsk-akvaristers" talan
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...