CO2 - En gång för alla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    CO2 - En gång för alla!

    Har läst så mycket om Co2, och det verkar ju onekligen som något man bör ha i akvariet. MEN, det står även att det är farligt för firrarna i för höga doser, eller om man kör co2 om nätterna. Är det en stor risk att jag som nybörjare tar död på alla fiskar i plurret?

    Jag är helt nybörjare med det här, och mitt akvarium är på 112 liter. Har hittat en enkel mäsk-metod, där koldioxiden åker ut via en syresten. Bra enl vissa. Helt fel enligt andra; det fungerar tydligen inte alls.

    Finns det då billiga "färdiga" apparater som man kan köpa, som man kan hälla i rätt ingredienser, så att man får rätt dos i akvariet osv...

    Är det stor skillnad mellan co2 och utan?

    Tack på förhand!
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Var bor du? Om du bor i Skåne eller Gotland är det nog svårt att trycka ner pH så mycket att det blir farligt för fiskarna. Vattnet här är så välbuffrat att det inte går att ändra pH så lätt. Om du bor i Kiruna är det annorlunda.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      CO2 gör skillnad, Ja, men man måste tänka på att det går åt mer gödning till växterna också, så man måste liksom hänga med med resten också, inte bara CO2.

      Med mäsk metoden blir det alltid lite kinkigt då man inte kan kontrollera CO2 produktionen på ett lika exakt sätt som med en trycksatt CO2-tub.

      CO2 som kommer från mäsk är samma sak som CO2 från en tub, men skillnaderna ligger som sagt i hur man kan kontrollera mängden.

      Det finns färdiga Mäsk-kit men det garanterar inte på någotsätt rätt nivåer i karet. Mäsk är mäsk oavsätt om ingredienserna är köpta i en "fancy" påse i akvarieaffären eller om det är socker och jäst från ICA.

      CO2 är i för höga nivåer skadligt för fiskarna (liksom för oss människor). För hög halt CO2 blockerar syre-upptaget och leder indirekt till syrebrist hos fiskarna.

      För att se vilken mäng CO2 man faktiskt får ner i karet så får man mäta pH (CO2 sänker pH) och utifrån en tabell, där KH är den andra in variabeln, läsa ut vad man har för CO2 nivå.

      Eftersom man inte kan styra mängden CO2 från mäsk på ett exakt sätt så får man istället ändra på hur bra man löser gasen i akvariet. Har man för låg CO2 halt får man lösa gasen bättre eller bygga ut till ett större mäsk-system, har man för hög CO2 halt får man se till att man istället försämrar upplösningen av gasen.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Ursprungligen postat av Krax
        Var bor du? Om du bor i Skåne eller Gotland är det nog svårt att trycka ner pH så mycket att det blir farligt för fiskarna. Vattnet här är så välbuffrat att det inte går att ändra pH så lätt. Om du bor i Kiruna är det annorlunda.
        Man kan ta död på fiskar med CO2 utan att pH är "för lågt". Det är, som jag skrev i inlägget ovan, främst koldioxidförgiftning som leder till syrebrist som fiskarna dör av i samband med CO2 tillsats om man överdoserar.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          CO2 är i för höga nivåer skadligt för fiskarna (liksom för oss människor). För hög halt CO2 blockerar syre-upptaget och leder indirekt till syrebrist hos fiskarna.

          För att se vilken mäng CO2 man faktiskt får ner i karet så får man mäta pH (CO2 sänker pH) och utifrån en tabell, där KH är den andra in variabeln, läsa ut vad man har för CO2 nivå.

          Man kan ta död på fiskar med CO2 utan att pH är "för lågt". Det är, som jag skrev i inlägget ovan, främst koldioxidförgiftning som leder till syrebrist som fiskarna dör av i samband med CO2 tillsats om man överdoserar.
          Blockerar CO2 haemoglobinet? Du tänker väl på CO? Kolmonoxid.

          Jag fattar inte exakt hur CO2-löslighet, pH och KH hänger ihop. Men här i Skåne är vattnets buffertkapacitet så högt att det är mycket svårt att trycka ner pH till under 7,5. Betyder det att man inte kan lösa lika mycket CO2 i vattnet? Eller betyder det att den övergår till karbonater? Det gör det nog.

          Så om jag har rätt så är det svårare att döda fiskar med CO2-förgiftning (eller pH-relaterad förgiftning) i Skåne och på Gotland och lättare att odla karbonatknaprande växter här.

          Kommentar

          • Sintei
            • May 2006
            • 501

            #6
            jag har under pH 7.5 och bor i skåne. Är jag konstig?
            Skämt åsido, det är inga pproblem att tillsätta så mycket CO2 att du kommer dödar allt akvariet och kommer under 7.
            www.akvascape.se - design i vattenvärlden

            Kommentar

            • Henrik_von_Jyndevad
              • January 2006
              • 272

              #7
              Jag använde mäsk till mitt 100liters. Jag köpte en liten pump och borrade ett hål in till filtert. Detta filter tog jag sedan bort och stoppade in slangen i pumpen, genom det borrade hålet. Jag såg till att flödet låg på ca en bubbla varannan sekund. Bubblorna "krossades" sedan i pumpen och kom ut som mikro-bubblor. Detta funkade väl för mig! På en vecka kunde jag se enorm skillnad!

              Lycka till!
              MVH Henrik

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Blockerar CO2 haemoglobinet? Du tänker väl på CO? Kolmonoxid.

                Jag fattar inte exakt hur CO2-löslighet, pH och KH hänger ihop. Men här i Skåne är vattnets buffertkapacitet så högt att det är mycket svårt att trycka ner pH till under 7,5. Betyder det att man inte kan lösa lika mycket CO2 i vattnet? Eller betyder det att den övergår till karbonater? Det gör det nog.

                Så om jag har rätt så är det svårare att döda fiskar med CO2-förgiftning (eller pH-relaterad förgiftning) i Skåne och på Gotland och lättare att odla karbonatknaprande växter här.
                Exakt vad som händer i kroppen ska jag ha osagt, men koldioxidförgiftning kan även vi mäniskor drabbas av (inget kul kan jag lova har själv drabbats ett flertal gånger med andnöd och muskelkramper som följd)

                Att pH sänks av CO2 är för att CO2 löst i vatten är kolsyra, syror sänker pH. KH är vattnets buffertförmåga, dvs vattnets "motståndskraft" för pH sänkning.
                Vid ett givet pH sänks pH mer om KH är lågt än om det vore högt, det av samma mängd syra.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Att pH sänks av CO2 är för att CO2 löst i vatten är kolsyra, syror sänker pH. KH är vattnets buffertförmåga, dvs vattnets "motståndskraft" för pH sänkning.
                  Vid ett givet pH sänks pH mer om KH är lågt än om det vore högt, det av samma mängd syra.
                  Ja sant. Hög buffertförmåga gör att kolsyran omedelbart omvandlas till karbonater som inte är sura eller särskilt farliga för fisken. Så när man löser en massa koldioxid här i Malmö får man mer karbonater (som vissa växter också kan använda som kolkälla) än om man löser lika mycket koldioxid i ett vatten som har lägre buffertförmåga.

                  Så tabellen för hur mycket koldioxid man har i vattnet säger inget om hur mycket kol som är tillgängligt för karbonatknaprande växter. Nu fattar jag.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...