inget vattenbyte på 1år snart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #46
    Det där med "buffra" har jag hört i samband med ett medel för att höja lågt ph... Det innebär att spara på sig... Kan du förklara vad du menar för värden och i samband med Lowtec...
    Jag bor i ju i Stockholm och vi har väl ganska bra vatten här för fisk, har jag hört..
    Mitt stora kar behöll iaf ph och kh stabilt men kh låg inte på mer än 2 och önskemålet är väl att det ska ligga på 4 iaf..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #47
      Ursprungligen postat av Katharina
      Det där med "buffra" har jag hört i samband med ett medel för att höja lågt ph... Det innebär att spara på sig... Kan du förklara vad du menar för värden och i samband med Lowtec...
      Jag bor i ju i Stockholm och vi har väl ganska bra vatten här för fisk, har jag hört..
      Mitt stora kar behöll iaf ph och kh stabilt men kh låg inte på mer än 2 och önskemålet är väl att det ska ligga på 4 iaf..
      Dålig buffringsförmåga innebär det du skriver att KH ligger under 4. Detta kan man lösa antingen genom att man buffrar vattnet genom någon tillsats (jag tycker kalkmjöl är bäst) eller genom täta vattenbyten.
      Gör man inte det så kommer pH-värdet sakta men säkert att sjunka. Dessutom kan pH-värdet variera väldigt mycket mellan dag och natt (i akvarier med mycket växter) och det har mätts upp variationer på 2 t.o.m. ända upp till 3 - dvs pH har varierat mellan pH 5 och pH 8 mellan dag och natt och det säger sig själv att det inte är hälsosamt.

      Den gradvisa långsamma sänkningen är inte lika farlig om man bara är uppmärksam - det farliga är bara att fiskarna mycket väl tål en långsam sänkning. T.o.m malawi kan gå i ett pH på 5 om det bara sänks dit långsamt - problemet uppstår här bara den dan man måste göra ett vattenbyte eller kanske medicinera - då klarar inte fiskarna förändringen.

      Jag har ett exempel på detta. För ca 10 år sedan hade Göteborgs Ciklidgrupp en akvarieutställning i mina lokaler. En av medlemmarna hade ett kanonsnyggt växtakvarium med relativt få fiskar och han "skröt" med hur bra det funkade och att han aldrig bytt vatten och fiskarna aldrig dog. För att kunna ta akvariet till utställningen så var han tvungen att tappa ur 2/3 av vattnet (fiskar, växter och sand fick vara kvar). Transporten gick bra men fiskarna dog som flugor när vi fyllde på med färskvatten trots att vi gjorde det enligt konstens alla regeler (vattenberedningsmedel etc).
      Detta var det enda utställningsakvarium där fiskarna inte klarade flytten - i alla övriga akvarier där fiskarna skötts på ett normalt sätt (dvs med regelbundna vattenbyten) var det inga som helst problem.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #48
        Jag beställde sådan där "Koilera"... Kan det ha samma effekt som kalkmjöl???

        Jag har aldrig märkt att mitt ph har svängt men jag har väl i och för sig mätt ungefär vid samma tidpunkt på dygnet varje gång..

        Jag fick ordning på vattenvärdena i japankaret genom att sätta till sådan där sten i innerfiltret.. "ameist" eller vad det nu hette??? (ph 7,5 och kh 4)
        Det ska jag även köpa till stora karet tänkte jag när det är färdigmedicinerat..
        Men jag hade även haft i lite korallkross och ph buffringsmedel..
        Det här med att påverka vattenvärden är helt nytt för mig...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #49
          Ursprungligen postat av Katharina
          Jag beställde sådan där "Koilera"... Kan det ha samma effekt som kalkmjöl???

          Jag har aldrig märkt att mitt ph har svängt men jag har väl i och för sig mätt ungefär vid samma tidpunkt på dygnet varje gång..

          Jag fick ordning på vattenvärdena i japankaret genom att sätta till sådan där sten i innerfiltret.. "ameist" eller vad det nu hette??? (ph 7,5 och kh 4)
          Det ska jag även köpa till stora karet tänkte jag när det är färdigmedicinerat..
          Men jag hade även haft i lite korallkross och ph buffringsmedel..
          Det här med att påverka vattenvärden är helt nytt för mig...
          Har ingen aning om vad koilera är för något.
          Sedan bör man också ha en test av hög kvalitet - de billigaste är inget vidare och om man nu kör low tech (med de risker det innebär) så tycker jag nog att man skall se till att skaffa en bra pH-test. Helst digital med minst 2 kalibreringspunkter - fast det klart - då är det ju inte low tech längre.

          Korallkross och pH buffringsmedel buffrar i alla fall.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #50
            har korsförhört min vän om hans akvarium nu. Jo, han kör efter konstens alla regler så Lowtech man kan komma med bara belysning inga filter eller så. Springande punkten tycks ju vara vattenbytena enligt de flesta här. Han kör vattenbyten när behov finns, dvs att varteftersom balansen infunnit sig så har mängd och intervall på bytena förändrats stegvis under stor kontroll. Fiskvalet har han gjort utifrån naturliga biotoper med gölar och rätt stillastående vatten. Han tror inte på iden att ha fiskar från strömt vaten eller från stora sjöar med klart vatten eller andra vattensystem med stora vattengenomströmingar i system helt utan filtrering och pump, i såna fall måste man ha minst en pump om man vill försöka sig på såna fiskar och dessutom blir det lite mer komplicerat med skötseln tror han.
            Men i övrigt delar han inte uppfattningen om att vattenbyten är det mest optimala i alla lägen.

            Men det viktigaste att ge akt på är att vatten avdunstar och det går inte att bara ersätta avdunstat vatten med att fylla på nytt, salter och alla andra substanser som inte är flyktiga anrikas och koncentrationen blir bara högre och högre, det är en stor orsak till att fiskar senare dör om man byter vatten trots att vattenvärdena som man normalt mäter visar på utmärkt vatten. Så istället för att fylla på med kranvatten fyller han med R/O-vatten blandat med lite näringsfattigt sjövatten.

            Nu ska jag inte skriva mer i det här ämnet mer tror jag eftersom jag inte har erfarenheterna i såna här akvarier, men ville i alla fall delge vad min vän tycker i frågan.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #51
              Om man är medveten vad som händer när man gör ett vattenbyte med de förutsättningar man har så är det inga som helst problem.

              Anledningen att man inte gör vattenbyten i lowtechs är för att man inte behöver det eftersom växterna käkar upp ammonium och andra saker som man normalt sett måste göra vattenbyten för att få bort.

              Eftersom det inte finns något ammonium så kan det heller inte bli någon ammoniak när man snabbt höjer pH-värdet. Snabba pH-höjningar i sig vet alla som kör kraftigt med CO2 inte är någon som helst fara, fiskarna blir snarare pilska än sjuka.

              Det man riskerar är uppbyggnad av ämnen om växter inte tar upp i så stor mängd, tex Natrium, men den risken försvinner om man fyller på med RO-vatten som jubbe nämner.

              Det här med att lowtechs inte ska ha någon filtrering är rent nonsens. Varför skulle filtrering vara skadlig i ett lowtech? Tar filtret upp ämnen som växterna behöver? Nej. Det omvandlar bara ammonium till nitrat som växterna gärna tar upp. Det samlar även på sig syreslukande mulm som är bra att få bort från akvariet.

              Kan filtrering vädra ut CO2 som växterna behöver? Nej. När ljuset går på så har växterna strippat CO2:n långt under vad som egentligen är ekvillibrium med luften - dvs filtret hjälper till att få ner mer CO2 utöver att hålla en jämn och fin syrenivå som alger hatar.

              Ytterligare fördel med filtrering är att vattnet skjutsas runt och minimerar det näringsfattiga Prandtl-lager som omger bladen som förhindrar ett effektivt näringsupptag med bladen eftersom näringen genom diffusion måste färdas igenom detta lager.

              Man gör med fördel vattenbyten i lowtechs när man tex rotar upp växter eller gör några större omrumsteringar som stör bottnen, så att sluta göra vattenbyten helt är självklart inget självändamål vilket vilken normalbegåvad akvarist som helst förstår.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #52
                Ursprungligen postat av jubbe063
                Han kör vattenbyten när behov finns, dvs att varteftersom balansen infunnit sig så har mängd och intervall på bytena förändrats stegvis under stor kontroll. Fiskvalet har han gjort utifrån naturliga biotoper med gölar och rätt stillastående vatten. Han tror inte på iden att ha fiskar från strömt vaten eller från stora sjöar med klart vatten eller andra vattensystem med stora vattengenomströmingar i system helt utan filtrering och pump, i såna fall måste man ha minst en pump om man vill försöka sig på såna fiskar och dessutom blir det lite mer komplicerat med skötseln tror han.
                Men i övrigt delar han inte uppfattningen om att vattenbyten är det mest optimala i alla lägen.
                Så istället för att fylla på med kranvatten fyller han med R/O-vatten blandat med lite näringsfattigt sjövatten.
                Detta låter jätteklokt, tycker jag... Jag har som sagt mycket växter och tyckte inte att jag behövde byta hela 30 % utan böt snarare 10% ända tills att jag upplevde karet "smutsigt" och då ökade jag vattenbytena och dammsög mer under en period... Därefter har jag bytt 15-20%... Att hitta en balans utifrån växter och fiskar, tänker jag...

                Vad är R/O vatten?

                Ursprungligen postat av defdac
                Det här med att lowtechs inte ska ha någon filtrering är rent nonsens. Varför skulle filtrering vara skadlig i ett lowtech? Tar filtret upp ämnen som växterna behöver? Nej. Det omvandlar bara ammonium till nitrat som växterna gärna tar upp. Det samlar även på sig syreslukande mulm som är bra att få bort från akvariet.
                Kan filtrering vädra ut CO2 som växterna behöver? Nej. När ljuset går på så har växterna strippat CO2:n långt under vad som egentligen är ekvillibrium med luften - dvs filtret hjälper till att få ner mer CO2 utöver att hålla en jämn och fin syrenivå som alger hatar.
                Ytterligare fördel med filtrering är att vattnet skjutsas runt och minimerar det näringsfattiga Prandtl-lager som omger bladen som förhindrar ett effektivt näringsupptag med bladen eftersom näringen genom diffusion måste färdas igenom detta lager.
                Man gör med fördel vattenbyten i lowtechs när man tex rotar upp växter eller gör några större omrumsteringar som stör bottnen, så att sluta göra vattenbyten helt är självklart inget självändamål vilket vilken normalbegåvad akvarist som helst förstår.
                Låter mycket klokt, tycker jag..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #53
                  R/O vatten är hoppas jag stavar rätt nu reverse osmos vatten, dvs vatten man filtrerat över ett speciellt filter som bara släpper igenom rent kemiskt vatten H2O och alla salter och skit som finns i vattnet filtreras bort. Hoppas det här inte blev för enkelt beskrivet bara, men sök på RO-vatten eller RO-filter så kan du se mer i detalj hur såna ser ut och fungerar.

                  //J

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #54
                    Japp, det är i princip bara H2O kvar. Alkalinitet/konduktivitet, hårdhet osv är borta.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Helena_o_Mattias
                      • November 2004
                      • 378

                      #55
                      men det många glömmer här är att jag skrev i början att detta är ett experiment ska köra året ut för att se hur bra det funkar nästa år ska jag köra runt 3 byten kanske mer.
                      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #56
                        Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
                        men det många glömmer här är att jag skrev i början att detta är ett experiment ska köra året ut för att se hur bra det funkar nästa år ska jag köra runt 3 byten kanske mer.
                        Enligt min mening är det som Jubbe beskriver att kompisen gör en optimal akvaristik... Det känns som om detta med RO vatten lät klokt också... Ska kolla upp det för mina japanräkor också.. Som sagt så upplever jag att mina endlersyngel och mina räklingar inte har tyckt om vattenbyten när de har varit nyisar... Detta trots att jag alltid har bytt samma mängd varje vecka och att kh nu är uppe i 4 och alltså borde hålla ph stabilt...

                        Jag skulle inte säga att jag tycker att 3 byten per år med vanligt kranvatten låter som en bra grej.. Man ska nog göra ordentligt som Jubbe beskriver...
                        Kul att du fick det att fungera iaf... Såg fint ut tycker jag..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #57
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Nja, stora odlingar i Asien har ju kontinuerligt vattenbyte . Dvs allt vatten byts 2-3 gånger varje dag - så det är väl det optimala.
                          Av ekonomiska skäl så är det dock inte möjligt här.
                          Så att kranvatten rent generellt skulle vara fiskovänligt håller jag inte med om.
                          Jag tycker att det är svårt att jämföra med vattnet i Asien.. Dessutom är det väl så att fiskarna även kan vänja sig vid "onyttigt" kranvatten och för stora vattenbyten likväl som de kan vänja sig vid ett skitigt kar med för små vattenbyten...

                          Men tanke på vad som berättades om RO vatten så anser nog jag att det låter som det bästa för fisken...
                          Senast redigerad av Katharina; 20 November 2007, 20:21.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #58
                            Ursprungligen postat av Katharina

                            Men tanke på vad som berättades om RO vatten så anser nog jag att det låter som det bästa för fisken...
                            jag vet inte om du menar allvar nu... men om du gör det så är det så att fisk kan inte leva i RO vatten!! det vattnet kan man bara använda till att späda ut annat vatten med Tex om man har ett väldigt hårt vatten eller vid påfyllning av avdunstat vatten

                            och som en annan skrev, tar bort salter och annan skit... dessa salter är livsviktiga för all fisk!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #59
                              Ursprungligen postat av åheim
                              jag vet inte om du menar allvar nu... men om du gör det så är det så att fisk kan inte leva i RO vatten!! det vattnet kan man bara använda till att späda ut annat vatten med Tex om man har ett väldigt hårt vatten eller vid påfyllning av avdunstat vatten

                              och som en annan skrev, tar bort salter och annan skit... dessa salter är livsviktiga för all fisk!
                              Nej, jag hittade tråden här på Zoopet som handlade om RO filter... Det låter ju inte alls bra att det tar bort alla salter.. Phu.. Det är ju en hel vetenskap detta.. Varför måste man tillföra RO vatten då till ett Lowtec kar??
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • jubbe063
                                • November 2007
                                • 343

                                #60
                                Ursprungligen postat av åheim
                                ... fisk kan inte leva i RO vatten!! det vattnet kan man bara använda till att späda ut annat vatten med Tex om man har ett väldigt hårt vatten eller vid påfyllning av avdunstat vatten och som en annan skrev, tar bort salter och annan skit... dessa salter är livsviktiga för all fisk!
                                Hmm det var jag som sa att RO tar bort salt och annan skit. Skrev nog så det kan missförstås. Med salt och skit menade jag i första hand upplagrad överskottsalt som accumuleras när vatten avdunstas, underförstått att även de nyttiga salterna försvinner. Men det jag trodde var underförstått kanske inte gick fram.

                                Katharina:
                                Nej, jag hittade tråden här på Zoopet som handlade om RO filter... Det låter ju inte alls bra att det tar bort alla salter.. Phu.. Det är ju en hel vetenskap detta.. Varför måste man tillföra RO vatten då till ett Lowtec kar??
                                Hej Katharina, som Åheim skrev så nyttjas RO till att späda ut vanligt vatten, typ om man har mycket salter och vill minska på mängden. Man måste inte tillföra RO-vatten alls, går bra att byta vatten i karet oxå. Vad gäller Lowtech eller vilken term man nu vill använda så är det ingen lag på att använda RO-vatten, vitsen är att istället för att behandla kranvatten för att göra akvarievatten av det så tillför man istället RO-vattnet och därmed kan man vara helt säker på att man inte får med sig vare sig koppar, klor, kloramin eller någon annan skadlig substans.
                                Enbart RO-vatten är kemiskt neutralt, fritt från alla salter, baser och syror så att vattnet varken är basisk eller sur. Och i kemiskt rent vatten kan ingen fisk leva, går inte ens att vattna krukväxter med enbart RO-vatten då dör de, eftersom både växter och fiskar behöver vissa salter och att vattnet har en viss konduktivitet/Ledtal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...