inget vattenbyte på 1år snart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #31
    jag förstår att du tycker det... Men bara naturen kan köra lowtech eftersom den erbjuder både vattenrörelse och gigantisk filtrering av vattnet!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      Men bara naturen kan köra lowtech
      Ja, jag antar att du menar växter osv som kan filtrera vattnet.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Ja, jag antar att du menar växter osv som kan filtrera vattnet.
        Nja mer genom vatten som rinner till genom mossar och berggrunder och strandbankar...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #34
          Ursprungligen postat av åheim
          jag förstår att du tycker det... Men bara naturen kan köra lowtech eftersom den erbjuder både vattenrörelse och gigantisk filtrering av vattnet!
          Förstår din poäng faktiskt, men måste tyvärr säga att det funkar rätt bra i akvarium med naturlig balans, naturligtvis måste man genomföra vattenbyten i karet samt rengöra detsamma, men inte tillnärmelsevis lika ofta som i vanliga sällskapsakvarier.

          Inte ens i naturen finns det något vatten som är stilla i samma vattensamling, det regnar och spär på, rinner till vatten från översvämningar och via vattendrag, vatten i sjöar och vattendrag läcker ut i bottensedement och ner till grundvatten och så vidare. Men, naturen är inte alltid optimal för fiskarna, uttorkning sjukdommar matbrist och så vidare förpestar tillvaron.

          I ett akvarium kan du undvika det flesta tillkortakommanden från naturen, håller man koll på alla vattenvärden och ser till att dessa håller sig i rimlig nivå så behöver du varken byta vatten eller städa i ett akvarium, det är inte lätt att uppnå den balansen till fullo och måste ibland korrigera med rengöring eller vattenbyten, tillsätta fler växter ta bort överflödig fisk, eventuellt göda växterna och så vidare.

          Men att säga att bara naturen kan köra lowtech är fel, naturen är överlägset bäst men artifisiella miljöer bgehöver inte vara fel om man är kunnig.

          Har själv gjort halvhärtade försök med riktigt lowtech, men jag har inte riktigt fingerkänslan för denna konst så jag får nöja mig tilols vidare med mer konventionell teknik ;-)

          Kommentar

          • Helena_o_Mattias
            • November 2004
            • 378

            #35
            tycker det vart helt fel snack hadde inte räknat med detta varför inte fram visa i stället för dem som vill köra lowtech i stället för att avskräcka folk från det
            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #36
              Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
              tycker det vart helt fel snack hadde inte räknat med detta varför inte fram visa i stället för dem som vill köra lowtech i stället för att avskräcka folk från det
              Ja det får du självklart göra men jag reagerar bara mot rubriken som jag inte kan förena med något positivt och många har redan problem fast de har filter osv. och många kan få för sig att det är jättebra att inte byta vatten! många verkar också blanda ihop lowtech och walstad metoden, sen att köra som vanligt med filter och massa fiskar och kalla det lowtech för att man inte byter vatten tycker jag är konstigt! lowtech är väl just att inte använda någon utrustning utan fylla akvariet med massor av vattenrenande växter och väldigt få fiskar och göra delvattenbyten!
              Senast redigerad av åheim; 19 November 2007, 19:09.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #37
                Det känns som om de hela handlar mer om att du är på nåt korståg mot olika benämningar som ibland används felaktigt, sen att tråden egentligen är tänkt att handla om nåt helt annat...
                "Low maintenance" vore väl mer korrekt isåfall?
                Jag Kör såna system likaså mina föräldrar, dom flesta av deras fiskar har kommit upp i dubbelsifriga levnadsår.
                Det sker inte om man vansköter akvariet eller har riktigt sunkiga värden.

                Jag har Absolut inga problem med mina vattenvärden, byter lite vatten var 3 månad ungefär och har stor filteryta...

                //NiXoN

                Kommentar

                • Helena_o_Mattias
                  • November 2004
                  • 378

                  #38
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ja det får du självklart göra men jag reagerar bara mot rubriken som jag inte kan förena med något positivt och många har redan problem fast de har filter osv. och många kan få för sig att det är jättebra att inte byta vatten! många verkar också blanda ihop lowtech och walstad metoden, sen att köra som vanligt med filter och massa fiskar och kalla det lowtech för att man inte byter vatten tycker jag är konstigt! lowtech är väl just att inte använda någon utrustning utan fylla akvariet med massor av vattenrenande växter och väldigt få fiskar och göra delvattenbyten!
                  ok ok ursekta att jag då kallar det lowtech men vad ska man då kalla ett akvarium med jordbotten jordtech eller vad ??? håller inte med dig alls i detta i detta sysfte med filer så skulle jag bara kalla filtret med för kretsloppet i naturen det jag mednar är att lowtech kan stå för mycket för dig kanske det står för en sak men för mig och kanske för andra det är mer en vad du vill att de ska va.
                  Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                  Kommentar

                  • Helena_o_Mattias
                    • November 2004
                    • 378

                    #39
                    Ursprungligen postat av NiXoN
                    Det känns som om de hela handlar mer om att du är på nåt korståg mot olika benämningar som ibland används felaktigt, sen att tråden egentligen är tänkt att handla om nåt helt annat...
                    "Low maintenance" vore väl mer korrekt isåfall?
                    Jag Kör såna system likaså mina föräldrar, dom flesta av deras fiskar har kommit upp i dubbelsifriga levnadsår.
                    Det sker inte om man vansköter akvariet eller har riktigt sunkiga värden.

                    Jag har Absolut inga problem med mina vattenvärden, byter lite vatten var 3 månad ungefär och har stor filteryta...

                    //NiXoN
                    håller med detta fullt ut. i min medning va det tänkt att denna tråd skulle handla om andra har fått till de att funka lika bra som för mig.
                    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #40
                      jag har inte vartit ut på promanad med min hund på 1år och ger den bara snabbmakaroner och han lever fortfarande... *ironi* om det inte vad nån som fatta (jag menar att man ska göra vad som står i sin makt för att optimera levnadsförhållandena)
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #41
                        Nu är jag förbryllad.

                        Enda termerna jag stött på är LowTech och highTech. Alla andra termer känner jag inte till. har i och för sig inte läst så mycket om akvarietyper utan kört på mett mitt i alla år utan att vidga vyerna så att säga när det gäller termerna.

                        Som jag fattat är lowtech att använda så lite teknik som möjligt och hålla så naturligt kretslopp som möjligt (mycket växter och få fiskar, vattenbyte efter behov, så lite kemiska tillsatser som möjligt etc)

                        Hightech, använda tekniska lösningar för att hitta lösningar på de vanligaste problemen och förhindra att dessa uppstår (filter, värmare, kemiska preparat etc).

                        Då har jag alltså fått allt om bakfoten då eller? De bekanta jag har som pysslar med detta kallar det bara för biologisk akvastik, han kör bara med belysning och inga andra elektriska eller kemiska hjälpmedel förrutom vattentester då förståss. Vattenbyten görs bara om vattenvärdena inte är helt ok, så vad kallar man det då??? Verkar ju vara korsning av det ni kallar lowtech och low maintenance???

                        Hur skall dess definieras då?

                        Low maintenance
                        walstad metoden
                        Hightech
                        LowTech

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #42
                          Hur gamla är dina firrar?
                          Jag tycker att har man haft samma fiskar i 10-20 år så känns de rätt ok, specielt om dom fortfarande lever

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • Helena_o_Mattias
                            • November 2004
                            • 378

                            #43
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            Hur gamla är dina firrar?
                            Jag tycker att har man haft samma fiskar i 10-20 år så känns de rätt ok, specielt om dom fortfarande lever

                            //NiXoN
                            om det är min lista med firrar du tänker på så har jag inte ändrat den listan på länge ska gå igenom det nån gång men samma fiskar fins kvar sen 2004 förutom några nya firrar. eller är det kostigt att de lever enu sen 2004? du kanske bör se över dina kar om firrarna dör i förtid? hehe nä men firrarna de kör på lever kanon har fått yngel med
                            Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 19 November 2007, 21:17.
                            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #44
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Ja det får du självklart göra men jag reagerar bara mot rubriken som jag inte kan förena med något positivt och många har redan problem fast de har filter osv. och många kan få för sig att det är jättebra att inte byta vatten! många verkar också blanda ihop lowtech och walstad metoden, sen att köra som vanligt med filter och massa fiskar och kalla det lowtech för att man inte byter vatten tycker jag är konstigt! lowtech är väl just att inte använda någon utrustning utan fylla akvariet med massor av vattenrenande växter och väldigt få fiskar och göra delvattenbyten!
                              Men om man inte använder någon som helst utrustning så borde det heta "Notec"... "Low" innebär ju just lite!

                              Jag kan inte rå för att jag anser att om man lyckas att få en riktigt fin symbios så ska det inte behöva innebära att det är sämre för fiskarna med ett naturligt renat vatten än att de ska få konstgjort renat kranvatten.. Det trodde jag t om var fastslaget att kranvatten inte är så fiskvänligt!!!

                              Men förutsättningen för Lowtec är lite fisk och jag får ju en massa yngel hela tiden så då är det kört... Då får jag fortsätta att kalla det "lite Lowtec" och köra mina vattenbyten... Efter denna tråd är jag dock stärkt i min övertygelse att 30% vattenbyten är skadligt för min fisk (speciellt yngel och räklingar) och att det räcker med 10-20 % i mitt kar och ett litet innerfilter.. Jag dammsuger även botten... Men eftersom jag har så mycket växter (mycket mer än Helena_o_Mattias) så har jag jättefin balans utan en massa vattenbyten (Om jag inte medicinerar såklart som jag gör nu)...
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #45
                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Jag kan inte rå för att jag anser att om man lyckas att få en riktigt fin symbios så ska det inte behöva innebära att det är sämre för fiskarna med ett naturligt renat vatten än att de ska få konstgjort renat kranvatten.. Det trodde jag t om var fastslaget att kranvatten inte är så fiskvänligt!!!
                                Nja, stora odlingar i Asien har ju kontinuerligt vattenbyte . Dvs allt vatten byts 2-3 gånger varje dag - så det är väl det optimala.
                                Av ekonomiska skäl så är det dock inte möjligt här.
                                Så att kranvatten rent generellt skulle vara fiskovänligt håller jag inte med om.

                                Sedan tycker jag att ordet "lowtech" rent generellt är lite missvisande. Visst krävs det inte så många tekniska tillbehör för att ha ett sådant akvarium men det ställer stora krav på kunskap och noggranhet. Om man läser infon som länkas till i början så handlar det ju inte bara om att man struntar i att byta vatten, utan om ett rätt avancerat sätt att hålla akvariefiskar. Det förutsätter en mycket bra balans mellan växter och fisk (oftast har man för mycket fisk och för lite växter), det förutsätter att vattnet har en hyfsad buffringsförmåga (vilket är dåligt på många ställen i landet etc.) etc.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...