inget vattenbyte på 1år snart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    #16
    vad ska man tänka på om man vill starta ett lowtech? ni värkar ju kunna dethär

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #17
      Man ska läsa en bok av Diana Walstad som heter Ecology of the planted aquarium. Den är faktiskt mycket bra.

      Kommentar

      • Helena_o_Mattias
        • November 2004
        • 378

        #18
        Ursprungligen postat av axeisi
        vad ska man tänka på om man vill starta ett lowtech? ni värkar ju kunna dethär
        om man ska starta ett lowtech är ingen skilnad direkt mot vanligt dock ska man ej ha botten grävade fiskar annars är det bara ner med kaktusjord eller man kan testa lite egna jord typer men enligt mig är kaktusjord den bästa bred ut den i ett bra lager på botten sen över med grus man väljer själv typ av grus dock inte sand det är för tätt sen bara planera växterna och på med vatten och fisk bara köra på

        sammanfattning:

        jord av eget val.

        grus dock inte sand.

        planera växterna.

        fyll på vatten utan att röra i botten.

        värt att tänka på att man får dras med tefärgat vatten det kommer man sällan undan
        sen att det är avsevärt svårare att plantera eller plantera om växter sen de gått ett tag
        annars gäller samma regler som vanligt kar lite mindre vatten byten bara.
        Senast redigerad av Helena_o_Mattias; 17 November 2007, 23:32.
        Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #19
          Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
          .... annars är det bara ner med kaktusjord eller man kan testa lite egna jord typer men enligt mig är kaktusjord den bästa bred ut den i ett bra lager på botten sen över med grus man väljer själv typ av grus dock inte sand det är för tätt sen bara planera växterna och på med vatten och fisk bara köra på...
          Har inte själv testat med jord och lowtech i och för sig, bara med näringsberikad sand och sen grus över. Men jag undrar om man inte kan slippa the-färgningen genom att ha damm-jord istället för kaktusjord, har sett på mitt närmaste Gardencenter att de säljer Damm-jord som innehåller lite mer lera och så, den borde väl inte färga så mycket och risken för att virvla upp jord när man planterar borde ju minska avsevärt eftersom lera är relativt trög till att virvla runt. Eller har jag fel???

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #20
            Lowtech=Låg teknologi alltså ingen teknik i karet och för att kompensera det så har man en speciell botten, väldigt mycket växter och väldigt få fiskar för att kunna upprätthålla en balans utan teknik! har man normallast med fisk och filter mm.. så har man väl bara ett vanligt akvarium som man helt enkelt struntar att byta vatten i eller!? Att fiskarna klarar detta kan man väl jämföra med malawiynglet...

            Citat: zoopet bas! Det döda malawiynglet
            Ibland hör man exempel på sådana som lyckats hålla fisk vid god vigör under en lång tid i ett akvarium utan att överhuvudtaget byta vatten (bortsett från det som dunstar). Ett exempel på detta är när ett odlingsakvarium, som under några månader stått i ett ganska svalt förvaringsutrymme plockades fram. I detta hade inte gruset plockats ur och därför fanns det också lite vatten kvar. I ett hörn var grusnivån lägre och det fanns ett utrymme på ca. 10x3x2 cm med vatten. Här levde ett mycket aktivt malawiyngel på ca 3 cm som hoppade rejält när det fångades upp ur det stinkande vattnet (som säkerligen hade ett pH på högst 5). Ynglet bars iväg till ett vanligt akvarium med perfekta vattenvärden och släpptes ner. Det dog omedelbart! Anledningen var självklart att den sakta vant sig vid de urusla förhållandena och att omställningen till ett bra vatten gick för snabbt, dvs skillnaden i pH-värde blev för stor
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Helena_o_Mattias
              • November 2004
              • 378

              #21
              Ursprungligen postat av åheim
              Lowtech=Låg teknologi alltså ingen teknik i karet och för att kompensera det så har man en speciell botten, väldigt mycket växter och väldigt få fiskar för att kunna upprätthålla en balans utan teknik! har man normallast med fisk och filter mm.. så har man väl bara ett vanligt akvarium som man helt enkelt struntar att byta vatten i eller!? Att fiskarna klarar detta kan man väl jämföra med malawiynglet...

              Citat: zoopet bas! Det döda malawiynglet
              Ibland hör man exempel på sådana som lyckats hålla fisk vid god vigör under en lång tid i ett akvarium utan att överhuvudtaget byta vatten (bortsett från det som dunstar). Ett exempel på detta är när ett odlingsakvarium, som under några månader stått i ett ganska svalt förvaringsutrymme plockades fram. I detta hade inte gruset plockats ur och därför fanns det också lite vatten kvar. I ett hörn var grusnivån lägre och det fanns ett utrymme på ca. 10x3x2 cm med vatten. Här levde ett mycket aktivt malawiyngel på ca 3 cm som hoppade rejält när det fångades upp ur det stinkande vattnet (som säkerligen hade ett pH på högst 5). Ynglet bars iväg till ett vanligt akvarium med perfekta vattenvärden och släpptes ner. Det dog omedelbart! Anledningen var självklart att den sakta vant sig vid de urusla förhållandena och att omställningen till ett bra vatten gick för snabbt, dvs skillnaden i pH-värde blev för stor
              vat sig med vattnet ja men dock så måste man ju vänja in den fisken på ett vanligt kar med normala värden med där med tex koppa över fisken
              Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #22
                Det är just det att medvetet låta sina fiskar leva i en dålig miljö som jag motsätter mig! dem skulle garanterat må mycket bättre av att få lite av vattnet utbytt åtminstone 1g/månaden det kan man inte bortse från eller föklara bort!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • jubbe063
                  • November 2007
                  • 343

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Det är just det att medvetet låta sina fiskar leva i en dålig miljö som jag motsätter mig! dem skulle garanterat må mycket bättre av att få lite av vattnet utbytt åtminstone 1g/månaden det kan man inte bortse från eller föklara bort!

                  Hmm, en del kanske har det så, och det är ju inte bra. För att de överlever är ju inte samma sak som att det har en bra miljö.

                  Men jag har läst och sett en del akvarier som haft så god balans att det varit optimalt för fiskarna. De har bara i stort sett haft belysning på karet och inget annat, amoni8um, nitrit, nitrat och allt det andra har hållit sig på önskade nivåer, så generellt kan man inte kritisera lowtech-akvarier. Jag tycker man bara ska grattulera de som lyckas uppnå så god balans i sina kar.

                  // Jörgen

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Det är just det att medvetet låta sina fiskar leva i en dålig miljö som jag motsätter mig! dem skulle garanterat må mycket bättre av att få lite av vattnet utbytt åtminstone 1g/månaden det kan man inte bortse från eller föklara bort!
                    Nej, men det är ju inte det som detta handlar om eller hur?

                    Riktigt fungerande lowtec har väl inte dåliga vattenvärden??? Då är ju hela idén borta...
                    Jag kör med lite utrustning och mycket växter, dock har jag inte haft någon jordbotten... Det intresserar mig dock.. Jag tycker att jag märker att yngel och räklingar inte mår bra av stora vattenbyten så jag tror att en bra balans är bättre än berg o dalbana med vattenvärdena...
                    Jag har bara bytt 30 % när jag har märkt att karet är smutsigt... Alltså behöver dammsugas botten osv... Men det optimala måste ju vara att få en bra fungerande symbios..

                    Frågor...
                    Då kan man inte ha fisk som förökar sig?
                    Eller växter som växer fort och sprider sig?
                    Var får man tag i dammjord?
                    När måste hela karet rengöras?

                    Spännande..
                    Senast redigerad av Katharina; 18 November 2007, 21:16.
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • jubbe063
                      • November 2007
                      • 343

                      #25
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      ...
                      Var får man tag i dammjord?
                      Dammjord eller dammlera finns i de flesta Gardencenters eller plantskolor som saluför dammväxter. Här i Östersund saluförs de på samtliga plantskolor i närheten i alla fall

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13126

                        #26
                        Ursprungligen postat av Katharina
                        Nej, men det är ju inte det som detta handlar om eller hur?

                        Riktigt fungerande lowtec har väl inte dåliga vattenvärden??? Då är ju hela idén borta...
                        Jo den här tråden handlade faktiskt om ett vanligt sällskapskar som man helt enkelt struntar att byta vatten i och kallar det lowtech!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Jo den här tråden handlade faktiskt om ett vanligt sällskapskar som man helt enkelt struntar att byta vatten i och kallar det lowtech!

                          Jaha.. Jag trodde att det var trådskaparen som hade använt kaktusjord osv... Måste läsa på en gång till...

                          Ja, diskussionen går alltså över till att handla om kar som man bara struntar i att byta i... Oki.. Men i det första karet har man angjort jordbotten osv...

                          Jag tror att om jag övergår till Lowtec så kommer jag ändå att vilja ha vattenrörelsen för annars så tycker jag att karet blir så dött.. T om fiskarna står still nästan till sist.. Det blir som en stilla damm istället för en livlig sjö lr hur man nu ska jämföra..

                          Går det att köra Lowtec med ett litet innerfilter lr förlorar man allt co2 då?? Så får man väl göra rent filtret när pumpen börjar gå dåligt...
                          Finns det någon info om Lowtec på svenska??
                          Senast redigerad av Katharina; 18 November 2007, 22:40.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Helena_o_Mattias
                            • November 2004
                            • 378

                            #28
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Jaha.. Jag trodde att det var trådskaparen som hade använt kaktusjord osv... Måste läsa på en gång till...

                            Ja, diskussionen går alltså över till att handla om kar som man bara struntar i att byta i... Oki.. Men i det första karet har man angjort jordbotten osv...

                            Jag tror att om jag övergår till Lowtec så kommer jag ändå att vilja ha vattenrörelsen för annars så tycker jag att karet blir så dött.. T om fiskarna står still nästan till sist.. Det blir som en stilla damm istället för en livlig sjö lr hur man nu ska jämföra..

                            Går det att köra Lowtec med ett litet innerfilter lr förlorar man allt co2 då?? Så får man väl göra rent filtret när pumpen börjar gå dåligt...
                            Finns det någon info om Lowtec på svenska??
                            jag kan säga med trygghet att du kan köra med filter i karet ha inte utblåset riktat mot ytan bara då luftas det ur.. jag kan med framgång säga att växterna trivs kanon i jorden och vattnet är kanon i i alla värden
                            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                            Kommentar

                            • Helena_o_Mattias
                              • November 2004
                              • 378

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Det är just det att medvetet låta sina fiskar leva i en dålig miljö som jag motsätter mig! dem skulle garanterat må mycket bättre av att få lite av vattnet utbytt åtminstone 1g/månaden det kan man inte bortse från eller föklara bort!
                              förstår inte hur du kan stå o prata strunt... sen att både ha lowtech och filer betyder ju enu renare kar om man tänker som du alltså ... fiskarna mår bra och ska köra så året ut kommande år så ska jag göra 3 byten men som sakt nu vet jag att karet funkar med 1åriga byten med
                              Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Ursprungligen postat av åheim
                                Det är just det att medvetet låta sina fiskar leva i en dålig miljö som jag motsätter mig! dem skulle garanterat må mycket bättre av att få lite av vattnet utbytt åtminstone 1g/månaden det kan man inte bortse från eller föklara bort!
                                Du kan väl ändå inte jämföra att skippa vattenbyten i ett växtakvarium med ett Malawiakvarium?

                                I ena akvariet är det syrerikt näringsfattigt vatten och i det andra en giftbomb med ammonium som vid pH-ökning ger ammoniak som dödar fiskar.

                                Ammonium existerar inte i växtakvarier, om det gör det så är det förmodligen mer av en algodling än en växtodling.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...