inget vattenbyte på 1år snart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    inget vattenbyte på 1år snart

    Hej alla

    satt o tittade lite o räknade och kom för mig att jag inte har bytt vatten på snart 1år i mitt Lowtech kar går ut märkt enu inga fiskar döda eller nått växterna trivs kanon ska ta o byta vatten i januari hadde jag tänkt o rengöra filtret karet är ett juwel rio 240 med inbygt filter måste snart galdra i mina växter har blandade tetror i karet nu. skulle gärna vilja höra andra med Lowtech och se hur det går för er så skriv i tråden bara
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
  • fougner
    • February 2007
    • 218

    #2




    //Hampus
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Om du kört snart ett år utan varken vattenbyte och filterrengöring skulle jag nog inte våga göra bägge sakerna tätt inpå varandra. Risken kan nog vara stor att du rubbar den balans du nu har. Nån månad eller två i mellan är nog bättre isf.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Trevligt att ditt lowtech funkar som det ska =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • taxidermy
          • January 2007
          • 298

          #5
          Men jag har hört att man inte ska ha filter eller pump i lowtech?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det går utmärkt. Hellre vattenrörelse och bra andning med nackdelen att man luftar ur CO2 än stillastående vatten.

            Diana Walstad kör pumpar och ibland även Quickfilterpatroner på pumparna när hon vill få bort dis t ex vid uppstart.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Kan man kanske få se lite bilder på underverket? Jag provade köra ett walstadakvarium, och det fungerade fint så länge solen hjälpte det lite för dåliga lyset på vägen, men det blev rätt murkigt efter ett tag, även om fiskar och räkor verkade trivas.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #8
                Mitt lowtech funkar bra, men jag har haft lite ofrivilliga vattenbyten i samband med medicinering (jag ska försöka komma till skott med ett karantänsakvarium). Det har väl blivit fyra byten under året vilket är mer än jag tänkt. Om jag kan hålla mig från att stoppa i fiskar direkt när dom kommer från butiken, hoppas jag komma ned på två byten om året.

                Kommentar

                • Helena_o_Mattias
                  • November 2004
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Om du kört snart ett år utan varken vattenbyte och filterrengöring skulle jag nog inte våga göra bägge sakerna tätt inpå varandra. Risken kan nog vara stor att du rubbar den balans du nu har. Nån månad eller två i mellan är nog bättre isf.
                  detta är ett experiment har inte skrivit det av miss av mig hehe. en annan miss av mig är att jag glömde skriva att jag rengjort filtret konternueligt ska rengöra filtret i januari nu nästa gång brukar göra rengöring av filter vart 3je månad i alla kar.
                  Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                  Kommentar

                  • Helena_o_Mattias
                    • November 2004
                    • 378

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nils Holmström
                    Kan man kanske få se lite bilder på underverket? Jag provade köra ett walstadakvarium, och det fungerade fint så länge solen hjälpte det lite för dåliga lyset på vägen, men det blev rätt murkigt efter ett tag, även om fiskar och räkor verkade trivas.
                    om ni orkar väta ett tga ska jag sätta upp ett album sida på nätet med bilder på karen kan säga till då den är klar
                    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                    Kommentar

                    • Helena_o_Mattias
                      • November 2004
                      • 378

                      #11
                      Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                      Mitt lowtech funkar bra, men jag har haft lite ofrivilliga vattenbyten i samband med medicinering (jag ska försöka komma till skott med ett karantänsakvarium). Det har väl blivit fyra byten under året vilket är mer än jag tänkt. Om jag kan hålla mig från att stoppa i fiskar direkt när dom kommer från butiken, hoppas jag komma ned på två byten om året.
                      oki prova får ner det till en gång per år det har vart spännande under året som gått att se hur det har gått är riktigt nöjd no väntar jag spännt för att se om de klarar de 2 sista månaderna här körde i gång det 6jan förra året och kör på en blandning mellan kaktusjord och blomjord funkar kanon
                      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        #12
                        Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
                        Hej alla

                        satt o tittade lite o räknade och kom för mig att jag inte har bytt vatten på snart 1år i mitt Lowtech kar går ut märkt enu inga fiskar döda eller nått växterna trivs kanon ska ta o byta vatten i januari hadde jag tänkt o rengöra filtret karet är ett juwel rio 240 med inbygt filter måste snart galdra i mina växter har blandade tetror i karet nu. skulle gärna vilja höra andra med Lowtech och se hur det går för er så skriv i tråden bara
                        Jag har inget lowtech utan ett vanligt kar, 60 liters. Har nu inte gjort vattenbyten på en månad - bara påfyllning då det dunstar. Fiskarna, malar och räkor mår bra och någon frågade hur det kunde se så rent ut! God balans, hoppas nu det varar....Har ett Magic Jet innerfilter och rätt mycket inarbetade växter.

                        Kommentar

                        • Helena_o_Mattias
                          • November 2004
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malinitzi
                          Jag har inget lowtech utan ett vanligt kar, 60 liters. Har nu inte gjort vattenbyten på en månad - bara påfyllning då det dunstar. Fiskarna, malar och räkor mår bra och någon frågade hur det kunde se så rent ut! God balans, hoppas nu det varar....Har ett Magic Jet innerfilter och rätt mycket inarbetade växter.
                          typ samma som jag kör i mitt malawi kar vattnet dunstar så mucket så jag funder dock på täckglas
                          Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                          Kommentar

                          • Helena_o_Mattias
                            • November 2004
                            • 378

                            #14
                            så har gjort ett webb album de bilderna som är på karet nu är inte bra ska försöka ta riktiga bilder senare men håll till godo med det som fins

                            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

                            Kommentar

                            • Krax
                              • December 2005
                              • 1329

                              #15
                              Kul att se underverket. Jag tycker att det var snyggt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...