Var finns lite större Monsteria i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Var finns lite större Monsteria i Göteborg

    Jag behöver ju några lite större Monsteria till mitt nya Sydamerikaakvarium (skall stå ovanför akvariet med luftrötterna ner i vattnet).
    Var runt lite idag i blomsteraffärer för att leta - på Plantagen Hisingen, Blomsterlandet Partille, Hornbach och Baumarkt. På de 2 förstnämnda ställena så hade de några som dock var väldigt små.
    Någon som vet någon annan blomsteraffär i Göteborgstrakten som ni tror har ett bättre Monsteria-sortiment
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Tror nog att dom är ganska små i blomsteraffärerna, dom är nog lite mer lättsålda som små
    Men jag skulle tro att det finns en och annan som har hemma, så varför inte sätta in en annons , det finns ju här på Zoopet ju
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Prova någon Plantagen-butik. De hade stora (enl mig) monsterior för någon vecka sedan här i Linköping... Antar att de har ungefär samma utbud över hela landet...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Kolla IKEA.. de kan ha. Blomsterlandet på Hisingen kan också ha några större exemplar, men de tas inte in så ofta skulle jag tro (jag antar att du var inne och kikade på storväxt-avdelningen). Prata annars med en butiksansvarig så är det inte omöjligt att de kan beställa hem nån åt dig. Jag misstänker dock att de kan bli lite dyra.
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
          Tror nog att dom är ganska små i blomsteraffärerna, dom är nog lite mer lättsålda som små
          Men jag skulle tro att det finns en och annan som har hemma, så varför inte sätta in en annons , det finns ju här på Zoopet ju
          Jo de klart - men de som man har hemma brukar ju vara jättestora (i alla fall om man skall ha anledning till att göra sig av med dom) och det funkar ju inte hos mig eftersom det är ganska lågt till tak.
          Andra växter har det ju i flera storlekar så jag hoppades att någon affär också skulle ha någon mellanstorlek.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av petnym
            Prova någon Plantagen-butik. De hade stora (enl mig) monsterior för någon vecka sedan här i Linköping... Antar att de har ungefär samma utbud över hela landet...
            Tråkigt nog inte hade de i alla fall bara riktigt små här i Göteborg
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av ize
              Kolla IKEA.. de kan ha. Blomsterlandet på Hisingen kan också ha några större exemplar, men de tas inte in så ofta skulle jag tro (jag antar att du var inne och kikade på storväxt-avdelningen). Prata annars med en butiksansvarig så är det inte omöjligt att de kan beställa hem nån åt dig. Jag misstänker dock att de kan bli lite dyra.
              OK - Ikea kanske man skulle kolla på. Vet du om de har växter på IKEA i Bäckebol också - jag vet att de har det i Kållered men Bäckebol är ju närmare.
              Blomsterlandet på Hisingen får jag också kolla på - kollade här i Partille, men där var utbudet magert.

              Tack för tipsen från er alla 3
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Hur stor är "stor" då?
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av petnym
                  Hur stor är "stor" då?
                  Svårt att säga - men de jag har sett här i Göteborg har varit riktigt ynkliga - bara 2-3 stammar. Du vet sådana växter som brukar kosta 30-50 spänn i affärerna.
                  De brukar ju också ofta finnas lite större så ligger runt 75-150 i pris. De är väl kanske inte så mycket högre utan framförallt "buskigare"
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    Växer inte monsteria jättesnabt eller minns jag fel?

                    Hur utvecklas rötterna som hängerner i karet, nån som har en bild kanske.

                    Kommentar

                    • Erika
                      • May 2007
                      • 182

                      #11
                      Monstera med två tre stammar blir ganska fort buskiga om de mår bra. Annars så kanske lösningen skulle vara att köpa fler och plantera ihop dom om du inte har tålamod att vänta.
                      MVH Erika
                      MVH Erika

                      Kommentar

                      • Jodahl
                        • March 2005
                        • 298

                        #12
                        Dom har växter på IKEA Bäckebol, dock vet jag inte om dom har vad du är ute efter
                        220 liter växtsoppa.
                        Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                        PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                        Aquarelle 0,3 W/liter

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Jag behöver ju några lite större Monsteria till mitt nya Sydamerikaakvarium (skall stå ovanför akvariet med luftrötterna ner i vattnet).
                          Var runt lite idag i blomsteraffärer för att leta - på Plantagen Hisingen, Blomsterlandet Partille, Hornbach och Baumarkt. På de 2 förstnämnda ställena så hade de några som dock var väldigt små.
                          Någon som vet någon annan blomsteraffär i Göteborgstrakten som ni tror har ett bättre Monsteria-sortiment
                          Du skulle frågat lite tidigare För ett par månader sedan hade jag en som var kanske... 2 meter hög, 2-3 meter bred. But it is long gone
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Var faktiskt på Plantagen idag... Fanns bara mindre Monsteria här också nu...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            Arbetssätt...