Vad har hänt med mina svärdsplantor ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Vad har hänt med mina svärdsplantor ?

    Hej !

    Haft lite dålig koll på växterna i mitt 240 liters sista tiden.

    För någon dag sedan upptackte jag att i princip alla svärdsplantor ser helsjuka ut.

    Se halvtaskiga bilder.

    Vad kan vara felet ??

    Jag göder med PMDD, fulldos varje vecka. Ingen CO2. Fram tills nu har de alla växt så det knakar, har fått ansa bort varje vecka ett antal blad.

    Är det gödningen det är fel på ?

    Eller kan det vara så att mina hyfsat nyintroducerade Panaque maccus malar är boven. Har sett att de tuggar en hel del på växterna. Mest på rötterna, men en del på växterna. De är suveräna på alger, de lilla jag hade försvann på en vecka efter inkoppningen.

    Jag ger en hel del grönt foder till malarna som de verkar gilla, exempelvis squasch, broccoli, etc etc.

    Men de kanske gillar svärdsplantor oxå......

    Eller ?
    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • RealStuff
    • November 2005
    • 60

    #2
    Ursprungligen postat av Kensa
    Eller kan det vara så att mina hyfsat nyintroducerade Panaque maccus malar är boven. Har sett att de tuggar en hel del på växterna. Mest på rötterna, men en del på växterna. De är suveräna på alger, de lilla jag hade försvann på en vecka efter inkoppningen.
    Dina malar är med all säkerhet boven i detta drama. Det är svårt att undvika detta öde med dessa malar du har. Hur ser det ut med dina andra växter? Klarar de sig?

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      alla andra verkar klara sig fint.....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        alla andra verkar klara sig fint.....
        Har inte haft samma mal som du men mina Plecostomus åt bara på mina svärdsplantor, så tillslut trötnade jag på att alla blad blev fula och slängde ut dom.

        tror det är dina nya malar som är boven i dramat

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          f-n
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • alcar
            • April 2005
            • 1398

            #6
            det är nog malarna har samma problem med min L 137 och mina L 104
            mvh alexander
            min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

            Kommentar

            • PowerSteffo
              • March 2007
              • 174

              #7
              Garanterat malarna som gör så. I mitt kar verkar det bara vara anubias och vallesneria som klarar sig. Även en lök.
              Alla andra bladväxter jag stoppar i ser ut som dina efter ett tag, och visst är det mina ancistrus som kalasar på dessa.
              Så, jag är mycket glad att mina scalarer fastnat för mina jättevallesneria.

              /Stefan

              Kommentar

              Arbetssätt...