Torrdosera gödning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Torrdosera gödning?

    Hej. Jag skulle behöva hjälp med hur man torrdoserar PMDD gödningen och särskilt hur stor dos k2so4 pulver man har per 100liter akvarievatten.

    Mycket tacksam för svar!
    Qui audet adipiscitur!
  • Sintei
    • May 2006
    • 501

    #2
    OM du söker på PMDD kalkylatorer kommer det säkerligen dyka upp en massa. Bla ha HEEKE en sådan.
    www.akvascape.se - design i vattenvärlden

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Det står väl på PMDD.se om jag inte minns fel,det finns även en kalkylator där också.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jupp, jag har en kalkylator som du hittar här: http://heeke.homeip.net/page/15/

        Klickar man på [ ? ] för K (kalium) så ser man att det finns en rekommendation på ca 10-30ppm K, detta inkluderar även K från KNO3 och KH2PO4, så fyll i nivåerna för alla önskade näringsämnen, välj akvariesorlek, ev lösning om du vill dosera vissa ämnen den vägen.
        Sen kan du välja mellan just torr eller lösningsdosering och få upp mängden "pulver" som ska användas.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Tack!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Paroonen
            • April 2007
            • 282

            #6
            En fråga bara vad är fördelen med att torrdossera?
            vilka nackdelar har det?

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              #7
              Ursprungligen postat av Paroonen
              En fråga bara vad är fördelen med att torrdossera?
              vilka nackdelar har det?
              om man är lat så slipper man blanda nya satser med gödning ist för att bara pytsa i från påsen
              Vad det finns för fördelar vet jag inte.

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #8
                En fördel måste vara att man kan köpa stora mängder gödning billigt som varar i all evighet. När man blandar det i vatten har det kortare hållbarhet. Det ser ut som om det möglar i flaskan.

                En nackdel är att det är svårare att mäta upp exakt rätt mängd pulver jämfört med att mäta en vätska. Ni som har en analysvåg hemma kanske inte tycker det, men jag som bara har kryddmått osv tycker att det är lättare att mäta en vätska.

                Det finns säkert fler för och nackdelar.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Det är helt klart smidiagre med torrdosering för kar i storleksordningen 300l och uppåt.

                  För små kar är det ju lite knivigt att dosera tex 1/3 krm osv.

                  Man kan dock blanda alla pulver i rätt mängder och dosera med en "torr-mix"
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Paroonen
                    • April 2007
                    • 282

                    #10
                    ursäkta mej att jag råkar stjäla denna tråd lite granna

                    akvarium över 300 liter säger ni
                    så då är det inte lika noga antar jag att doseringen blir rätt eller??

                    löses det upp snabbt å bra när man torrdoserar?

                    i övrigt om man köper pmdd på bulk, hur noga är det när man ska väga upp det?? behöver man en svindyr analysvåg eller krutvåg??
                    eller räcker det med en nogran köksvåg??

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Sedan är det ju så att k2so4 inte är så lättlösligt i den dos man vill använda. Därför är just detta ämne lämpligt att torrdosera. Jag föstår att ca 3 kryddmått på 100 liter vatten kan vara en bra dos för ett växtakvarium. Anledningen att jag vill använda det är att jag har gott om nitrat i ett akvarium men brist på kalium.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av Paroonen
                        ursäkta mej att jag råkar stjäla denna tråd lite granna

                        akvarium över 300 liter säger ni
                        så då är det inte lika noga antar jag att doseringen blir rätt eller??

                        löses det upp snabbt å bra när man torrdoserar?

                        i övrigt om man köper pmdd på bulk, hur noga är det när man ska väga upp det?? behöver man en svindyr analysvåg eller krutvåg??
                        eller räcker det med en nogran köksvåg??
                        Det är inte speciellt noga. Använd volymmått om du inte vill hålla på att väga.
                        Det är klart att "felet" blir mindre om man missar lite till ett stor kar men det är ingen fara i ett mindre heller.

                        En anledning till som talar för torrdosering i stora kar är att det blir så mycket lösning att hälla i. Visst man kan göra lösningen starkare, men bara till en viss gräns.

                        Finns egentligen inga direkta för/nackdelar med något av alternativen, det handlar mer om vad man själv tycker är lättast.

                        Vid torr dosering kan man med fördel lösa upp pulvret i en liten mängd vatten innan man häller ner det i karet, Fiskarna får nämligen lätt för sig att det är matt som trillar ner. Jag har aldrig sätt någon fisk ta skada pga av att dom ätit PMDD men det kan säkert få långsiktiga konsekvenser.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...