Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    Alger

    Har upptäckt en hinna på ytan som är av små partiklar och grön. Vattnet är klart och fint men det ligger en grön hinna på ytan, som små kornliknande partiklar. Vad kan detta vara? Hur får jag bukt med detta?
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås
  • azknom
    • October 2007
    • 28

    #2
    Vi har exakt samma problem i vårt akvarium. Vi har kört med easyCarbo nästan sedan vi startade det men när vi inte är hemma och tillsätter det varje dag så dyker denna gröna hinna upp på några dagar. Jag har inget svar att ge men jag skulle gärna vilja veta vad det beror på och om man kan göra något för att bli av med algerna.

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Green Dust Algae kanske (GDA)? Jag har før mig att man inte ska gøra något åt dom så førsvinner dom av sig sjælvt. Men jag ær vældigt dålig på alger och væxter så lita inte på mitt svar
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #4
        För mig hjälper det oftast att ha lite större rörelse på vattenytan. Är vattenytan för stilla så bildas denna hinna lätt enligt min erfarenhet. Så rikta utblåset så att ytan rör på sig lite mera eller anlägg ett ytfilter som kontinueligt suger ner ytvattenskiktet i filtret så är problemet bortblåst på nolltid.

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Jag fick läbbiga ytalger i mitt 110-liters på jobbet, till slut puttade jag ner några små endlers där och det tog bara 3 dagar så var ytan helt ren, och det var mycket grönt på ytan.
          Ny finns det ingen grön yta, men massvis av endlers i stället
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • azknom
            • October 2007
            • 28

            #6
            Pumpen riktad mot ytan hjälper inte helt i vårt fall. Det har den varit ett tag och det kanske fördröjer algtillväxten något men stoppar den inte helt. Problemet med Guppys är ju just det att man kan inte ha några få . Men det kanske finns andra fiskar som fungerar på samma sätt och som inte ägnar sig åt fortplantning 24h per dygn?

            Kommentar

            Arbetssätt...