Bruna fläckar, typ som O´boy ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle76
    • September 2007
    • 50

    Bruna fläckar, typ som O´boy ?

    Ja, det är precis vad det låter som ; )

    Jag har haft mitt 400 L kar uppstartat i snart 1 månad. Jag har en Malawi bakgrund "back to nature", 2 kalkstenar, 2 grottor, lite småsten, blästersand och bara plastväxter. Totalt har jag 24 Malawiciklider och 2 små malar.

    De senaste dagarna har en brunaktig typ av alger börjat etablera sig som sedermera verkar övergå i gröna alger. Jag har provat att borsta bort dem vilket går bra sålänge de är bruna fläckar. Det ser ut som små områden av brunt pulver, typ O´boy

    Jag har läst en del om att det är rätt vanligt och att det brukar ge sig etc...
    Men jag är orolig för att det ska få fäste på min bakgrund samt på stenar osv. Jag märker redan att det inte går att få bort allt som redan blibit grönt

    Jag har som sagt inga traditionella växter utan kör några plastväxter. Min förhoppning är att mina malar på sikt kan få bukt med algerna. Jag skulle väldigt gärna ha lite lugnande besked och råd. Jag ska väl även tillägga att jag gjort vattenbyten varannan vecka och att mina värden ser bra ut. Högt PH, bra KH och låg Nitrit m.m.

    Är det normalt eller inte? Och framförallt, kommer det att försvinna?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det "brunaktiga pulvret" är typiska kiselalger (kallas också diatoméer). Brukar dyka upp i nystartade kar, och försvinner sen i takt med att andra alger börjar växa.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...