Vad har hänt min Cryptocoryne Beckettii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Vad har hänt min Cryptocoryne Beckettii?

    Min Cryptocoryne planta är ca 7 månader nu, har börjat växa sig jättestor och fin.

    Från början var den ju svår och man trodde att den skulle dö första månaderna, men sen tog den sig (oftast verkar den funka så har flera sagt) och nu har den varit jättefin..

    Idag ser den ut så här!





    Den har sett ut så här innan

    (Förutom att det ligger nåt litet Hygrophilablad uppochned på den på just den här bilden, där nere vid gruset.. det hör inte det Cryptocorynen iaf, så ni vet)

    Men vad har hänt? Är det ingrepp av Ancistrusarna?
    Brist, sjukdom?

    Den är ju helt ihopskrumpnad
    Suck!

    Tacksam för svar..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det händer att Cryptocoryne går ner sig på detta viset, nästan som om den smälter bort, om man tex flyttar den eller gör något annat med vattnet som den inte är van vid.
    Den kommer att tyna bort men kommer åter igen, så ta inte upp och släng den utan låt den vara bara.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Jaså Ansjo.. okej, ja, den där Cryptocorynen verkar vara en liten speciell växt det där..

      Konstigt nog har jag inte rört den det minsta och inte ändrat vattnet heller..

      Sambon påpekade att jag slarvat med PMDD:n nån gång, att dom inte fått på en vecka och sen veckan efter så tillsatte jag det igen osv.. att det blev nån rubbning? Kan det vara så?

      Eller det borde inte påverkat?

      Jag vet inte alls varför annars, men okej, ja, skönt om den går till sig så småningom iaf då.. så jag vet det.

      Tusen tack!
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jaså Ansjo.. okej, ja, den där Cryptocorynen verkar vara en liten speciell växt det där..
        Visst är den speciell, men när den trivs riktigt bra så finns det enligt mitt tycke inte många växter som klår dem.

        Konstigt nog har jag inte rört den det minsta och inte ändrat vattnet heller..
        Det kan bli så ändå. Där den växer vilt i naturen är det olika växlingar på vattnet. Under torrperioden i Asien torkar ofta vattnet ut i pölarna och de går då i vila, för att sedan när regnperioden kommer så börjar de växa igen. Jag tror att detta ligger kvar i växten och det är då detta som du råkat ut för.
        Sambon påpekade att jag slarvat med PMDD:n nån gång, att dom inte fått på en vecka och sen veckan efter så tillsatte jag det igen osv.. att det blev nån rubbning? Kan det vara så?
        Det tror jag inte är någon större risk.
        Det är lite svårt att se på bilderna, men ser det ut som om växten smälter och bladen försvinner väldigt snabbt, på ett par dagar är de helt borta?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Som sagt, just Cryptocoryne'er kan drabbas av något som kallas för cryptocoryne-sjukan, men det är ingen sjukdom utan en reaktion på ändrade förhållanden.
          Inget att vara jätte orolig för. Ta bort "angripna" blad. Skulle alla blad vara lika illa åtgågna så brukar det ändå komma upp små skott från rötterna.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Visst är den speciell, men när den trivs riktigt bra så finns det enligt mitt tycke inte många växter som klår dem.
            Det kan bli så ändå. Där den växer vilt i naturen är det olika växlingar på vattnet. Under torrperioden i Asien torkar ofta vattnet ut i pölarna och de går då i vila, för att sedan när regnperioden kommer så börjar de växa igen. Jag tror att detta ligger kvar i växten och det är då detta som du råkat ut för.
            Det tror jag inte är någon större risk.
            Det är lite svårt att se på bilderna, men ser det ut som om växten smälter och bladen försvinner väldigt snabbt, på ett par dagar är de helt borta?

            Jo, den är jättefin faktiskt, jag menade att den är lite speciell och rolig på det sättet att först ser den ut första tiden som om den inte kommer ta sig utan ser ut att dö och sen blir den bra och växer sig stor och fin, och sen kan den tydligen göra så här och lösa upp sig också och sen bli bra igen.

            Knepig och lurig, men ja, den är fin iaf
            Hehe..

            Ja, detta gick på 2 dagar ca iaf, igår bytte vi ju lite vatten som varje söndag och ja, när vi fyllde på flög det loss en massa delar från den, det där som sjunkit ihop och dött typ...

            Bladen är väl inte helt borta men ja, det verkar gå rätt fort iaf..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • Zirconia
              • May 2007
              • 701

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Som sagt, just Cryptocoryne'er kan drabbas av något som kallas för cryptocoryne-sjukan, men det är ingen sjukdom utan en reaktion på ändrade förhållanden.
              Inget att vara jätte orolig för. Ta bort "angripna" blad. Skulle alla blad vara lika illa åtgågna så brukar det ändå komma upp små skott från rötterna.
              Okej, ja, några blad ser friska ut, så ja, det är kanske 10% som ser halvfriska ut, men resten är bara ihopsjunket i en hög..
              Ska jag ta bort allt det eller?
              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det som har "smält" kan du ta bort då det annars belastar karet, men annars försvinner det bara på ett par dagar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det som har "smält" kan du ta bort då det annars belastar karet, men annars försvinner det bara på ett par dagar.
                  okej tack! Då gör jag så..
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...