Jaha nu kom brunalgerna, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Jaha nu kom brunalgerna, vad göra?

    I mitt 225l så har jag nu fått brunalger efter min nystart, hur ska jag få bukt med det då det inte är speciellt snyggt på växterna:-(? Några tips?
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Ursprungligen postat av cikliden2
    I mitt 225l så har jag nu fått brunalger efter min nystart, hur ska jag få bukt med det då det inte är speciellt snyggt på växterna:-(? Några tips?
    Skaffa snabbväxande växter som vattenpest och hornsärv. Även Shinnursia rivularis och Hygrophila polysperma är bra växter för detta ändåmål, men S. rivularis växer dock nästan FÖR snabbt. Men man kan ju alltid slänga ut den/ge bort den när man fått bukt med problemet. Annars får du se till att ansa den regelbundet.

    Annars kan du ju fundera på om du har för lite filtervolym i förhållande till akvariestorleken, och i så fall uppgradera. Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa ett helt nytt utan kan köpa t.ex. en stor bit grov blå filtermatta och sätta pumpen i.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Stoppa i en ancistrus så är det borta på ett par dagar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        brunalger försvinner av sig sj osså efter ett tag..
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #5
          Jag önskar att jag klarade av att odla brunalger i akvarium... dom är så coola!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            #6
            Precis som Ansjo sa i med en ancistrus och detta ska ske redan i början ett par stycken så hade du sluppit Kiselalgerna eller dem håller det nere rätt så mycket.
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Förstår inte riktigt "lösningen" med en ancistrus. Ja, den äter alger, MEN den ökar samtidigt belastningen. Belastningen som hans akvarium idag inte klarar av - eftersom han får dessa alger.

              Det är lite som att medicinera mot något hela tiden men aldrig ta reda på varför man får sjukdomen från första början
              Senast redigerad av oaken; 12 November 2007, 08:11.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Förstår inte riktigt "lösningen" med en ancistrus. Ja, den äter alger, MEN den ökar samtidigt belastningen. Belastningen som hans akvarium idag inte klarar av - eftersom han får dessa alger.
                Eftersom Ancistrus äter dessa alger samt även håller efter en del andra alger är det en smidig lösning för att bli av med problemet. Håller man bara koll på nitritvärdet så är det inga större problem att släppa i en Ancistrus i ett 225 liters kar.
                Brunalgerna kan man även få oavsett filtervolymen i nystartade kar.
                Det är lite som att medicinera mot något hela tiden men aldrig ta reda på varför man får sjukdomen från första början
                Som sagt så kommer dessa alger ganska ofta i nystartade kar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Eftersom Ancistrus äter dessa alger samt även håller efter en del andra alger är det en smidig lösning för att bli av med problemet. Håller man bara koll på nitritvärdet så är det inga större problem att släppa i en Ancistrus i ett 225 liters kar.
                  Brunalgerna kan man även få oavsett filtervolymen i nystartade kar.Som sagt så kommer dessa alger ganska ofta i nystartade kar.
                  Du får ju algerna för att det finns för mycket näring tillgängligt. Och du gömmer ju då bara problemet istället för att lösa det.

                  Man vill ju få ut näringen ur akvariet, inte att den ska stanna kvar. Fast visst, om man inte ska ha några växter och inte har känsliga fiskar så kan man ju köra på med en ancistrus som äter upp algerna innan man hinner se dem.
                  Senast redigerad av oaken; 12 November 2007, 11:58.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av oaken
                    Du får ju algerna för att det finns för mycket näring tillgängligt. Och du gömmer ju då bara problemet istället för att lösa det.

                    Man vill ju få ut näringen ur akvariet, inte att den ska stanna kvar. Fast visst, om man inte ska ha några växter och inte har känsliga fiskar så kan man ju köra på med en ancistrus som äter upp algerna innan man hinner se dem.
                    Det är tvärtom, man får brunalger i början i kar som är nystartade pga för låga näringsnivåer i karet. De kommer att försvinna av sig själv när man får balans i karet, eller om man nu inte orkar vänta, stoppar i fisk som käkar upp dessa.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är tvärtom, man får brunalger i början i kar som är nystartade pga för låga näringsnivåer i karet. De kommer att försvinna av sig själv när man får balans i karet, eller om man nu inte orkar vänta, stoppar i fisk som käkar upp dessa.
                      Okay, är ingen expert på alger får erkännas men, vad exakt är det de utnyttjar när det finns för lite näring?

                      Själv har jag aldrig haft dessa alger, de enda alger jag någonsin får är någon slags stenhårda grönalger.


                      Försökte hitta sidor om detta men hittade bara sidor som pratade om raka motsatsen. Men att brunalger (diatomer) är tåligare mot dåliga ljusförhållanden och verkade trivas bättre om det finns mycket silikat i vattnet (kombinerat med t.ex. fosfat då),
                      Senast redigerad av oaken; 12 November 2007, 12:42.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Ursprungligen postat av oaken
                        Okay, är ingen expert på alger får erkännas men, vad exakt är det de utnyttjar när det finns för lite näring?
                        de utnyttjar växternas oförmåga att växa i låga näringsnivåer och kan därmed existera, sätter växterna däremot igång och växer så konkurrerar de snabbt ut algerna! men höga näringsnivåer garanterar inte välmående växter alla gångeoch även i dessa fall tar algerna över!
                        Senast redigerad av åheim; 12 November 2007, 20:52.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          de utnyttjar växternas oförmåga att växa i låga näringsnivåer och kan därmed existera, sätter växterna däremot igång och växer så konkurrerar de snabbt ut algerna! men höga näringsnivåer garanterar inte välmående växter alla gångeoch även i dessa fall tar algerna över!
                          Min erfarenhet är då i alla fall att alger aldrig lyckas konkurrera ut snabbväxande växter, som de jag nämnde ovan. De behöver då inte mycket näring..

                          Kommentar

                          • cikliden2
                            • January 2005
                            • 434

                            #14
                            Det har lugnat ner sig lite fast att det fortfarande finns kvar litegrann. Kom på att jag kanske kom på att jag inte borde ha haft i pmdd nu i ett nystartat kar kanske? Har även bytt ut ett lysrör mot ett nytt och det kanske också kan ha påverkat tillväxten i början?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av oaken
                              Min erfarenhet är då i alla fall att alger aldrig lyckas konkurrera ut snabbväxande växter, som de jag nämnde ovan. De behöver då inte mycket näring..
                              nej det är riktigt alger kan aldrig konkurrera ut växter MEN alger får chansen att växa till när växterna av någon anledning har upphört att växa! Min erfarenhet är att vattenpest och hygrophila behöver bra tillgång på näring och ljus!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...