Jaha nu kom brunalgerna, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Min erfarenhet är då i alla fall att alger aldrig lyckas konkurrera ut snabbväxande växter, som de jag nämnde ovan. De behöver då inte mycket näring..
    Det beror isåfall på att snabbväxarna hade bra med näring - annars hade dom ju inte kunnat växa snabbt?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Det beror isåfall på att snabbväxarna hade bra med näring - annars hade dom ju inte kunnat växa snabbt?
      ja, men jag har inte kunnat hitta något som säger att brunalger inte kan växa utan mycket näring heller

      såå jag menade bara på att alla pratade om hur brunalger växte så bra utan näring.
      Senast redigerad av oaken; 14 November 2007, 10:48.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ursprungligen postat av oaken
        ja, men jag har inte kunnat hitta något som säger att brunalger inte kan växa utan mycket näring heller
        Nej men du kanske hört att växter kan konkurrera ut alger?

        Konkurrensen beror inte på näringskonkurrens som står i litteraturen, utan på andra saker såsom att den högre stabila syrehalten inte triggar algers fortplantning och att snabbväxande växer skuggar osv.

        Detta ser alla som börjar göda med en vattengödning som innehåller allt, vilket i princip bara PMDD gör eftersom akvarietillverkarna tror att fosfat och nitrat frambringar alger, vilket är lätt att se att så inte är fallet när man doserar PMDD eftersom växterna börjar växa så bra att dom konkurrerar ut algerna.

        såå jag menade bara på att alla pratade om hur brunalger växte så bra utan näring.
        Brunalger (kiselalger) har en mycket speciell förmåga att klara extremt låga fosfathalter som få andra växter/alger har. Dom kan lagra fosfat så dom klarar sig i ca 100 generationer.

        Dvs när fosfatet är slut eller inte existerar som i nystartade akvarier är det dom som har övertaget.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Nej men du kanske hört att växter kan konkurrera ut alger?

          Konkurrensen beror inte på näringskonkurrens som står i litteraturen, utan på andra saker såsom att den högre stabila syrehalten inte triggar algers fortplantning och att snabbväxande växer skuggar osv.

          Detta ser alla som börjar göda med en vattengödning som innehåller allt, vilket i princip bara PMDD gör eftersom akvarietillverkarna tror att fosfat och nitrat frambringar alger, vilket är lätt att se att så inte är fallet när man doserar PMDD eftersom växterna börjar växa så bra att dom konkurrerar ut algerna.


          Brunalger (kiselalger) har en mycket speciell förmåga att klara extremt låga fosfathalter som få andra växter/alger har. Dom kan lagra fosfat så dom klarar sig i ca 100 generationer.

          Dvs när fosfatet är slut eller inte existerar som i nystartade akvarier är det dom som har övertaget.
          Okay, intressant. Då fick jag svar på det.. lyckades inte hitta det på internet som sagt.

          Men om vi rent teoretiskt säger att jag gärna vill ha brunalger, hur går man då tillväga? Och vad är det som gör att grönalger (eller växter) kan konkurrera ut dem om de nu klarar sig med så lite näring? Växer grönalger snabbare eller vad?

          Dock tror jag det är svårt att få fosfatet i ett akvarium att ta slut, i alla fall om man t.ex. matar fiskarna man har där i.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ursprungligen postat av oaken
            Men om vi rent teoretiskt säger att jag gärna vill ha brunalger, hur går man då tillväga?
            Begränsa matning och sätta Rowaphos i filtret som suger upp allt fosfat.

            Och vad är det som gör att grönalger (eller växter) kan konkurrera ut dem om de nu klarar sig med så lite näring? Växer grönalger snabbare eller vad?
            Efter några månader har fosfathalterna ökat och brunalgerna befinner sig plötsligt i en helt ny miljömässig nish där dom inte har något övertag. Andra alger kan komma in på plan och oftast är det grönalger.

            Dock tror jag det är svårt att få fosfatet i ett akvarium att ta slut, i alla fall om man t.ex. matar fiskarna man har där i.
            Exakt, det är därför brunalgerna byts ut av sig själv mot grönalger efter några månder efter uppstart.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #21
              Tack för svaret.

              Kommentar

              • VioXiD
                • April 2007
                • 266

                #22
                Ursprungligen postat av ansjo
                Stoppa i en ancistrus så är det borta på ett par dagar.
                Verkar inte som mina ancistrus äter de brunalger som är på sanden..
                Kan de stämma? Att de inte vill äta den på sanden bara över allt annars!
                28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                Kommentar

                • VioXiD
                  • April 2007
                  • 266

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Detta ser alla som börjar göda med en vattengödning som innehåller allt, vilket i princip bara PMDD gör eftersom akvarietillverkarna tror att fosfat och nitrat frambringar alger, vilket är lätt att se att så inte är fallet när man doserar PMDD eftersom växterna börjar växa så bra att dom konkurrerar ut algerna.
                  Om man har brunalger ska man forsätta tillsätta PMDD eller ska man trappa ner på det?
                  28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...